تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه, دیدنی های استانبول

محله فاتح | از محله های بسیار زیبا و دیدنی استانبول 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

محله فاتح استانبول

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی استانبول تصمیم گرفتیم تا شما را با یکی از محله های بسیار زیبا و معروف این شهر توریستی بنام محله فاتح آشنا کنیم. پس اگر قصد برنامه سفر به شهر زیبا و دوست داشتنی استانبول را دارید تا انتهای این مقاله با مجله تاپ تراول همراه باشید.

استانبول در نزد گردشگران ایرانی محبوب ترین شهر کشور ترکیه محسوب می شود. این شهر به دلیل دیدنی های مختلف و امکانات رفاهی خوبش همواره پذیرای توریست های خارجی و داخلی بوده و هست. همه می دانیم که نیمی از این شهر در قاره ی اروپا و نیم دیگرش در قاره ی آسیا واقع شده است به همین خاطر محبوبیتش باز هم بیشتر خواهد شد.

منطقه فاتح در استانبول منطقه ای مرکزی است که از به عنوان یک شبه جزیره تاریخی یاد می کنند و خودش نیز از چندین محله تشکیل گردیده است. اطراف منطقه فاتح را چندین منطقه ی دیگر نظیر منطقه زیتین بورنو (Zeytin burnu) و ایوپ (Eyup)، دریای مارمارا، تنگه بسفر و گلدن هورن (golden horn) نیز احاطه نموده است. دو منطقه ی فاتح و امینونو دو منطقه از شبه جزیره تاریخی تا سال ۲۰۰۸ نیز بودند. فاتح و امینونو دو منطقه از شبه جزیره تاریخی تا سال ۲۰۰۸ بودند. خیابان فاتح به وسیله ی یونانی های پیدا شد و در ابتدا نام آن بایزنتیوم بود. با امپراتوری رومانیایی نام این شبه جزیره مجددا تغییر کرد و نام آن به کانستنتینیپول (Consetentinipol) تغییر پیدا کرد. در طی دوره بایزنتیوم شهر، مرکز فرهنگ یونانی و مسیحیت شد. سلطان محمت فاتح این شهر را در سال ۱۴۵۳ میلادی تصاحب کرد و آن را به عنوان پایتخت تازه ای از امپراطوری عثمانی معرفی کرد. سلطان محمت فاتح اقدام به ساخت این شهر نمود و از مردم سراسر اروپا دعوت کرد تا جامعه شهری را بسازند. بعد از گذشت ۱۰ سال وی مسجد فاتح را ساخت، رفته رفته منطقه فاتح به یکی از توریستی ترین محله های استانبول تبدیل شد و گردشگرانی که به این شهر می آیند فاتح از جمله محله هایی است که آن را برای گردشگری خودشان انتخاب می کنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
محله فاتح استانبول
محله فاتح استانبول

ساختار شهری منطقه فاتح در استانبول

برای ساخت بناهای و ساختار شهری منطقه فاتح از سبک معماری یونانی و یهودی الهام گرفته گردیده است. منطقه بالات در فاتح، هنوز هم یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین مناطق استانبول محسوب می شود. هنگام قدم زدن در منطقه بالات شاهد قسمت هایی از شهر هستید که مردم لباس هایشان را در بالکن خانه ها پهن کرده اند و بچه ها در خیابان در حال بازی هستند، در اصل بالات بهشت گمگردیده استانبول و مکانی مناسب برایعکس گرفتن است. جالب است بدانید که هم اکنون منطقه فاتح در استانبول جز آثار به ثبت رسیده ی یونسکو می باشد و این سازمان خانه های خراب این منطقه را ترمیم کرده، ولی هیچ گونه تغییری در ساختار تاریخی آن نداده است. دولت ترکیه منطقه بالات در لیست شهرهای توسعه حمل و نقل قرار داده است، اما این موضوع به هیچ عنوان برای مردم ترکیه و همینطور دوستداران آثار باستانی نمی باشد.

کارهایی که باید در منطقه فاتح انجام دهید!

  • بازدید از مسجد فاتح

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، در محله فاتح مسجدی به وسیله ی سلطان محمت فاتح در بین سال های ۱۴۶۲ تا ۱۴۷۰ ساخته شد. این مسجد در بالای بلندترین تپه های شهر و محل دفن امپراتورهای روم شرقی نیز قرار گرفت بر اساس این که مسجدی که هم اکنون شاهد آن هستیم هیچ شباهی به مسجد گذشته ندارد و دلیل آن هم زمین لرزه هایی است که در این شهر رخ داده است. اما بنای کنونی با سبک معماری باروک ابهت و عظمت بی نظیری را به گردشگران نشان می دهد. بعد از تماشای معماری زیبای داخلی این مسجد به دیدار مقبره سلطان محمد (عبادتگاهی محبوب) درست در پشت عمارت بروید.

  •  خرید کتاب از منطقه فاتح در استانبول

خرید در هر جایی که باشید یکی از جذاب ترین کارهای ممکن است، از همین رو در محله فاتح در استانبول هم خرید کتاب می تواند کار بسیار جذابی و به یاد ماندنی باشد. در مجاورت مسجد تاریخی بایزید بازار فروش کتاب های دست دوم وجود دارد که می توانید از آن کتاب های مورد علاقه خودتان تهیه کنید. بازار ساهافلار از دوران عثمانی تا به حال روشنفکران و نویسندگان زیادی را به طرف خود جذب نموده است. در صورتی که به کتاب علاقه دارید، این بازار جذاب پر از کتاب های دست دوم، نقشه های تاریخی، متون باستانی و دیگر اقلام نایابی است که ارزش بازدید را دارد.

  • به بازار مصری ها بروید

در محله ی امینونو بازاری از مصری ها وجود دارد که در آن حس و حال شرقی موج می زند. می توانید با رفتن به این بازار گشتی در آن بزنید و ادویه های رنگارنگ، سبزی های خشک و معطر، میوه ها، مربا، آجیل، قهوه و خوراکی های ترک را پیدا کنید. از فروشگاه های غرب این بازار که اقدام به فروش خوراکی های منطقه آناتولی (منطقه آسیایی ترکیه) نظیر انواع پنیرها می کنند غافل نشوید.

  • از محله فِنِر دیدار کنید

فنر یکی از محله هایی که منطقه فاتح در استانبول با بالات اشتباه گرفته می شود است. این محله یونانی نشین در استانبول مرسوم به فاناریونس است و وقتی که حس کردید جاده ها در این منطقه در حال باریک شدن است و شیب آن در حال بالا رفتن است می توانید متوجه شوید که وارد محله تاریخی فنر شده اید. در این محله می توانید در میان خانه های رنگارنگ گشتی بزنید و به تماشای مردمان محلی بایستید و از کلیسای مسیحی اسقف اعظم، یکی از مراکز اصلی مسیحیت و همچنین کلیسای جامع سنت جورج، دیدن کنید. جاذبه های فرهنگی منطقه فنر منتظر شماست تا کشفشان کنید.

محله فاتح استانبول
  • در ساماتیا وقت بگذرانید

مکان دیگری در منطقه فاتح در استانبول وجود دارد که می توانید برای بازدید از آن نیز بروید، منطقه ساماتیا به معنی مکان ماسه ای در اکثر نقشه های قابل پیدا شدن نیست چرا که از آن با نام تازه ای نظیری مصطفی پاشا یاد خواهد شد. ساماتیا مانند محله فنر از نظر تاریخی و زیبایی نیز شباهت زیادی به محله ی فنر دارد و یکی از محله های محبوب برای فیلم برداری کارگردانان ترکیه ای می باشد. اقوام ترک، یونانی، ارمنی و یهودی در گذشته در این مکان با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می کردند و ساماتیا کماکان نیز یک قطب چند فرهنگی محسوب می شود. چشمان خود را برای تماشای کلیساهای گوناگون، صومعه های باستانی و عبادتگاه ها گوناگون آماده کنید و پیش از رفتن به بازار ماهی، در پی یافتن خانه های چوبی و سنتی ارمنیان باشید.

  • صرف غذا در محله ی فاتح در استانبول

زمانی که گشت و گذار شما در منطقه فاتح در استانبول به پایان رسید یا در وسط بازدید خسته شدید می توانید رستوران هایی که در این منطقه وجود دارد بروید و انواع غذاهای دریایی را میل نمایید. یک رستوران در پشت بام هفت تپه وجود دارد که مشرف به منطقه زیبای سلطان احمد است و می توانید غروب آفتاب را در عصر و نمای روشن و واضح از این منطقه را ببینید.

  • به تماشای مراسم سماع یا موزه زباله ها بروید

یک مرکز فرهنگی حاجی پاشا در این شهر وجود دارد که از یک حمام قدیمی تغییر کابری داده و در آن مراسم رقص سماع نیز اجرا می گردد و در ساعات عصر هر روز در این مرکز مراسم رقص و سماع درویشان نیز برگزار خواهد شد در صورتی که این مراسم باب میلتان نیست می توانید از موزه زباله های تکه ای دیدن کنید که در آن از زباله هایی نظیر فیلتر سیگار، قوطی نوشابه، کاغذ مجاله شده و بسیاری از زباله هایی که در سطح شهر می توانید آن ها را مشاهده کنید را در این موزه دیدن کنید.

  • به دیدار منطقه سلطان احمد بروید

بعد از این که ناهار یا عصرانه در منطقه فاتح در استانبول میل کردید می توانید به منطقه سلطان احمد بروید و از جاذبه های تاریخی آن دیدن نمایید. در منطقه سلطان احمد میزبان بناهای تاریخی نظیر کاخ توپکاپی، مسجد ایا صوفیه و مسجد آبی خواهید بود و با با گنجینه های تاریخی و آثار معماری بی نظیر شگفت زده خواهید شد. بعد از دیدار از جاذبه های مهم این منطقه به سراغ یکی از بهترین حمام های ترکی بروید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *