تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کرمانشاه

روستای هجیج | معروف به ماسوله سنگی کرمانشاه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای هجیج کرمانشاه

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی کرمانشاه یکی از روستاهای بسیار زیبای این شهر بنام روستای هجیج که معروف به ماسوله سنگی است را به شما معرفی خواهیم کرد . پس اگر اهل روستاگردی و طبیعت گردی و کشف جاذبه های شگفت انگیز ایران و استان کرمانشاه هستید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه شوید.

روستای هجیج کرمانشاه

روستای هجیج از توابع قسمت نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است که در دره ای زیبا و جنگلی انبوه قرار گرفته است.هجیج از روستاهای پلکانی است که با کوه های سنگی، مناظرسرسبز، چشمه های خروشان و مسیر پرپیچ و خم هر بیننده ای را به خود جلب می کند، به طوری که علاوه بر گردشگران، همیشه هنرمندان خوش ذوق را نیز به سوی خود می کشد. این روستا روزانه پذیرای بیش از چهار هزار نفر مسافر و گردشگر است.

از مهم‏ ترین مراسمی که در این روستا برگزار می ‏شود مراسم ذکر و سماع دراویش طریقت قادریه می‏ باشد. علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق است و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بهترین زمان سفر

شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی است و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن برقرار است. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن ایجاد می شودً. فصل زمستان اما سرمای سختی در این روستا برقرار است، پس در صورتی که اهل طبیعت گردی و کوهنوردی در شرایط سخت نیستید فصل زمستان شرایط خوبی برای رفتن به این منطقه نمی باشد.

جاهای دیدنی روستای هجیج

  • طبیعت بکر روستای هجیج

طبیعت دیدنی در این روستای پلکانی وجود دارد که هر بیننده ای را به خود جذب می نماید. البته باید بدانید که همه چیز به خانه هایی که در این منطقه پلکانی وجود دارند ختم نخواهد شد و با کمی فاصله گرفتن از خانه های روستایی و ادامه دادن مسیر در جاده تصاویری از طبیعت بی نظیر این روستا را خواهید دید. در سمت چپ جاده چشمتان به غاری بر دامنه ی کوه خواهد افتاد که قطر دهانه ی آن ۶ متر است. در تمام فصل های سال از میان این غار آبی پرفشار جریان دارد که از قلب زمین می جوشد و در رودخانه ی سیروان جاری می گردد. مردم هجیج نام این چشمه را بل گذاشتند.

با ادامه دادن همین مسیر در جاده به حفره ی دیگری می رسید که با حدود ۱۰ تا ۱۵ قدم پیش رفتن در این منطقه به چند پله می رسید و با بالا رفتن از پله ها، گودالی پر از آب زلال را خواهید دید با تماشای آن احساسی مملو از آرامش را تجربه خواهید کرد. آبی که از این گودال خارج خواهد شد، سرچشمه ای برای چشمه ی بل است. آب این چشمه به علت داشتن مواد معدنی دارای خاصیت درمانی است.

  • ارتفاعات شاهو

در امتدادی این روستا در صورتی که حرکت کنید به ارتفاعات شاهو دست پیدا خواهید کرد، که آنها قسمتی از رشته کوه های زاگرس هستند. مراتع طبیعی بکر و دیدنی در این منطقه وجود دارد و مراتع سرسبز پیاز میشا و گاول انتظار شما می کشند تا از تماشای این منطقه سرسبز لذت کافی را ببرید و همچنین فراموش نکنید که یک دوربین همراه خودتان داشته باشید.

  • رودخانه سیروان

یکی از مهمترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا قرار دارد رودخانه ی سیروان است. با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو قسمت تقسیم نموده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه قسمتیده است.

  • روستای هجیج کرمانشاه

  • بقعه ی امامزاده سید عبیدا…

در این روستا بقعه ای به نام امزاده سید عبیدا… وجود دار که متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم است. این روستا در بین مردم هجیج از احترام خاصی برخوردار است. مردم این روستا بیشتر نزورات و اعمال زیارتی خودشان را در این امام زاده انجام می دهند.

  • مسجد مرکزی

مسجد مرکزی روستای هجیج نمونه کاملی از معماری کهن ایرانی است با ستون های چوبی و تزئینات زیبای کنده کاری و در و پنجره های استادانه که به وسیله ی نجارانی ساخته شده که خود را از نسل همان هنرمندی می دانند که همراه کوسه هجیج به این مکان آمده اند و به همین گونه آهنگ هنرمند روستا خود را از نسل یاران آن مرد می داند و کماکان به ساخت وسایلی که لازمه زندگی مردم اورامان است می پردازند.

تفریحات

  • حتما همراه خودتان وسایل مناسب با پیک نیک و گشت و گذار در طبیعت را همراه داشته باشید.
  • قدم زدن در میان روستا و تماشای جلوه های معماری پلکانی دیدنی های بسیاری را پیش چشم شما قرار می دهد و لحظات لذت قسمتی را برای شما رقم می زند.
  • زیارت امام زاده سید عبیدا… لحظاتی سرشار از معنویت را به شما هدیه می کند و می تواند آرامش قسمت روحتان باشد.
  • جلوه های تاریخی روستا که در مسجد و دیگر مراکز عبادتی نهفته اند را فراموش نکنید و به تماشای آنها بنشینید.
  • در رودخانه ی سیروان می توانید اقدام به قایق سواری نمایید.
  • در ارتفاعات کوه های شاهو می توانید اقدام به کوهنوردی نمایید؛ البته توجه داشته باشید که تجهیزات لازم را برای یک منطقه کوهستان همراه داشته باشید.
  • هرگز فراموش نکنید که دوربین خود را همراهتان ببرید. ثبت تصاویر بی نظیر از این منطقه می تواند در رشد صنعت گردشگری نیز کمک بسزایی بنماید.
  • یکی دیگر از مهمترین مراسم و تفریجاتی که در این روستا برگزار می گردد، مراسم سماع است. همچنین موسیقی مورد علاقه مردم این روستا شمشمال است. این ساز نوعی ساز بادی است و تقریبا شبیه به نی می باشد. آوایی سوزناک و گیرا دارد و در اغلب مراسم و سوگواری های مردم این روستا استفاده می شورد.
روستای هجیج کرمانشاه

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *