تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان, باکو

فرودگاه حیدر علی اف ، فرودگاه بین‌المللی باکو | Azerbaijan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

فرودگاه حیدر علی اف

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با فرودگاه حیدر علی اف ، فرودگاه بین‌المللی باکو آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

فرودگاه حیدر علی اف (Heydar Aliyev International Airport) در باکو پایتخت آذربایجان، یکی از فرودگاه های بین المللی فوق العاده زیبا از نظر معماری محسوب می شود. این فرودگاه جزء برترین فرودگاه های آذربایجان به شمار می آید و در لیست 5 فرودگاه برتر این کشور قرار دارد. این فرودگاه در هر سال میزبان بیش از 4 میلیون مسافر داخلی و البته خارجی است. تا سال 2004 از این فرودگاه با نام فرودگاه بین المللی بینا یاد می کردند، اما پس از سال 2004 نام آن به “حیدر علی اف” تغییر کرد.

فرودگاه بین الملی باکو تا شهر باکو 20 کیلومتر فاصله دارد و پرتردد ترین فرودگاه کشور آذربایجان و منطقه قفقاز به شمار میرود. پایگاه اصلی خطوط هواپیمایی آذربایجان ایرلاینز، آزال و سیلک وی ایرلاینز در این فرودگاه میباشد.

فرودگاه حیدر علی اف


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ترمینال‌های فرودگاه حیدر علی اف

فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف دارای دو ترمینال مسافری و دو ترمینال باربری است. ترمینال قدیمی‌تری که در زمان شوروی ساخته شده بود به طور کامل تخریب شد و به جای آن ترمینال شماره‌ی یک ساخته و جایگزین شد.

ترمینال شماره‌ی ۱

ترمینال شماره‌ی ۱ دارای ۴ طبقه با سقفی نیمه شفاف است. فضای داخلی ترمینال توسط شرکت ترک اتوبان (Autoban) طراحی شده و با گیاهان زینتی زیادی تزئین شده است. پل‌های اتصال به هواپیما در ترمینال شماره‌ی ۱ قابلیت میزبانی از دوازده هواپیما به صورت همزمان را دارا هستند. در بین این پل‌ها دو عدد به هواپیماهای عظیم الجثه مانند ایرباس ای ۳۸۰ (Airbus A380) اختصاص داده شده اند.

پله برقی‌ها و آسانسورهای کمپانی شیندلر در ترمینال شماره‌ی ۱ نصب شده اند. این ترمینال به سیستم مدیریت ساختمان (BMS) مجهز است. این سیستم به منظور اتوماتیک سازی پروسه و عملکردهایی که در ساختمان‌های مدرن وجود دارند طراحی شده است. ترمینال شماره‌ی ۱ همچنین به سیستم پشتیبانی منابع مانند برق، نور، گرما، تهویه‌ی هوا، آب و فاضلاب مجهز است.

مساحت کلی ترمینال برابر با ۶۵ هزار متر مربع است و برای میزبانی از ۶ میلیون نفر در سال طراحی شده است. در حال حاضر بیش از ۳ مییون نفر سالانه از طریق ترمینال شماره‌ی ۱ فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف جابجا می‌شوند. جالب است بدانید در ماه مه سال ۲۰۱۸، کمپانی بریتانیایی Skytrax که در خصوص رتبه بندی فرودگاه‌ها فعالیت می‌کند به این ترمینال رتبه‌ی ۵ ستاره را اعطا نمود.

فرودگاه حیدر علی اف

ترمینال شماره‌ی ۲

ترمینال شماره‌ی ۲ توسط معماری به نام “دنیسف ویکتور واسیلی یویچ” (Denisov Viktor Vasilyevich) طراحی گردید. این ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورودی جنوبی به پروازهای داخلی و ورودی شمالی به پروازهای بین المللی ایرلاین‌های ارزان قیمت اختصاص دارند. پروژه‌ی این ترمینال در سال ۱۹۸۱ در رقابتی برنده‌ی جایزه‌ی اول شد. ساخت این ترمینال در سال ۱۹۸۹ پایان یافت و از همان سال مورد بهره برداری قرار گرفت.

طراحی فرودگاه حیدر علی اف

در این فرودگاه، وسایل و طرح‌های نورپردازی سفارشی با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، منسوجات و اشکالی که در طراحی و ساخت یک فرودگاه غیرمتعارف و نامعمول هستند و با تکیه بر رویکردهای تجربی استودیوی چندفرهنگی Autoban، تجربه عموم از شکل متعارف یک فرودگاه را به چالش می‌کشد.

 Autoban فضایی را ایجاد کرده است که کاملا ریشه در روایت‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی منطقه دارد و تجربه‌ای غیرمنتظره در اختیار بازدیدکنندگان و حتی کارکنان آن قرار می‌دهد. این طراحی که از مهمان‌نوازی آذربایجان الهام گرفته است، تمامی کاشی‌ها، تأسیسات، دیوارها، سقف و کف این فرودگاه را در بر گرفته و احساس خوشحالی و کسب فرصت‌هایی برای کشف فضایی معاصر ولی غیر متعارف را در اختیار بازدیدکننده می‌گذارد.

فرودگاه حیدر علی اف

سقف نیمه شفاف، طراحی دیوارهای مقعر و شیشه‌ای به گونه‌ای است که جریان‌های نور از تمامی کافه‌ها، بارها، فروشگاه‌ها و محوطه مخصوص بازی کودکان به درون جاری شود و این طراحی تا کف سالن مرکزی فرودگاه ادامه دارد.

استفاده از گیاهان زینتی و نیز همگرایی معماری و هنر با استفاده از عناصر طبیعی و بهره‌گیری از تاریخ، در طراحی تزئیناتی به شکل کلاه‌های مثلثی و بلوطی شکل مردانه اروپایی قرن شانزدهم، همگی به ایجاد چشم‌اندازی جذاب در یک مرکز عظیم حمل و نقل هوایی کمک کرده است.

این استودیو همچنین با درک اهمیت تجارت در دنیای معاصر، اقدام به طراحی و تجهیز چهار اطاقک انحصاری برای استفاده مخصوص بخش خرید و فروش کرده و بهترین تجربه مهمان‌نوازی را برای این مسافران تضمین می‌کند.

فرودگاه حیدر علی اف

امکانات فرودگاه بین المللی آذربایجان

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف برای رفاه بیشتر گردشگران و مسافران خود از امکاناتی مانند پارکینگ ، اتاق بازی کودک ، فری شاب جایگاه کرایه اتومبیل ، وای فای پر سرعت و رایگان ، سالن های استراحت مختلف با تمام امکانات رفاهی که در صورت پرداخت هزینه از سمت مسافران قابل استفاده است ، فروشگاه های متعدد مواد غذایی ، دستگاه های خود پرداز در قسمت شمالی و جنوبی ترمینال های مسافر بری ، رستوران های مختلف بین المللی و محلی ، مرکز خدمات درمانی شبانه روزی ، جایگاه چنج پول و تغییر ارز و فروشگاه های بدون احتساب مالیات برخوردار است.

آدرس فرودگاه 

آذربایجان، 20 کیلومتری شهر باکو ” Bakı şəhərindən 20 km, Şima”


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *