تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, رشت, غذاهای ایرانی, گیلان

غذاهای خوشمزه محلی رشت را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غذاهای محلی رشت

رشت یکی از کلان شهرهای شمال ایران است که مرکز استان زیبا و سرسبز گیلان است. همچنین بزرگترین و پرجمعیت‌ ترین شهر شمال ایران در بین سه استان‌های حاشیهٔ دریای خزر و سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.پس اگر تصمیم دارید به این شهر سفر کنید توصیه میکنیم خوردن غذاهای محلی رشت را فراموش نکنید. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره غذاهای محلی این شهر بدانید

در شهر رشت لهجه‌ های گوناگون از گویش بیه‌پس زبان گیلکی توسط مردم تکلم می‌شود.رشت یکی از ویژگی های که مردم برای تفریح خود به این شهر می روند غذاهای خوشمز و لذیذ می باشد که داری تنوع و طعم های مختلفی برای سلیقه های مختلف است.از جمله غذاهای مشهور و محبوب رشت کباب ترش ، مرغ ترش ، غوره مسما و .. است برای اینکه با غذاهای محلی رشت بیشتر آشنا بشید و غذای مورد علاقه خود رو انتخاب کنید کافی است ما را همراه کنید.

غذاهای خوشمزه محلی رشت
غذاهای محلی رشت

از ویژگی‌های رشت تنوع غذاها، طعم‌ها، استفاده از سبزی‌های محلی، ماهی، رب انار و آب نارج یا غوره  است. در این مقاله سعی شده تا به معرفی کلی برخی از غذاهای محلی رشت (یا بهتر بگوییم، گیلان) بپردازیم.

کباب ترش

چشیدن این کباب برای کباب‌دوستانی که تا به حال طعم این غذا را نچشیده‌اند تجربه‌ای تازه و به‌یادماندنی است. برای تهیه این غذای ترد و ترش و خوشمزه گوشت گوسفند را چند ساعت در رب انار، انار ترش سابیده‌، پیاز، سیر، سبزی محلی به نام چوچاق، گردوی ساییده و روغن زیتون می‌خوابانند. سپس گوشت‌ها را به سیخ کشیده و کباب می‌کنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
غذاهای خوشمزه محلی رشت
غذاهای محلی رشت

مرغ ترش

برای تهیه مرغ ترش از گوشت مرغ، پیاز، سیر سبز، سبزی (جعفری، گشنیز، شوید و خالواش)، لپه، تخم‌مرغ، روغن، آب نارنج و نمک و فلفل استفاده می‌کنند.

مرغ را در روغن تفت می‌دهند تا طلایی شود. پیاز را در روغن تفت داده سپس سبزی و سیر و آب نارنج را به آن اضافه می‌کنند. مرغ را درون قابلمه با لپه، نمک و فلفل نیم ساعت می‌پزند. تخم‌مرغ را با کمی نمک ترکیب کرده و روی مرغ می‌ریزند. در آخر نیز آب نارنج را به آن اضافه می کنند.

غذاهای خوشمزه محلی رشت
غذاهای محلی رشت

شوید قرمه

برای تهیه این غذا از گوشت (از مرغ یا مرغابی نیز استفاده می‌شود)، پیاز، شوید، گوجه سبز، شکر، روغن، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. گوجه سبز را می‌جوشانند، پوستو هسته آن را جدا کرده و به آن شکر اضافه می‌کنند. پیاز را در روغن کمی تفت می‌دهند، گوشت را به آن اضافه کرده، می‌چرخانند سپس به آن آب اضافه می‌کنند و به مدت ۳ ساعت می‌پزند. شوید را در روغن تفت داده و با شیره گوجه به گوشت اضافه می‌کنند.

سیر قلیه

برای تهیه این غذا معمولا از مرغابی یا قرقاول استفاده می‌شود (یا می‌شده است) اما به جای آن از مرغ نیز استفاده می‌کنند. لپه، سیر سبز، تخم‌مرغ، آب نارنج، روغن، نمک و فلفل نیز از دیگر مواد لازم برای تهیه سیر قلیه هستند.

غذاهای خوشمزه محلی رشت
غذاهای محلی رشت

فسنجان رشتی

برای تهیه این غذا از گوشت مرغابی یا خودکا (نوعی مرغابی کوچک)، مغز گردو، و رب ترشه انار استفاده می‌کنند. رب انار گیلان از انار جنگلی یا ترشه انار است که رنگ غذا را تقریبا سیاه درمی‌آورد.

غذاهای خوشمزه محلی رشت
غذاهای محلی رشت

فسنجان ماهی

مواد لازم برای تهیه فسنجان ماهی عبارتند از فیله ماهی سفید، مغز گردو، رب ترشه انار ، روغن و نمک. مغز گردو، آب، رب انارو نمک را پخته و پس از روغن انداختن ماهی‌های سرخ‌شده را در آن قرار می‌دهند.

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

انار آویج یا سنگه خورش

برای تهیه این غذا از گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده‌شده، مغز گردوی ساییده، سبزی (تره، جعفری، گشنیز، نعنا، خالواش و چوچاق)، رب انار، زردچوبه، روغن، نمک و فلفل استفاده می‌کنند.

غذاهای خوشمزه محلی رشت

کویی تره یا خورش کدو حلوایی

این خورش که نوعی فسنجان بدون گوشت است گاهی به آن مرغ یا گوشت نیز اضافه می‌کنند. مواد اصلی آن شامل کدو حلوایی، مغز گرو، پیاز، گلپر، رب انار، روغن، نمک و فلفل است.

غذاهای محلی رشت

غوره مسما

برای تهیه غوره مسما مرغ را با پیاز و غوره‌ای که از قبل تفت داده‌اند پر کرده و در کنار پلو سرو می‌کنند.

غذاهای خوشمزه محلی رشت
شوید مسما

این غذا نیز مانند غوره مسما است با این تفاوت که به جای پیاز از شوید، و به جای غوره از آلوچه استفاده می شود.

غذاهای خوشمزه محلی رشت

انار دانه مسما

این غذا نیز مانند غوره مسما تهیه می‌شود با این تفاوت که به جای غوره از انار استفاده می‌کنند. می‌توان به جای مرغ از اردک، مرغابی یا خورکا نیز استفاده کرد.

غذاهای خوشمزه محلی رشت

آلوچه مسما

این غذا نیز مانند غوره مسما تهیه می‌شود با این تفاوت که سیر و سبزی را در روغت تفت داده و به غذا اضافه می کنند. دیگر اینکه به جای غوره از آلوچه استفاده می شود.

غذاهای خوشمزه محلی رشت
باقلاقاتق یا خورش باقلا از غذاهای محلی رشت

برای تهیه این خورش خوشمزه از پاچ باقلا، سیر کوبیده، شوید ساطوری، تخم‌مرغ، زروچوبه، روغن و نمک استفاده می‌شود. پاچ باقلا نوعی لوبیای مخصوص گیلان است که در بازار دو نوع از آن موجود است، پاچ باقالای بومی و کشاورزی که نوع دوم زودپزتر است.

غذاهای محلی رشت

ترشه کباب

برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت مرغ خردشده، پیاز ورقه‌ورقه، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی کوچک، زردچوبه، دارچین، آب نارنج، روغن، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. البته گیلانی‌ها معمولا از پیاز استفاده نمی‌کنند.


مقالات بیشتر از غذاهای ایرانی بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *