تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

راهنمای فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

فرودگاه بین‌المللی امام در اتوبان تهران قم، در 30 کیلومتری پایتخت واقع شده است. این فرودگاه، به عنوان جایگزین فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی در سال 2019 طراحی شد. فرودگاه امام خمینی میزبان 40 شرکت هواپیمایی مختلف است که در هفته بیش از 700 مسافر را به 30 کشور مختلف جهان جابه‌جا می‌کنند. فرودگاه امام، از اولین فرودگاه‌های مجهز و پیشرفته ایران است که برج شبیه‌ ساز مراقبت پرواز دارد. فرودگاه امام از امکانات بالایی برخوردار است و همین امر، موجب راحتی مسافرین و توریست‌ های مهمان می‌شود.

فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی

تاریخچه

اولین کلنگ فرودگاه امام خمینی، در سال 1346 بعد از پیشنهاد ساخت آن توسط سازمان ایکائو صورت گرفت. شرکت ایکائو یک طرح برمبنای ساخت فرودگاهی پیشرفته با سبکی مدرن برای استفاده از موقعیت ترانزیتی بین ایران و قاره اروپا و آسیا را شروع کرد. فرایند ساخت این فرودگاه تا زمان اوایل جمهوری اسلامی ادامه داشت و بعد از جمهوری اسلامی، این پروژه کاملا متوقف شد. در سال 1374 فرودگاه امام توسط چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی دوباره از سر گرفته شد تا اینکه در سال 1383 اولین فاز فرودگاه امام خمینی به بهره‌برداری رسید. به طور کلی، امروزه فقط یک ترمینال در این فرودگاه مستقل دیده می‌شود که سالیانه حدود 8 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. فازهای 2 و 3 فرودگاه بین‌المللی امام در حال ساخت هستند که به احتمالا در سال‌های نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند.

امکانات فرودگاه

فرودگاه امام به دلیل اینکه هر روزه تعداد مسافر زیادی به آن مراجعه می‌کنند، از امکانات بالایی برخوردار است. همین عامل باعث راحتی مسافران و گردشگران می‌شود. امکانات رفاهی که در دسترس عموم مسافران قرار می‌دهند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • در فرودگاه امام، باجه‌های مخصوصی مستقر شده‌اند که با مراجعه به آن‌ها شما می‌توانید از اینترنت رایگان فرودگاه بین‌المللی استفاده کنید.
  • اگر قرار است مدتی طولانی در فرودگاه منتظر پرواز بمانید می‌توانید از خدمات CIP استفاده کنید. زمان استفاده از این خدمات شما دیگر نیاز ندارید در صف‌های شلوغ و طولانی چک-این، دریافت کارت پرواز و یا تحویل بار خود بمانید. از امکانات دیگر این سالن شامل غرفه‌های سوغاتی اصیل ایرانی، باجه‌های رایگان وای فای، رستوران‌های لوکس و… می‌شود.
  • در سالن‌های انتظار فرودگاه بین المللی امام چندین رستوران، فست‌فود، کافی شاپ قرار دارد که مسافرین عزیز می‌توانند از خدمات آنها استفاده کنند.
  • از مهم‌ترین مزیت‌های فرودگاه امام وجود شعب بانک و صرافی در سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه هستند که همین عامل باعث راحتی مسافرین برای خرید ارز می‌شود. مسافران با مراجعه کردن به باجه‌های صرافی می‌توانند به راجتی ارز مورد نطر خود را به راحتی دریافت کنند. اگر در مسافرت خود نیاز به پول نقد داشتید می‌توانید به مراجعه کردن به عابر بانک‌های، پول نقد دریافت کنید.
  • در نزدیکی فرودگاه امام دوهتل 5 ستاره و 4 ستاره به نام‌های هتل نووتل و هتل رمیس وجود دارند. این دو هتل توسط یک گروه فرانسوی در 7 طبقه مجهز و پیشرفت طراحی و ساخته شده تا مسافرینی که قصد سفر چند روزه‌ به ایران را دارند، بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. خدمات این هتل‌ها شامل سرویس رفت و برگشت رایگان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌شوند.
  • در فرودگاه امام، پنج پارکنیگ مسقف و روباز قرار دارد که گنجایش پارکینگ طبقاتی این فرودگاه به نزدیک 1500 ماشین می‌رسد. پارکینگ‌های روباز این مجموعه، ظرفیتی حدود 10 هزار ماشین را داشته که برای پارک چند ساعته و شبانه‌روزی مناسب است. به طور کلی، پارکینگ‌های فرودگاه ظرفیتی حدود 13000 خودرو دارند.

فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی

پایانه های فرودگاه

اولین و مهم‌ترین پایانه فرودگاه بین‌المللی امام، پایانه یک نام دارد. بیشترین پروازهای خارجی از طریق این پایانه صورت می‌گیرد. به طور کلی، در سال حدود 9 میلیون نفر از طریق پایانه یک به سفر می‌روند. توجه داشته باشید پایانه ترمینال برای پروازهای ورودی فرودگاه بین‌المللی امام اختصاص دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های فرودگاه امام می‌توان به پایانه شماره 2 فرودگاه به نام سلام اشاره کنیم. پایانه دوم فرودگاه امام از مدرن‌ترین پایگاه‌های فرودگاهی در سطح خاورمیانه است که در سال 98 افتتاح شد. پایانه دوم فرودگاه، اولین ترمینال هوایی هوشمند در سطح ایران به شمار می‌رود که در سال حدود 5 میلیون نفر برای سفر خود از آن استفاده می‌کنند. پایانه دوم فرودگاه امام توسط چندین مهندس ایرانی طراحی شده که در زمان بهره‌برداری فقط قرار بود برای پروازهای حجاج استفاده شود؛ اما امروزه از این پایانه برای تمام سفرها استفاده می‌کنند. مساحت ترمینال دوم فرودگاه حدود 55 هزار مربع است.

پایانه سوم فرودگاه بین‌المللی امام در حال ساخت است که به زوری به بهره‌برداری می‌رسد. پایانه سوم این فرودگاه ایرانشهر نام دارد که پس از اتمام ساخت آن، ظرفیت فرودگاه به حدود 30 میلیون نفر در سال می‌رسد. فاز سوم این فرودگاه در حال حاظر در دست تحقیقات قرار دارد که پس از تکمیل شدن این پایانه، پایانه یک فرودگاه به پروازهای داخلی اختصاص پیدا می‌کند.

فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی

بخش های مختلف فرودگاه

فرودگاه امام به چندین بخش مختلف تقسیم بندی شده که مسافران با مراجعه به آن‌ها، می‌توانند مشکلات پیش آمده در طول سفر خود را در کم‌ترین زمان ممکن بررسی و رفع کنند. بخش‌های فرودگاه شامل بخش گذرنامه، اورژانس، جایگاه تشریفات اختصاصی، پست و دیگر بخش‌های فرودگاه می‌شوند که هرکدام از آنها مزیت‌های متفاوتی دارند.

  1. برای دریافت گذرنامه برای توریست‌ها باید به بخش گذرنامه مراجعه کنید. توجه داشته باشید تمام امور بازرگانی و اداری که مربوط به سفر هستند در بخش ویزای امور خارجه در فرودگاه امام صورت می‌گیرند.
  2. فرودگاه امام دارای بخشی به نام قرنطینه است که این بخش برای مسافرانی که دچار بیمارهای خاص هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فعالیت‌های دیگر بخش اورژانس می‌توانیم به اعزام بیماران و یا مصدومان احتمالی به بیمارستان اشاره کنیم.
  3. در قسمت باربری فرودگاه، بخشی برای ارسال مرسولات داخلی و خارجی وجود دارد که به این قسمت پست می‌گویند.
  4. جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه بین‌المللی امام از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مکان‌های اختصاصی کشور است. این جایگاه در سال 1391 در سه طبقه برای مسافرین بین‌المللی ساخته شد.
  5. بخش دیگر فرودگاه، مخصوص امورات گمرک است. در این بخش، به اموراتی مانند پرنده، حیوانات خانگی، کالا، ارز و غیره رسیدگی می‌کنند.

فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی

نحوه دسترسی

به هنگام رفتن به فرودگاه امام خمینی، شما می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی استفاده کنید. برای رفتن به پایانه‌های مختلف فرودگاه امام باید از وسایلی مانند تاکسی، وسیله شخصی، مترو یا اتوبوس استفاده کرد. توجه داشته باشید در صورتی که با خودرو شخصی به فرودگاه بروید، می‌توانید خودرو خود را در یکی از پارکینگ‌های فرودگاه پارک کنید.

سخن آخر

فرودگاه امام خمینی یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌ های بین‌ المللی در سطح کشور به حساب می‌آید. فرودگاه امام سه پایانه دارد که 2 پایانه آن به بهره‌برداری رسیده و پایانه سوم فودگاه هم در حال تحقیقات اولیه است. در این فرودگاه، حدود 40 شرکت هوایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، حدود 700 نفر در هفته به کشورهای مختلف سفر می‌کنند. فرودگاه امام امکانات بالایی را برای مسافرین خود در نظر گرفته و همین امر موجب شده که مسافران با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *