تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
جهانگردی

سافاری در آفریقای جنوبی |یک ماجراجوی هیجان انگیز در دل حیات وحش 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

احتمالاً شما هم می‌دانید که سافاری نوعی طبیعت‌ گردی است که طرفداران آن بیشتر علاقه‌ مندان به طبیعت و افراد ماجراجو هستند؛ اما سؤال اینجاست که بهترین مقصد برای تجربه یک سافاری خوب کجاست؟ به نظر می‌رسد هیچ مقصدی در دنیا بهتر از آفریقای جنوبی برای سافاری نیست! این کشور دارای تعداد زیادی ذخیره‌گاه و پارک است و همه آن‌ها خانه حیات‌وحش خارق‌العاده‌ای هستند که به شما امکان تجربه روبه‌رو شدن با حیوانات وحشی را به‌صورت منحصربه‌فردی می‌دهند.

اما افراد نمی‌توانند بدون آمادگی اولیه به سافاری در آفریقای جنوبی بروند! قبل از دیدن مناظر باشکوه این کشور و رفتن به ملاقات با شیرها، فیل‌ ها یا حتی کرگدن‌ ها، واقعاً باید آمادگی لازم را داشته باشید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه سافاری می‌توان یک سافاری خوب در سفر به آفریقای جنوبی داشت. در ادامه مکان‌هایی که برای یک سافاری خوب در سفر به آفریقای جنوبی در اولویت است به شما معرفی می‌کنیم و زمان مناسب برای رفتن به سافاری در آفریقای جنوبی را به شما پیشنهاد می‌دهیم!

چرا باید در آفریقای جنوبی به یک سافاری بروید؟

سافاری در آفریقای جنوبی


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آفریقای جنوبی یکی از بهترین کشورهای قاره آفریقا برای سافاری است. چرا؟ زیرا آفریقای جنوبی کشوری است که برای کشف و مشاهده حیوانات به‌راحتی می‌توان وارد پارک‌های ملی شد.

آفریقای جنوبی دارای پارک‌های ملی و ذخیره‌گاه‌های خصوصی قابل ورودی است که میزبان بسیاری از حیوانات وحشی ازجمله پنج‌تا از بزرگترین آن‌ها یعنی شیر، فیل، کرگدن سیاه، پلنگ و گاومیش است.

ازنظر بودجه، یک سافاری در آفریقای جنوبی معمولاً هزینه کمتری نسبت به سافاری در تانزانیا یا کنیا دارد! ناگفته نماند که این کشور ازنظر ایمنی، امنیت بالایی دارد. هیچ خطر سیاسی یا تهدیدی برای سلامتی شما وجود ندارد. شما می‌توانید با خانواده خود با آرامش به آنجا بروید و حتی فرزندان خردسال را با خود همراه کنید!

چه حیواناتی را می‌توانید در آفریقای جنوبی ببینید؟

سافاری

محبوب‌ترین حیوانات همان‌طور که گفتیم 5 حیوان بزرگ و معروف دنیا هستند: فیل‌ها، کرگدن‌ها، بوفالوها، شیرها و پلنگ‌ها.

اما فقط این 5 حیوان نیستند که می‌توانید در آفریقای جنوبی ببینید! بسیاری از حیوانات دیگر نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید، ازجمله برخی از گونه‌های درخطر انقراض مانند شیرهای سفید یا کرگدن‌های سیاه.

شما می‌توانید به انواع دیگر پستانداران مانند زرافه، یوزپلنگ، اسب آبی، ایمپالا، کفتار، بز کوهی، روباه، میرکت، پانگولین، اوریکس نزدیک شوید… همچنین خزندگان بسیاری ازجمله تعداد زیادی مار و صدها پرنده (کرکس، عقاب) را خواهید دید؛ و حتی لک‌لک‌ها. برخی از مکان‌های طبیعی این کشور حتی محل زندگی ماهی‌ها و دوزیستان هستند. به‌طور خلاصه، شما می‌توانید جانوران وحشی و باورنکردنی را مشاهده کنید!

سافاری شما همچنین فرصتی برای شما خواهد بود تا گیاهان محلی را ببینید و از درختان عظیمی مانند بائوباب‌های غول‌پیکر را بازدید کنید.

چه زمانی در آفریقای جنوبی برای انجام سافاری مناسب است؟

دو زمان خوب برای رفتن به سافاری در آفریقای جنوبی وجود دارد:

  • پاییز به‌ خصوص در ماه آبان و آذر
  • بهار، عمدتاً در ماه اردیبهشت و خرداد.

فصل تابستان علاوه بر ازدحام جمعیت به خاطر تعطیلات تابستانی، به دلیل گرمای خشک نامناسب هوای این کشور، فصل مناسبی برای انجام سافاری نیست.

اگر مشاهده تولد یک حیوان برای شما جذاب باشد، اغلب در ماه‌های آذر و دی امکان دیدن چنین رویدادی را خواهید داشت.

انواع مختلف سافاری در آفریقای جنوبی امکان‌پذیر است

راه‌های مختلفی برای رفتن به سافاری وجود دارد، اما همه‌چیز به ماجرایی که برای تجربه در این سفر انتخاب کرده‌اید بستگی دارد!

معمولاً وقتی در مورد سافاری صحبت می‌کنیم، این تجربه شامل سفر با ماشین در یک مکان طبیعی برای بازدید از حیوانات وحشی است؛ اما این تجربه را می‌توان با پای پیاده (Trek)، یا با دوچرخه کوهستان یا حتی در برخی مناطق سوار بر اسب داشته باشید.

سافاری خودران، یعنی سافاری در خودرویی که کرایه کرده‌اید، کمترین هزینه را برای افراد به همراه خواهد داشت.

این کار بهترین راه برای رفتن به یک سافاری در آفریقای جنوبی با بودجه کم است.

چه نوع اقامتی را انتخاب کنیم؟

اقامتگاه

راه‌حل‌ها برای این مشکل زیاد است. همه‌چیز به نوع سافاری که قرار است انجام دهید بستگی دارد.

کمپینگ مناسب‌ترین محل اقامت برای سافاری خودران است. قابل‌ذکر است که این کمپ‌ها دارای برق، آشپزخانه، توالت و اغلب یک کافه‌تریا یا حتی یک پمپ بنزین هستند. هزینه این کمپینگ چیزی حدود 15 تا 20 یورو برای یک روز است.

اکثر پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده در کشور آفریقای جنوبی چادر یا خانه‌های ییلاقی را برای اجاره ارائه می‌دهند. قیمت‌ها با توجه به تجهیزات (آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام) متفاوت است. بین 35 یورو تا 150 یورو در هر شب حساب کنید.

البته اگر کسی بتواند هزینه پرداخت یک اقامتگاه لوکس را پرداخت کند، مطمئناً در این کشور مکان‌هایی وجود دارد که از این افراد پذیرایی کند.

پارک‌های ملی مختلف در آفریقای جنوبی کدم‌اند؟

سافاری در چندین منطقه از کشور آفریقای جنوبی امکان‌پذیر است. این به شما امکان می‌دهد مناظر متنوعی را مانند (کوه‌ها، جنگل‌ها، باتلاق‌ها، ساوانا، صحرا و غیره) ببینید.

در ادامه 10 تا از بهترین پارک‌های ملی آفریقای جنوبی را به شما معرفی می‌کنیم. برخی از پارک‌ها به‌شدت موردعلاقه بازدیدکنندگان است درحالی‌که برخی دیگر به دلایل مختلف موردتوجه آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

1.      پارک ملی کروگر

پارک ملی کروگر

پارک ملی کروگر که در شمال شرقی آفریقای جنوبی در استان Mpumalanga واقع‌شده است، پارک مرجع در آفریقای جنوبی است. باوجوداینکه این یک پارک ملی است، اما زمین‌های خصوصی در آن وجود دارند. این پارک معروف‌ترین پارک ملی آفریقای جنوبی در جهان است.

نزدیک به 20000 کیلومترمربع مساحت دارد. مساحت بالای این پارک، آن را به بزرگترین پارک کشور و حتی یکی از بزرگترین پارک‌ها در آفریقا تبدیل کرده است. برای گشتن کل پارک چندین روز زمان لازم است، اما اکثر گردشگران یک منطقه محدود از این پارک را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند.

شاید سؤال شما این باشد که پارک ملی کروگر ارزش بازدید دارد؟ پاسخ این است: قطعاً بله! این پارک، یک پارک مشهور جهانی است، واقعاً بسیار بزرگ است و می‌توان حیوانات زیادی را از نزدیک در آنجا دید اما از طرف دیگر دو عیب دارد:

  • این پارک به دلیل شهرت جهانی که دارد بسیار شلوغ است.
  • به دلیل وسعت پارک حیوانات فضای زیادی دارند، به همین دلیل ممکن است چندین روز طول بکشد شما یک حیوان را ببینید.

علاوه بر 5 پستاندار معروف که آن‌ها را قبل‌تر به شما معرفی کردیم 147 گونه از پستانداران دیگر در این پارک زندگی می‌کنند (زرافه، یوزپلنگ، اسب آبی، ایمپالا…)، 114 گونه خزنده، 49 گونه ماهی، 34 گونه از دوزیستان، 507 گونه پرندگان (لک‌لک، کرکس…) و بسیاری از درختان (بائوباب، مارولا…).

در این پارک مکان‌های تاریخی وجود دارند که گنجه‌ای واقعی هستند: ویرانه‌های ماسورینی و تولاملا و همچنین نقاشی‌های غار بوشمن.

2.     پارک ملی فیل آدو

پارک ملی فیل آدو

پارک ملی فیل آدو که در جنوب شرقی کشور آفریقای جنوبی واقع‌شده است، به خاطر گله‌های فیل‌هایی که در آن وجود دارد شناخته‌شده است. مساحت قلمرو این پارک 54000 مترمربع است.

در این پارک شیرها (عمدتاً در قسمت جنوبی پارک)، کرگدن‌های سیاه، گاومیش‌ها، آنتلوپ‌ها، کفتارها و همچنین طیف گسترده‌ای از پرندگان وجود دارد.

این پارک همچنین به خاطر کوه زیبای زوربرگ و تپه‌های ماسه‌ای در منطقه وودی کیپ معروف است.

می‌توانید با اسب یا پیاده (در مناطق خاصی از پارک) یا با یک 4*4 با راهنما یا حتی با ماشین شخصی خود در پارک گشت‌وگذار کنید. شما امکان سفرهای اکولوژیکی دریایی را دارید. این پارک شامل یک منطقه دریایی است که در آن کوسه‌های سفید و نهنگ‌های بزرگ را در ساحل خواهید دید.

3.     پارک ملی ماراکله

سافاری در آفریقای جنوبی

پارک ملی ماراکله که در استان لیمپوپو، در قلب کوه‌های واتربرگ (شمال غربی آفریقای جنوبی) واقع‌شده است، مکان واقعی پناهگاهی برای انواع مختلفی از حیوانات است.

این پارک خانه اکثر پستانداران بزرگ آفریقایی مانند فیل، شیر و پلنگ است. همچنین حیوانات دیگری مانند کفتار قهوه‌ای را خواهید دید. شما همچنین بز، گوزن، ایمپالا، خوکچه‌هندی یا حتی بابون را خواهید دید.

پارک ماراکله بیشتر به خاطر جمعیت کرکس‌هایش، «کرکس‌های کیپ»، یک گونه درخطر انقراض (حدود 800 عدد از آن‌ها) شناخته‌شده است.

علاوه بر کرکس‌ها، هیرهای آفریقایی، شغال، شاهین و چندین گونه عقاب در آن وجود دارند!

4.     پارک ملی کگالاگادی

پارک ملی کگالاگادی

پارک ملی کگالاگادی که در کالاهاری در شمال غربی آفریقای جنوبی واقع‌شده است.

مساحت این پارک 9591 کیلومترمربع است که برای ارائه مناظر عالی به‌اندازه کافی بزرگ است. مناظر بوته‌ها و تپه‌های قرمز این پارک بسیار باشکوه هستند! در زیر درختان خار بلند، در بستر رودخانه‌های خشک و در پوشش گیاهی، می‌توانید حیوانات مختلفی را مشاهده کنید. ازجمله آن‌ها می‌توان به اوریکس (نوعی بز شاخ‌دار) حیوان نمادین پارک اشاره کرد. شیرهای یال سیاه، پلنگ وحشی، گورخر، گوزن یا میرکات نیز در این پارک وجود دارند.

این پارک 284 گونه پرنده نیز دارد، اما بسیاری از آن‌ها فقط در حال عبور و در مرحله کوچ هستند. شما بیشتر حیوانات شکارچی مانند کرکس‌های پشت‌سفید، شاهین، عقاب و همچنین جغد و لارک را خواهید دید.

همچنین 18 گونه خزنده و 11 گونه از دوزیستان در این پارک زندگی می‌کنند. در نزدیکی پارک ملی کگالاگادی آبشار آگورابیز قرار دارد که ارزش بازدید را خواهد داشت.

5.      پارک ملی ماپونگوبوه

پارک ملی ماپونگوبوه

پارک ملی ماپونگوبوه مکان ایده آلی برای کسانی است که می‌خواهند تاریخ خارق‌العاده این پارک را بدانند: این پارک درواقع خواستگاه بقایای پایتخت اولین پادشاهی آفریقای جنوبی، (بین سال‌های 1200 تا 1290 میلادی) است. ازاین‌رو در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در این پارک، شما این فرصت را خواهید داشت که از یک قبرستان باورنکردنی که در بالای تپه ماپونگوبوه قرار دارد، دیدن کنید، یک آمفی‌تئاتر طبیعی را ببینید و منطقه را از دور تماشا کنید.

در طول روز، غروب آفتاب و حتی سافاری‌های شبانه، می‌توانید گونه‌های متنوعی ازجمله کرگدن‌های سفید کمیاب، فیل‌ها، وحشی‌ها، ایمپالا، گوزن‌ها، زرافه‌ها، پلنگ‌ها، کفتارها و میرکات‌ها را مشاهده کنید. خوک‌های بوته‌ای، زگیل‌ها و بابون‌ها نیز وجود دارند.

پارک ملی ماپونگوبوه پناهگاه مناسبی برای گردشگرانی است که به دنبال آرامش هستند. مناظر خیره‌کننده برای شما خاطره‌ای فراموش‌نشدنی به‌جا خواهد گذاشت: بائوباب‌های غول‌پیکر، اقاقیا و درختان انجیر و جنگل‌ها.

6.      ذخیره‌گاه مادیکوه

 ذخیره‌گاه مادیکوه

ذخیره‌گاه خصوصی مادیکوه که کمتر از سایر پارک‌ها شناخته‌شده است، یکی از بزرگترین (75000 هکتار) و یکی از زیباترین ذخایر آفریقای جنوبی است.

این ذخیره‌گاه که در سال 1991 ایجاد شد، در شمال غربی کشور (در مرز بوتسوانا) واقع‌شده است. توسط هیئت پارک‌ها و گردشگری شمال غربی (NWPTB) مدیریت می‌شود و فقط کسانی که اقامتگاهی در آن رزرو کرده باشند می‌توانند به آنجا بروند. تجربه منحصربه‌فرد بازدید از این مکان برای شما تضمین‌شده است زیرا دسترسی هر فردی توانایی بازدید از مکان خارق‌العاده را ندارد.

در این ذخیره‌گاه می‌توانید جانوران استثنایی را مشاهده کنید. شما مطمئناً علاوه بر 5 حیوان بزرگ دنیا می‌توانید گونه‌های در معرض خطر انقراض مثل سگ‌های وحشی را ببینید. شما همچنین می‌توانید ایمپالا، آنتلوپ سیاه، یوزپلنگ، کفتار، گورخر، زرافه و بسیاری از گونه‌های آنتلوپ را مشاهده کنید.

مزیت بزرگ این ذخیره‌گاه مناظر متنوعی است که ارائه می‌دهد. ساوانا، تپه‌های گرانیتی، دشت‌ها، کوه‌ها، جنگل‌ها و رودخانه‌ها. می‌توانید بیش از 300 گونه پرنده را مشاهده کنید. این ذخیره‌گاه ازنظر مناظر متنوع‌ترین ذخیره‌گاه است کسی می‌تواند در آفریقای جنوبی تجربه کند.

7.      پارک ملی پیلانسبرگ

 پارک ملی پیلانسبرگ

پارک ملی پیلانسبرگ که در منطقه بوجانالا قرار دارد، یکی از بزرگترین پارک‌ها در آفریقای جنوبی است. این مکان عالی برای سافاری در فضایی آرام واقع‌شده است یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مکان‌ها برای سافاری در آفریقای جنوبی است!

این پارک در قلب دهانه یک آتش‌فشان که آخرین فوران آن به 1300 میلیون سال قبل برمی‌گردد! مربع واقع‌شده است! مساحت این پارک 550 کیلومتر است.

با بازدید از این سایت این شانس را خواهید داشت که انواع جانوران را از دو اکوسیستم مختلف مشاهده کنید: یک منطقه با پوشش گیاهی خشک و یک منطقه مرطوب‌تر.

شما قادر خواهید بود 50 گونه پستاندار (گاومیش، آنتلوپ، کرگدن، فیل…)، نزدیک به 400 گونه پرنده ازجمله شترمرغ و 66 گونه خزنده (مار، مارمولک، تمساح، لاک‌پشت…) را مشاهده کنید.

پارک یک مزیت خوب ارائه می‌دهد و آن این است که شما مکان‌های مخصوصی برای مشاهده و عکاسی از حیوانات دارید.

8.      ذخیره‌گاه طبیعی ایمفولوزی-هلوهلووه

ذخیره‌گاه طبیعی ایمفولوزی-هلوهلووه

ذخیره‌گاه ایمفولوزی-هلوهلووه قدیمی‌ترین ذخیره‌گاه آفریقا است. در کوازولو ناتال واقع‌شده و 96000 هکتار وسعت دارد. درواقع، این ذخیره‌گاه به دو پارک (ایمفولوزی- هلوهلووه) تقسیم‌شده است.

این پارک، خانه 86 گونه پستاندار ازجمله پنج حیوان بزرگ دنیا و زرافه، بوفالو، نایلا و حتی سگ وحشی… و بیش از 340 گونه پرنده است.

این ذخیره‌گاه به‌ویژه به دلیل وجود تعداد بالای کرگدن‌های سفید و سیاه (90 درصد کرگدن‌های روی کره زمین) معروف است.

9.      پارک ملی ایسیمانگالیسو

پارک ملی ایسیمانگالیسو

پارک ملی ایسیمانگالیسو که در شمال سانتا لوسیا (یک شهر ساحلی)، در کوازولو ناتال واقع‌شده است، در مقایسه با سایر مناطق حفاظت‌شده حیوانات در کشور کمی خاص است. نزدیک به 240000 هکتار تالاب (شامل دریاچه سنت لوسیا 36000 هکتار) و اکوسیستم‌های زیبای مختلف دارد: مرداب‌ها، سواحل شنی سفید و تپه‌های شنی و همچنین صخره‌های مرجانی. چند علفزار نیز در این پارک وجود دارد. درنتیجه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرارگرفته است.

اگر این پارک به دلیل تجمع پرندگان (بیش از 600 گونه مختلف ازجمله پرستو، حواصیل و…) بسیار معروف است، ولی محل زندگی کرگدن‌های سفید، فیل‌ها، تاگ‌ها و پلنگ‌ها، کودوس بزرگ یا حتی گورخر نیز است.

10. منطقه اختصاصی شامواری

منطقه اختصاصی شامواری

منطقه اختصاصی شامواری در کیپ شرقی یکی از استثنایی‌ترین مقاصد سافاری در آفریقای جنوبی است، زیرا یکی از مجلل‌ترین مکان‌های این کشور است. علاوه بر این، چندین بار به‌عنوان بهترین سافاری و ذخیره‌گاه حفاظتی جهان انتخاب‌شده است. در پنج اکوسیستم مختلف، می‌توانید 5 حیوان بزرگ دنیا را مشاهده کنید، اما مهم‌تر از همه، مناظر دیدنی و خاص این منطقه است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *