تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه

حمل و نقل عمومی وان ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

حمل و نقل عمومی وان ترکیه

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ترکیه یکی از جاذبه های بسیار زیبای در ترکیه به نام وان را مورد بررسی قرار می دهیم و حمل و نقل عمومی وان ترکیه را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

شهر وان ترکیه که این روزها به علت نزدیکی و نیاز نداشتن به گرفتن ویزا و مراکز خریدش به یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در ایران تبدیل گردیده است، بزرگ ترین شهر شرق ترکیه و از شهرهای کردنشین این کشور و مرکز استان وان است.

یکی از دغدغه های مسافران به دیگر کشورها، چگونگی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و مسیر یابی و رسیدن به مناطق گردشگری است. قبلاً در مطالب قبلی هزینه سفر به وان ترکیه را مورد بررسی قرار داده بودیم. در حال حاضر قصد داریم تا حمل و نقل عمومی در این شهر را بررسی کنیم.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است که قیمت های آن به شرح زیر است:

  • مینی بوس ۱٫۵ لیر
  • اتوبوس ۱٫۵ لیر
  • تاکسی (مسیرهای مستقیم و کوتاه) ۱۰ لیر
  • تاکسی (مسیرهای طولانی به ازای هر کیلومتر) ۳ لیر

اتوبوس

اتوبوس های وان هر روز در چندین نوبت به آنکارا، استانبول و شهرهای بزرگ ترکیه تردد می کنند. با مراجعه به وب سایت «Kamil Koc»می توانید از قیمت و زمان بلیت ها مطلع شوید.

دولموش (Dolmus) یا همان مینی بوس نیز دائما از مرکز شهر وان به تاتوان رفت و آمد می کند و مسیر ۱۰۰ کیلومتری را در ۲ ساعت طی می کند. در ضمن دولموش ها با طی مسیر ۱۸۵ کیلومتری شهر دُغو بایَزید (Doğubeyazıt)، مسافران را در عرض دو ساعت و نیم جابه جا می کنند. هر چند در سال ۲۰۱۷ این جاده کوتاه بسته شد و باید زمان طولانی تری را برای رسیدن به این شهر بگذرانید.

گذرگاه مرزی ایران، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری در کاپی کوی-رازی، برای وسایل نقلیه سبک باز است، اما (از سال ۲۰۱۶) هیچ اتوبوس از این مسیر عبور نمی کند. شما می توانید با خودروی شخصی یا دولموش های ترکیه از مرز رازی به وان بروید. هزینه ی دلموش ها از مرز تا شهر وان حدود ۳۰ هزار تومان است.

حمل و نقل عمومی وان ترکیه
حمل و نقل عمومی وان ترکیه

قطار

ایستگاه قطار وان به عنوان ایستگاه اصلی این شهر بود که از نوامبر ۲۰۱۷ از ارائه خدمات به مسافران معذور است. قطارهای مستقیم دو بار در هفته از آنکارا به تاتوان (ساحل غربی دریاچه وان) تردد می کنند. این سفر ۲۶ الی ۲۷ ساعت طول می کشد، هر چند اغلب با تگذشته همراه است. واگن های تخت دار یا تخت خواب شو از امکانات این قطارها محسوب می شود، ولی هیچ بوفه ای ندارد.

از ایستگاه های اصلی این مسیر می توان به کایزری، سیواس، مالتیا و الازیگ اشاره کرد. برای اطلاعات  بیشتر می توانید به وب سایت راه آهن ترکیه « tcdd.gov.tr» مراجعه نمایید، اما در جریان باشید که جدول زمانی و سیستم رزرو آنلاین، خدمات خود را در روزهای متفاوتی در اختیار شما قرار می دهند. درضمن ایستگاه راه آهن آنکارا تا اوایل سال ۲۰۱۸ برای بازسازی تقریبا بسته خواهد بود، اما اتوبوس هایی به مقصد ایرمک در ۶۰ کیلومتری شرق شهر وان جایگزین شده اند.

قطارهای اکسپرس معمولا بعدازظهر به تاتوان می رسند و به این ترتیب می توانید تا شب به شهر وان برسید. قطار برگشت به آنکارا حدود ساعت ۷ صبح حرکت می کند. یک قطار بین المللی (ترانس آسیا اکسپرس) نیز تا ژوئیه سال ۲۰۱۵ به طور هفتگی از آنکارا به تاتوان و بعد ایران تردد می کرد، یعنی با یک کشتی از روی دریاچه وان می گذشت و در ادامه از وان به تبریز و تهران می رفت. این خدمات بنابر علت های گوناگونی نظیر مسائل امنیتی و بازسازی مسیر به حال تعلیق درآمد.

یک خط سریع السیر از سمت شرق آنکارا در حال ساخت است که شاید تا سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. البته قرار است خط آهنی نیز در اطراف دریاچه ی بین وان و تاتوان ساخته شود.

وان به عنوان پایانه غربی خط آهن قطارهای مسافری و باری از ایران است، هر چند هم اکنون به حالت تعلیق درآمده است. کشتی حمل قطار از دریاچه تاتوان نیز در این شهر موجود است، زیرا هیچ خط ریلی در اطراف دریاچه کشیده نگردیده است. این موضوع باعث قطع شدن اتصال ریلی بین اروپا و شبه قاره هند می شود؛ چرا که دریاچه تاتوان ایستگاه نهایی به آنکارا و استانبول محسوب می شود.

کشتی

کشتی ها سه بار در روز در ساعات مشخصی بین تاتوان و وان تردد می کنند. زمان عبور از روی دریاچه ۴ ساعت است. نسل تازه ای از کشتی ها از دسامبر سال ۲۰۱۵ در این دریاچه مشغول به فعالیت شدند که بزرگ ترین نوع کشتی در ترکیه محسوب می شود.

حمل و نقل عمومی وان ترکیه
حمل و نقل عمومی وان ترکیه

هواپیما

فرودگاه فرید ملن (Ferit Melen) در ۵ الی ۱۰ کیلومتری جنوب شهر وان و در نزدیکی دریاچه وان واقع شده است و پروازهای منظمی به استانبول آتاتورک، استانبول صبیحه گوکچن، آنکارا، آدانا، ازمیر و آنتالیا دارد.

حمل و نقل از فرودگاه به مرکز شهر وان به این ترتیب است: تاکسی هایی که درست بیرون ترمینال قرار دارند. اتوبوس های شهری که هر دو ساعت یک بار از جاده مقابل ترمینال حرکت می کنند. با ۳۰۰ متر پیاده روی تا جاده اصلی می توانید سوار دولموش شوید که حدودا در عرض ۱۵ دقیقه شما را به شهر می رسانند. دولموش هایی که از شهر به فرودگاه می روند، در حوالی هتل آکدامار مستقر هستند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *