تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

در این مقاله از قسمت کشور جمهوری آذربایجان در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با غذاهای محلی جمهوری آذربایجان آشنا کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

آذربایجان کشوری باستانی است که به سبب طبیعت چشمنواز، مردمان خونگرم و دوست داشتنی، فرهنگی مشابه و البته فاصله بسیار کمشان با ایران، بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. در این میان نباید غذاهای خوشمزه و متنوع آذربایجان را فراموش کرد.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در سفر به آذربایجان، با غذاهای بسیار خوشمزه ای مواجه خواهید شد که اغلب آن ها در ایران هم وجود دارند. پس در این کشور انتظار دیدن غذاهای عجیب و ناآشنا نداشته باشید، چون فرهنگ و سنت های ایرانی را به ارث برده اند.

پلو Plov

پلو که پیلو یا پیلاق نیز نامیده می شود یکی از معروف ترین غذاهای باکو ئی های آذربایجان است که در سفرتان به باکو حتما آنرا تست نمائید. بشقاب هیجان انگیزی که سه قسمت اصلی دارد: برنج با زعفران، دارچین و ادویه های معطر؛ گوشت گوسفند، گوساله یا جوجه سرخ شده و مخلوطی سبزیجات و گاهی آجیل و خشکبار. البته در هر رستوران سبک مخصوص به خود را در پخت این پلوی خوشمزه بکار می برد ولی تمامی ورژن های آن خوشمزه اند.

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان
غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

کباب

انواع کباب ها هم جز غذاهایی که در تمامی رستوران های باکو یافت می شود و با نام هایی تحت عنوان لوله کباب، تیکه کباب و… نامگذاری گردیده است و چون گوشت استفاده شده در آن کاملا تازه و خوش طعم می باشد حتما مورد استقبال ایرانیان کباب دوست واقع می شود. کباب ها همراه نان لواش، پیاز و ریحان سرو می شود.

دلمه

دلمه و کوفته هم جزء غذاهای پرطرفدار باکو است که با برگ مو، گوشت چرخ کرده، برنج، نعنا و سبزی های دیگر درست و معمولا با ماست سرو می شود. کوفته آذری هم تا حدودی شبیه کوفته تبریزی است: گوشت چرخ شده گوسفند و برنج که وسطش آلوی ترش می گذارند.

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان
غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

آش دوغ یا دوگا Dovga

آش ماست یا آش دوغ هم از محبوب ترین غذاهای آذربایجان است که در زمستان خیلی طرفدار دارد.

حلوا

شهر شکی در آذربایجان خوراکی های بسیار خوشمزه ای دارد. علاوه بر آبگوشت ، حلوای بسیار لذیذی هم دارند که از خمیر سرخ شده ی ویفر نازک، آجیل خردشده و عسل تهیه خواهد شد.

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان
غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

دیزی DIZI

ترکیبی از گوشت خام ، پیاز ، نخود ، آلو ، زعفران ، نمک و فلفل و سماغ این دیزی که از غذاهای سنتی آذربایجانن است در شهر شکی طرفداران خاص خود را دارد. این دیزی معمولا با سماغ و پیاز سرو میشود همثل کشورخودمان ایران نخود از قبل خیسانده خواهد شد ودرظرف مخصوص دیزی طبخ می گردد4 یا 5 تکه گوشت دو تکه دنبه آب وادویه جات ترکیبات اصلی را تشکیل می دهند

باقلوا Baklava

این باقلوای خوشمزه ازمغزها مثل : مغز گردو و شهد شیرین طعمی از شیرینی ناب را ایجاد میکند. حلوا و باقلوای شکی شهدی خاص دارند که در جعبه هایی کوچک برای عرضه به مشتریان تهیه میشوند.

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان
غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

بامیه Bamieh

ترکیبات : آرد گندم ، شکر ، تخم مرغ ، روغن گیاهی ، نمک و جوش شیرین ترکیب آرد و جوش شیرین و تخم مرغ که در روغن داغ حرارت داده شده و سرخ خواهد شد و خوشمزه ای را میسازد که برای ما نیز بسیار آشناست که این مواد سرخ شده در شهد شیرین طعم دار شده و مصرف میگردد.

پلو شاهی Polo Shahi

ترکیبات : زعفران ، برنج ، نمک ، کره ، گوشت بره ، پیاز سرخ شده ، آلو خشک ، کشمش ، ادویه

اسم این پلو از دوران کهن برگرفته گردیده است، برنج پس از بارگذاری با مواد گوناگون طمع دار و با زعفران فراوان رنگین وعطری میشود. مواد شاه پلو لایه لایه با مواد بالا ترکیب میشود وچیزی شبیه ته چین را میسازد شاه پلوغذایی تشریفاتی ، مغزی و خوشمزه است که لایه ی بیرونی آن را ته دیگی ازلواش خوشمزه وترد تشکیل می دهد.

غذاهای محلی جمهوری آذربایجان
غذاهای محلی جمهوری آذربایجان

گیورزا Gyurza

ترکیبات : گوشت چرخ کرده ، پیاز ، ماست ، گندم ، تخم مرغ ، آب ، شوید ، چربی گوشت چرخ کرده با پیاز وچربی مخلوط گردیده است و با نمک وفلفل طعم دار میشود سپس با لایه نازکی ازخمیر بدست آمده ازگندم خمیر روی مواد را تشکیل میدهد و سپس درآب به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده میشود ماست موسیر با سس گوجه فرنگی همراه گیورزا صرف میشود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. نیلوفر

    لطفا از غذای تیپی عکس بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *