تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, مرکزی

آشنایی با غار چال نخجیر ، دلیجان | Chal Nakhjir Cave 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غار چال نخجیر

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای شهر دلیجان در استان مرکزی یعنی غار چال نخجیر را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

غار چال نخجیر یکی از غاری های بسیار زیبای ایران است که در شهر مابین دلیجان و نراق در استان مرکزی قرار دارد. این غار در دامنه کوه تخت واقع شده است و در سال 1368 به دست چوپان های منطقه کشف خواهد شد. این غار دارای قدمتی حدود 70 میلیون سال تخمین زده گردیده است و از غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

چال نخجیر به منطقه ای گود گفته می شود که شکارچیان برای اینکه راحت تر شکار کنند، حیوانات را به این منطقه فراری می دادند. این غار به دوره سوم زمین شناسی متعلق است و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی به وسیله ی سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حرکت گسل معکوسی در منطقه کاستی واران سبب شکل گیری غار گردیده است.

این غار از غارهای طبقاتی است که از سه طبقه تشکیل گردیده است. ۹۵ درصد از دیواره های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده گردیده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است.غار چال نخجیر

غار چال نخجیر با گذشت ۷۰ میلیون سال کشف گردیده است که تا پیش از کشف شدن آن هیچ کس آن را ندیده بود. اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده اند که باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید.

غار نخجیر از یک شاخه اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل گردیده است که تقریبا ۴ کیلومتر از آن توسط افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف گردیده است و عمق آن بنا به پیش بینی ها در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است. داخل غار دالان ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه ها و تراس های بسیار زیبایی به وجود آمده است. همچنین منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر نموده است.

از جلوه های زیبا و دیدنی این غار می توان به اسفنج های بلورین، منشورها، کلیست و باغ های مرجانی (که با گذشت سالیان سال شکل گرفته)، دالان ها و حوضچه های مختلف اشاره کرد.

غار چال نخجیر دلیجان
غار چال نخجیر دلیجان

غار چال نخجیر از تالارهای گوناگونی تشکیل گردیده است که از میان آن ها، تالار چهلستون زیباترین تالار غار است که انواع چکیده و چکنده های گوناگون و رنگ های خیره کننده و زیبا آن را پوشش داده است. تالارهای دیگر این غار عبارتند از: تالار زیبایی ها، دریاچه، برزخ، باغ وحش، سفره عروس و چهلچراغ. از میان این تالارها کوچک ترینشان ابعاد  ۳×۵×۲۰ متر و بزرگ ترینشان ابعاد ۳۰×۴۰×۱۲۰ متر را دارد.

بافت ها و قندیل های بلورین غار به رنگ تیره درآمده و سقف غار پر از پیچ واپیچ ها و شکستگی های مختلف است. این غار تا عمق ۱۴ کیلومتر شناسایی و بیش از یک کیلومتر آن کف سازی گردیده است که با طی کردن ۴۷ پله می توان به این عمق دست یافت.

در غار چال نخجیر سنگ های تزئینی و زیبا در شکل های انسان، گوزن، عقاب، لاک پشت، کبوتر و تندیس های عظیم الجثه بلورین به وجود آمده است. جنس بیشتر این سنگ ها از آهک است. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال است و جزء غارهای زنده دنیا محسوب می شود. تا به حال ۱۲۰۰ متر از غار برای بازدید عموم کف سازی، ایمن سازی و نورپردازی گردیده است.  از دیگر قابلیت های منحصر به فرد غار، زنده بودن آن است، یعنی در صورتی که جایی از غار تخریب شود یا ترک بخورد در طول سال های متمادی ترمیم می شود!غار چال نخجیر

در قسمت پایانی و زیردست غار، دریاچه ای وجود دارد که دیواره، سقف و پیکره های اسرار آمیز آن را سنگ های عجیب احاطه کرده که سبب زیبایی و شگفتی بسیار غار گردیده است. اما هنوز بطور کامل پایان غار شناسایی نگردیده است. وجود تهویه طبیعی هوای داخل غار، باعث شده که غار در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. همچنین در این غار مشکل کمبود اکسیژن وجود ندارد. بازدیدکنندگان هیچ گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی شوند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *