تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان شمالی

آشنایی با شهرستان راز و جرگلان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شهرستان راز و جرگلان

در این مقاله از معرفی دیدنی های استان خراسان شمالی درباره جاهای دیدنی راز و جرگلان سخن خواهیم گفت پس در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید .

مختصری درباره شهرستان راز و جرگلان بدانید :

شهرستان راز و جرگلان شهرستانی در استان خراسان شمالی ایران است و مرکز آن شهر راز می‌باشد. بخش راز و جرگلان در سال ۱۳۹۲ به شهرستان تبدیل شد.و پیش از آن بخشی از شهرستان بجنورد بود. این شهرستان شمالی‌ترین شهرستان استان خراسان شمالی می باشد. ۷۵ درصد از مردم این شهرستان را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند که دارای مذهب اهل تسنن هستند. از دیگر اقوام این شهرستان می‌توان به رازی‌ها، ترک‌ها، کردها و تات‌ ها اشاره کرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

منطقه راز در حدود ۴۵ کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان و به مسافت ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد قرار دارد.

بقعه شاهزاده نبی غلامان

بنای شاهزاده نبی غلامان در 200 متری جنوب غلامان و مشرف به آن قرار گرفته‌است این بنا در سال 1318 به دستور سروان امیر عباس دیباج حاکم وقت منطقه و به دست استاد شیخ علی نوروزی و به شاگردی محمد رحمانی تجدید ساخت شد.

جاهای دیدنی راز و جرگلان

ارگ تاریخی آلمادوشن

ارگ آلمادوشن در بلندترین بخش کوهی استوانه‌ای شکل و منفرد قرار گرفته‌است. سطح این کوه نسبتا مسطح است طول شرقی غربی این قلعه، بیش از 100متر و عرض شمالی جنوبی آن حدود500 متر است. در تمامی بخش‌های سطح این کوه آوار و توده‌های لاشه‌سنگ وجود دارد آواری که هر کدام مخروبه‌های یک بنا بوده است

جاهای دیدنی راز و جرگلان

محوطه تاریخی راستقان

این اثر یک محوطه بزرگ استقرار روستایی از دوران‌های اسلامی میانه یعنی قرون 6 تا 8 هجری قمری در نزدیکی روستای راستقان است. طول شمالی جنوبی این محوطه حدود 250 متر است که وسعت آن از بخش‌های داخلی دره در حاشیه رودخانه شروع و تا ارتفاعات بالادست دره ادامه می‌یابد و عرض شرقی‌غربی محوطه حدود 150 متر است

جاهای دیدنی راز و جرگلان

از دیگر جاهای دیدنی راز و جرگلان میتوان به موارد زیر اشاره نمود

تفرجگاه و چشمه فرح دین : در فاصله حدود یک کیلومتری شرق روستای فرحدین از توابع بخش مرکزی و 30 کیلومتری شهر راز، تفرجگاه زیبای گردشگری خوش منظری در دره کوچک پیرامون چشمه فرحدین قرار دارد. درختان چنار سر به فلک کشیده مسیر نهر چشمه و پوشش جنگلی این حدود در دل کوهستان فرحدین جاذبه طبیعی بسیار زیبایی خلق کرده که بسیار مورد توجه گردشگران شهرستان می باشد.

فرجگاه امامدره : روستای امامدره از مکان های دیدنی راز و جرگلان و از توابع دهستان راز بخش مرکزی شهرستان در 4 کیلومتری شمال روستای زرنه واقع است. برای رفتن به این روستا باید از دو راهی امانلی جاده اصلی شهر راز به سمت غرب مسیر را تغییر داد، پس از طی 15 کیلومتر و عبور از کنار روستای عبدل آباد، فرحدین، زرنه با گردش به راست، به امامدره خواهیم رسید.
در جانب شمال غربی این روستای کوچک ترکمن نشین، دره زیبای پیر پهلوان یا دره سمور واقع است.

تپه ارگ بالا : قلعه ارگ بالا بر بلندای بخشی مسطح از یک کوه با جهت شمال غربی- جنوب شرقی قرار گرفته است. طول شرقی غربی این محدوده 300 متر و عرض شمالی جنوبی آن حدود 200 متر است.

مجموعه تاریخی راز : قدیمی ‌ترین شواهد توالی استقراری شهر راز، امروزه در مناطق شمالی آن در تپه تاریخی “بایر قلعه” و تپه “مجاورسفید” باقی مانده است. با توجه به شواهد باستان شناسی تپه بایر قلعه بخش کوچکی از یک استقرار بزرگ روستایی از قرون میانه اسلامی (قرن پنجم ه.ق تا به امروز) بوده‌ است.

بقعه سید بزرگ : بقعه سید بزرگ یکی از بناهای آرامگاهی منطقه با ویژگی معماری محلی است که در 500 متری شرق روستای مرزی پرسه‌سو قرارگرفته است. با توجه به ویژگی‌های معماری، بنا مربوط به دوره تیموری است و در دوره صفوی و قاجار نیز مرمت شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *