تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, رامسر

قلعه مارکوه رامسر 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه مارکوه رامسر

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای رامسر یعنی قلعه مارکوه که بر فراز بام این شهر واقع شده است را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

قلعه مارکوه در شهرستان رامسر، شهر کتالم، مسیر جاده تلارسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. احتمالا تاریخ بنای آن به پیش از اسلام می رسد. قلعه مارکوه یک قلعه استراژیکی بوده و از لحاظ نظامی در قرون3-6و 8 هجری مورد استفاده قرار گرفته است. از بالای این بنا براحتی می توان از شمال تا دریا، از شرق تا تنکابن، از غرب تارامسر و از جنوب نیز کوههای البرز را تحت نظر داشت.

در مورد زمان ساخت این بنا نیز تاریخ دقیقی وجود ندارد، اما با استناد به اشاره تاریخ نویسان به وجود این قلعه در قرن سوم و همچنین شباهت ساختاری و معماری این بنا با بناهای قرن سوم هجری قمری نظیر قلعه بابک می توان تاریخ آن را حدس زد. در کتاب زیده التواریخ از این قلعه سخن به میان آمده است. همچنین در کتاب جامع التواریخ خواجه رشید الدین فضل الله همدانی و از وقایعی که در سال ۵۳۶ هجری قمری در این قلعه اتفاق افتاده و قلعه به تسخیر اسماعیلیان درآمد سخن به میان آمده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

از معماری عظیم این قلعه تنها ۴ حصار جانبی و برج‌ های پشتیبان آن باقی مانده است. مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه عمدتا سنگ و ساروج و گچ است. وضع داخلی قلعه مارکوه از لحاظ وسعت به نحوی است که گنجایش صد سرباز را دارد و همگی به راحتی می توانند در آن سکنی گزینند. همچنین محل قرار گیری قلعه طوری است که دیدی ۳۶۰ درجه را نسبت به اطراف خود دارد. از بالای این بنا به راحتی می توان از شمال تا دریا، از شرق تا تنکابن، از غرب تا رامسر و از جنوب نیز کوه های البرز را تحت نظر داشت.

در میان این قلعه تونلی زیر زمینی وجود دارد که به یک باغ در نزدیکی ساحل دریا (باغ شمشیری) منتهی می‌شود که گفته می‌ شود مسیر گریز افراد در مواقع اضطراری بوده است. بسیاری از افرادی که در سال های اخیر قصد وارد شدن به این تونل را داشته‌ اند ناکام مانده و از عوامل محافظ چون خزندگان و همچنین طلسم‌ ها سخن به میان آورده‌ اند. در حال حاضر مسیر ورودی این تونل در قلعه مسدود شده است. البته با تحقیقات انجام شده مشخص شد این امر صحت نداشته و چاله موجود در قلعه به دلیل عدم دسترسی مستقیم قلعه به آب، کاربرد سردآب داشته و تونل نیست.

در وسط قلعه چاهی است که بر اساس روایات محلی، روزگاری میان آن و قلعه ای به نام قلعه باغ که در نیاسته رامسر واقع است و فاصله زیادی با مارکوه دارد، راه ارتباطی وجود داشت. وجود قطعات سفالین شکسته در داخل قلعه مارکوه حاکی از آن است که آب آشامیدنی قلعه از چشمه های دورد دست تامین می گردید.

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

نقاره خانه قلعه مارکوه:

میزرا حسن خان اعنماد السلطنه که این قلعه را از نزدیک دیده است می نویسد: “در تنکابن کوهی است موسوم به مارکوه و دخمه های متعدد و شب پره های زیادی در این دخمه ها هست که خود را به آدم و چراغ می زنند و مانع از دخول به دخمه ها می باشند. بالای آن کوه، جایی است مشهور به نقاره خانه، هرگاه سنگی بر آن موضع بزنند صدایی مثل طبل حادث می شود و تا نیم فرسخ آن صدا می رود”.

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

مسیر دسترسی به مارکوه و قلعه مارکوه :

برای دیدن این کوه که می توان آن را بام رامسر هم نامید باید وارد مسیر جاده رامسر به تنکابن شوید تا جنوب شرقی شهر کتالم این کوه تک و تنها را ببینید. به دامنه مارکوه که رسیدید، جاده ای نیمه آسفالت شما را به بقایای دژ باستانی مارکوه راهنمایی می کند. از اینجا به بعد باید خودتان را برای بالا رفتن از ۳۱۱ پله آماده کنید. پله ها البته کوتاهند و عرض مناسبی برای عبور دارند. با این حال یادتان باشد زمان بالا رفتن از پله ها بطری آب را دم دستتان بگذارید. به بالای پله ها که رسیدید، مطمئن باشید طبیعت هدیه غافلگیر کننده ای برای شما دارد که تمام خستگی تان را به در می کند.

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

 

مسیر قلعه مارکوه رامسر برروی نقشه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *