تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مصر

آشنایی با معبد ابوسمبل ، معبدی شگفت انگیز در مصر 

اجاره ماشین در دبی تور تابستان 1403 تور لحظه آخری

معبد ابوسمبل مصر

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با معبد ابوسمبل مصر آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این معبد اسرار آمیز بیشتر آشنا شوید.

معابد ابوسمبل (Abu Simbel Temples)  مصر در ۲۹۰ کیلومتری شهر جنوبی اسوان در منطقه ی مرزی به نام نوبه و در مجاورت رودخانه ناصر که بخشی از رود بزرگ نیل می باشد، واقع شده است. این دو معبد به دستور فرعون رامسس دوم در سال ۱۲۶۴ قبل از میلاد در زمان پیروزی رامسس دوم در جنگ قادش در مدت بیش از بیست سال برای نمایش قدرت امپراتوری فرعون به حکومت های اطراف و همچنین به عنوان مکانی برای عبادت، ساخته شدند.

معابد رامسس سال ها در زیر شن و ماسه مدفون بودند و کسی از وجود این معابد خبر نداشت تا اینکه پژوهشگر سوئیسی جان لودویگ بورکهارت (johann lodwig burckhardt) در سال ۱۸۱۳ میلادی این دو معبد را کشف کرد.

معبد ابوسمبل مصر

ساختمان ابوسمبل

چهار مجسمه عظیم (به ارتفاع ۲۰ متر) از او در طرفین ورودی معبد وجود دارد. این معبد رو به شرق است و Re-Horakhty یکی از خدایان خورشید درست در بالای فرورفتگی سردر ورودی قرار دارد. یکی از ویژگی‌های این معبد، چگونگی ساماندن جهت قرارگرفتن آن است که باعث شده دو بار در سال، در ۲۲ فوریه و ۲۲ اکتبر، پرتوهای خورشید دقیقاً به داخلی‌ترین مکان مقدس معبد بتابد و مجسمه‌های چهار خدای نشسته در آن مکان که عبارتند از Path، Amun-Re، Ramesses II و Re-Horakhty را کاملاً درخشان و روشن کند.

معبد ابوسمبل مصر

معبد بزرگ معبد ابوسمبل مصر

معبد بزرگ که به معبد رامسس دوم شهرت دارد ارتفاعی برابر ۳۰ متر و طولی برابر ۳۵ متر دارد و به اندازه ۶۴ متر در داخل کوه گسترش پیدا کرده است.

در بخش ورودی این معبد چهار مجسمه بزرگ به ارتفاع بیست و یک متر از فرعون رامسس دوم با تاج و لباس های مخصوص قرار داده شده اند، همچنین در کنار پای این مجسمه ها تندیس های کوچکتری از فرزندان رامسس دوم، همسر و مادر آن، خدایان حفاظت، نمادهای قدرت و همچنین تندیس هایی از دشمنان فرعون نظیر لیبی ها، هیت ها و … را می توان مشاهده کرد.

هنگام ورود به این معبد سالن اول با هشت ستون بزرگ و حکاکی های زیبا و سالن دوم با چهار ستون و مجسمه رمسیس دوم که با الهه ها پتاح (ptah)، آمون و هورختی (horakhty) نشسته است که نشان دهنده احترام فرعون و همسرش به خدایان است، تزئین شده اند همچنین بر روی دیوار بخش هایی از نبرد فرعون به تصویر کشیده شده اند.

معبد ابوسمبل مصر

معبد کوچک

در قسمت ورودی معبد کوچک تر با ۱۲ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول، که به همسر فرعون رامسس دوم ملکه نفرتاری منصوب است و در ۱۰۰ متری شمال شرقی معبد بزرگ واقع شده است، چهار تندیس از فرعون رامسس و دو تندیس از ملکه نفرتاری به ارتفاع ده متر و همچنین چند تندیس کوچک وجود دارند. در بخش داخلی این معبد نیز شش ستون که الهه حاثور (hathor) را به تصویر کشیده اند قرار داده شده اند، همچنین کتیبه ها و نقش و نگارهایی از ملکه نفرتاری و فرعون رامسس بر دیوارهای این معبد ترسیم شده اند.

معبد ابوسمبل مصر

جابجایی معبد ابوسمبل

در سال ۱۹۶۰ دولت مصر برای تولید برق و همچنین کنترل اب کشاورزی مشغول ساخت بزرگترین سد مصر در منطقه اسوان شد. نظر باستان شناسان این بود که با آبگیری سد اسوان معبد ابوسمبل به زیر آب می‌رود، معبدی که برای ساخت آن بیش از ۵۰۰۰۰ هزار سنگ تراش بصورت شبانه و روزی تلاش کرده بودند. فشارهای بین‌المللی به دولت مصر و همچنین تلاش یونسکو موجب انتقالی شد که در نوع خود یکی از افتخارات مهندسان عصر حاضر به حساب می‌آید.

یک تیم المانی مسئولیت انتقال این یادگار باستانی را به عهده گرفت. ابتدا محلی که از نظر شرایط و موقعیت جغرافیایی با محیط اصلی همخوانی داشت انتخاب شد. مهندسین با اره‌های الکتریکی این کوه مرتفع را به قطعات ۳ تا ۵ تنی تقسیم کردند و آن را به مکانی که در نظر گرفته شده بود، انتقال دادند.

جرثقیل‌های غول‌پیکر قطعات را با دقت و وسواس به محل می‌برد و مهندسان و معماران آن را به روی یکدیگر نصب می‌کردند. جدا کردن کتیبه‌ها و هیروگلیف‌ها یک کار طاقت فرسا بود. اما این کار عظیم با دقت انجام گرفت. همانگونه که ساخت معبد ابوسمبل شگفت‌انگیز است، جابجایی و انتقال این بنای عظیم نیز انسان را بهت‌زده می‌کند.

معبد ابوسمبل مصر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *