تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه, مهاجرت و اقامت

مهاجرت و اقامت در ترکیه | Turkey 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مهاجرت به ترکیه

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی چگونگی مهاجرت به ترکیه خواهیم پرداخت . در ادامه با ما همراه باشد.

مهاجرت و اقامت در ترکیه

ترکیه کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا است و دو قاره مهم اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند. مساحت این کشور تقریبا از نصف ایران کمتر است و جمعیت زیادی را در خود جای داده است. همچنین مردم بسیاری این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند و از لحاظ تحصیلات پزشکی هم بسیار مطرح است.

این کشور کوهستانی و نسبتا پر باران ۷۷ میلیون جمعیت دارد. سالانه افراد زیادی برای سفر، تحصیل، کار یا اقامت به این کشور سفر می‌کنند. مهاجرت به ترکیه بسته به دلیل و مدت زمان اقامت نیاز به ویزا یا سایر مجوزهای لازم دارد.

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه

ویزای ترکیه

صرف‌نظر از تابعیت و چرایی مهاجرت، شما برای ورود به این کشور نیاز به یک گذرنامه‌ی معتبر از کشور مبدا خود دارید. گذرنامه‌ی شما حداقل باید ۹۰ روز اعتبار داشته باشد. اگر شش ماه به تاریخ انقضای گذرنامه‌ی شما باقی مانده‌است، قبل از ورود به ترکیه باید برای تمدید آن اقدام کنید. نیاز شما به ویزا بسته به کشور مبدا، مدت اقامت و دلیل سفر مشخص می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بسیاری از کشورها موافقت‌نامه‌های مربوط به ویزا را امضا کرده‌اند که به شهروندان اجازه‌ی سفر سه ماهه به ترکیه بدون ویزا را می‌دهد. برخی از ملیت‌ها نیز برای ورود به ترکیه معاف از ویزا نیستند بلکه در مرز ورودی باید برای دریافت ویزا هزینه‌ی نقدی پرداخت کنند. برای بررسی این کشورها و طول اقامت مجاز با وزارت امور خارجه‌ی ترکیه تماس بگیرید. این وزارت‌خانه در وب‌سایت خود هزینه‌ی مربوط به ویزا را قید کرده است.

انواع روش‌های مهاجرت به ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که مردم بسیاری را هر سال برای اقامت به خود جذب می‌کند و شرایط بسیاری را برای آن‌ها فراهم می‌آورد. اما مهاجرت به ترکیه در سال 2018 خود شرایط و انواعی دارد. مهاجرت به ترکیه به طور کلی به دو دسته اقامت دائم و اقامت توریستی تقسیم می‌شود که هر کدام از این اقامت‌ها هم خود زیر مجموعه‌هایی دارند. در اینجا به بررسی انواع اقامت و مهاجرت به ترکیه می‌پردازیم.

اگر تمایل به درخواست مجوز اقامت در ترکیه در سال 2018 را دارید، نیاز به یک گذرنامه یا سند مسافرتی معتبر برای حداقل ۶۰ روز پس از انقضای مجوز اقامت درخواست شده و دو نسخه از آن دارید. علاوه بر این، نیاز به دو قطعه عکس گذرنامه، ویزا، و فرم درخواست تقاضای پر شده دارید.

بسته به نوع مجوز اقامت، ممکن است به مدارک مختلفی مانند گواهی اشتغال، گواهی اشتغال به تحصیل در مدرسه، دانشگاه یا غیره از شما درخواست شود. اجازه‌ی اقامت شما بین ۶ ماه تا ۵ سال بسته به نوع مجوز و دلیل درخواست شما است. هزینه درخواست اگر چه متفاوت است اما حدودا بین ۶۰ تا ۸۰ یورو است.

اقامت توریستی ترکیه ، بدون داشتن ویزا

این نوع اقامت ۳ ماهه است و برای ایرانیان بدون ویزا در نظر گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که افراد می‌توانند ۳ ماه در این کشور اقامت توریستی داشته باشند، اما نمی‌توانند به فعالیت تجاری یا تحصیلی در این کشور بپردازند، بلکه تنها می‌توانند مثل توریست‌ها در آنجا استراحت و اقامت داشته باشند.

اقامت ۶ ماهه توریستی در ترکیه با دفترچه اقامت

این نوع اقامت هم مثل اقامت ۳ ماهه با مدت زمان بیشتر برای گردش و تفریح است. اقامت توریستی ترکیه ۶ ماه است و نیاز به دفترچه اقامت دارد که پروسه‌ای حدود ۱۵ روز را برای دریافت در برمی‌گیرد تا افراد بتوانند این مدت زمان را در ترکیه بمانند. اما همچنان اجازه کار، تجارت یا تحصیل ندارند. البته می‌توانند برای خرید ملک یا اجاره آن اقدام کنند و از این طریق امکان اقامت یک ساله هم برای این افراد به وجود خواهد آمد.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

خرید خانه در ترکیه کار نسبتا آسانی است. افرادی که ملکی را در ترکیه خریداری کنند با تمدید اقامت یک ساله خود تا ۵ سال، می‌توانند اقامت دائم ترکیه را هم دریافت کنند. این نوع مهاجرت به ترکیه از یک جهت خوب است که نیاز به سرمایه زیاد برای تجارت یا سرمایه‌گذاری ندارد و افراد با خرید ملک هم اقامت دائم را دریافت می‌کنند و هم با افزایش خوب قیمت ملکشان روبه‌رو خواهند شد.

اقامت تحصیلی ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل یکی از پرطرفدارترین و راحت‌ترین نوع گرفتن اقامت است. برای تحصیل در ترکیه ابتدا باید مدرک زبان ترکی (تومر) را از طریق آزمون، با نمره خوب دریافت کنید و سپس برای رفتن اقدام کنید. اکثر دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی هستند، بنابراین داشتن این مدرک از مهم‌ترین کارهایی است که باید پیش از ثبت نام انجام دهید.

پس از کسب این مدرک، باید برای دانشگاه مورد نظر آماده شوید و مدارک را بفرستید و پیش‌ثبت‌ نام کنید. پس از تایید از طرف دانشگاه و پذیرش توسط آن‌ها، شما می‌توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی و اقامت دانشجویی اقدام کنید. البته بعد از پایان تحصیل، مدت کمی زمان برای شما وجود دارد تا شما بتوانید در صورت علاقه یا نیاز، ویزای خود را تبدیل به ویزای دیگری مثل ویزای کاری کنید. با پیدا کردن کار مناسب یا کار آفرینی یا خرید ملک، می‌توانید برای گرفتن اقامت دیگری اقدام کنید تا به اقامت دائم برسید.

مهاجرت به ترکیه از طریق اقامت کاری و استخدام

اقامت کاری در ترکیه مثل اقامت کاری در کشورهای دیگر دارای شرایط خاصی است که امکان دریافت آن را کم می‌کند. اول این که برای گرفتن این اقامت باید شما از طریق یک کارفرما یا یک شرکت معتبر از طرف ترکیه دعوت به کار شوید، اما این خود به آسانی امکان‌پذیر نیست.

ابتدا این کار با شرایط و نیازهای خود در میان مردم کشور ترکیه آگهی می‌شود و در صورت نبودن فردی برای همکاری با این شرایط، این کار در میان مردم دیگر کشورها آگهی می‌شود. از طریق وزارت کار ترکیه، هیچ فردی با این شرایط در این کشور نباید بی‌کار باشد تا افراد بتوانند از کشورهای دیگر مثل ایران برای این کار اقدام کنند.

پس از اقدامات لازم، افراد باید از طریق شرکت‌ها مورد تایید قرار گیرند. پس از آن اقامت یک ساله برای افرادی که مشغول کار می‌شوند، ارائه می‌شود. با تمدید این اقامت تا ۵ سال و کار مداوم، این افراد می‌توانند اقدام به مهاجرت به ترکیه کرده و اقامت دائم ترکیه را دریافت کنند. با این شرایط امکان مهاجرت به ترکیه از طریق کار بسیار پایین می‌آید اما امکان‌پذیر است و هر سال افراد زیادی از این طریق برای مهاجرت به ترکیه اقدام می‌کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی

ثبت شرکت در ترکیه به تنهایی و آسانی به شما امکان اقامت دائم را نمی‌دهد. این امر خود نیاز به شرایطی دارد. ابتدا این که این نوع شرکت و کارآفرینی از طریق دولت ترکیه تایید شود و در ترکیه به آن نیاز باشد. پس از این تاییدیه افراد می‌توانند با ثبت شرکت خود اقامت ۶ ماهه موقت دریافت کنند؛ پس از کار و تاییدیه مجدد از طریق دولت این اقامت تا ۱ سال تمدید می‌شود و سپس با تمدید ۲ سال، تا ۵ سال فعالیت مداوم شرکت و کار در آن افراد می‌توانند برای دریافت اقامت دائم ترکیه و دریافت شناسنامه و پاسپورت ترکیه اقدام کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

ازدواج یکی از روش‌های دریافت اقامت هر کشور است. برای مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج باید ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که فردی که با آن ازدواج می‌کنید، نباید خود پناهنده باشد، بلکه باید اقامت دائم ترکیه را داشته باشد. سپس باید به نکته مهم دیگری توجه کنید و آن رسمی بودن ازدواج و داشتن مدارک معتبر است.

صوری بودن مدارک و ازدواج، پیگرد قانونی دارد. بعد از ۵ سال ازدواج و زندگی مشترک و تحقیقاتی که پلیس ترکیه برای اطلاع از صحت این ازدواج در طول این ۵ سال انجام می‌دهد، اقامت دائم ترکیه به شما تعلق می‌گیرد.

فرآیند مهاجرت به ترکیه

اطمینان حاصل کنید که قبل از ورود تمامی مدارک مورد نیاز خود را به همراه دارید. اگر به منظور اقامت، تحصیل یا کار به این کشور می‌روید نیاز به مجوزهای خاصی دارید. که در ادامه راهنمای اولیه‌ی فرآیند مهاجرت به ترکیه آورده شده است:

  • ویزا: برای ورود به کشور درخواست ویزای خود را می‌توانید به سفارت یا کنسولگری این کشور تحویل دهید. از چندین ماه قبل باید برای این کار اقدام کنید چون ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد تا پرونده‌ی شما بررسی و پردازش شود. در صورتی که سوالی در مورد ویزا دارید، می‌توانید از مشاوران سفارت کمک بگیرید.
  • مجوز کار یا اقامت: در صورتی که قصد اقامت یا کار در ترکیه را دارید نیاز به اجازه‌ی اقامت در این کشور را دارید، بنابراین باید تقاضای ویزای اقامت یا کار را در کشور مبدا خود به سفارت یا کنسولگری ترکیه تحویل دهید.
  • اطلاعات اضافی: احتمالا برای تضمین خرید بلیط بازگشت به کشور مبدا خود از شما خواسته شود تا مدارک اضافی به سفارت تحویل دهید. هم‌چنین ممکن است از شما مدارک رزرو هتل گرفته شود.

اگر قصد اقامت موقت در ترکیه به منظور اهداف تجاری یا گذراندن تعطیلات را دارید، اطمینان حاصل کنید که ویزای درخواستی شما امکان ورود چندین بار به ترکیه را به شما می‌دهد. در صورتی که ویزای شما تنها اجازه‌ی یکبار ورود را بدهد، پس از بازگشت ویزای شما باطل خواهد شود. لازم است قبل از هر اقدامی برای دریافت ویزای ترکیه، شرایط و محدودیت‌های موجود را در سفارت یا کنسولگری ترکیه بررسی کنید. در هر موردی که شک دارید، سوال کنید. فرآیند مهاجرت نیاز به صبر و شکیبایی زیادی دارد، به همین دلیل بهتر است اطلاعات لازم را از مقامات ترکیه دریافت کنید تا در هنگام درخواست دچار اشتباه و مشکل نشوید.

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه

ویزای ترکیه

در صورتی که قصد دارید بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشید یا برنامه‌های کاری یا تحصیلی در ترکیه دارید، نیاز به ویزا خواهید داشت. در وهله‌ی وسیع‌تر، ویزاهای ترکیه به دو دسته‌ی تک ورودی و چند ورودی تقسیم می‌شوند. ویزای توریستی و ویزای مرزی نیز بسته به ملیت و تابعیت متقاضی در نقاط ورودی کشور ارائه می‌شود که تنها برای یکبار ورود به ترکیه معتبر است. با این وجود، ویزای دانشجویی یا ویزای کار ورودهای متعدد به کشور ترکیه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

با این حال در این دو دسته‌بندی از ویزا، بسته به نوع فعالیت شما ویزاهای خاصی صادر می‌شود. برای درخواست ویزا باید به سفارت یا کنسولگری ترکیه مدارک لازم را ارسال کنید. در زیر مدارک مشترک کاربردی برای اکثر ویزاها آورده شده است:

  • پاسپورت
  • فرم تقاضا (از طریق وزارت امور خارجه آن را دریافت کنید)
  • دو قطعه عکس گذرنامه
  • دعوت‌نامه یا نامه‌ دعوت به کار
  • اثبات بیمه‌ درمانی
  • اثبات بلیط برگشت یا تامین هزینه‌های مالی برای خرید بلیط بازگشت
  • ارائه شواهدی برای تامین هزینه‌های مالی در طول اقامت
  • هزینه‌ی پردازش ویزا (بسته به نوع ویزا و ملیت متفاوت است)

صرف‌نظر از نوع ویزا باید تمام مدارک درخواست شده به سفارت تحویل داده شود، در برخی از موارد خاص علاوه بر مدارک فوق‌الذکر ممکن است نیاز به مدارک اضافی نیز باشد.

ویزای توریستی

این ویزا به مسافرانی داده می‌شود که برای ورود در نقطه مرزی واجد شرایط نیستند. ویزای توریستی به مدت ۹۰ روز صادر می‌شود و تنها برای یکبار ورود معتبر است. در صورتی که ویزای شما در مرز اخذ شده باشد، اجازه‌ی خروج یا ورود مجدد به ترکیه بدون اخذ یک ویزای جدید را ندارید. گردشگران واجد شرایط در نقطه‌ی مرزی نیز می‌توانند درخواست ویزای خود را در یک کنسولگری یا سفارت مربوط به ترکیه ارائه دهند.

ویزای تجاری

کسب ویزای تجاری مشابه با ویزای گردشگری است، اما برای مسافرانی صادر می‌شود که قصد کسب‌وکار موقت در ترکیه را دارند مانند شرکت در جلسات، کنفرانس‌ها یا سخنرانی‌ها. مشابه با ویزای توریستی، ویزاهای تجاری نیز عموما ۹۰ روزه هستند و تنها برای یک بار ورود به ترکیه اعتبار دارند. در صورتی که نیاز به ویزای تجاری دارید، باید مدارک لازم برای اثبات کسب‌وکار در ترکیه را ارائه دهید.

ویزای دانشجویی

دانش‌آموزان ثبت‌نام در دانشگاه، مدارس یا کلاس‌های زبان ترکی باید درخواست خود را به صورت رسمی به وزارت امور خارجه یا وزارت آموزش تحویل دهند. برای درخواست ویزای دانشجویی ترکیه نیاز به نامه‌ی مدرسه یا دانشگاه برای تایید ثبت‌نام خود دارید. پس از ورود لازم است حداکثر تا ۳۰ روز خود را به اداره‌ی پلیس محلی معرفی کنید. پس از ثبت‌نام شما در دانشگاه، اجازه‌ی اقامت صادر می‌شود. ویزای دانشجویی یا اقامت به شما اجازه‌ی ورود و خروج متعدد در مدت یک سال را می‌دهد. پس از انقضای ویزا باید برای تمدید آن اقدام کنید. در غیر این صورت اقامت شما غیر قانونی تلقی می‌شود.

ویزای اقامت

در صورتی که تمایل به اقامت به مدت طولانی‌ دارید، باید برای ویزای اقامت درخواست دهید. حداقل باید دو ماه قبل از عزیمت ، مدارک و اسناد درخواستی خود را باید به سفارت یا کنسولگری ترکیه ارائه دهید چون پردازش آن نیاز به زمان دارد. با وجود ویزای اقامت، اجازه‌ی کار در این کشور را نخواهید داشت به همین دلیل باید در طول اقامت توانایی تامین هزینه‌های مالی خود را داشته باشید.

ویزای کار

حداقل دو ماه قبل از عزیمت باید درخواست ویزای کار خود را ارسال کنید. در عین حال، کارفرما باید مستندات خاص را به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال کند. این وزارت‌خامه لیست به روز شده از اسناد و مدارک مورد نیاز را در وب‌سایت خود قید کرده است. ارائه‌ی اسناد مورد نیاز و فرم‌ها باید همزمان با درخواست ویزا صورت بگیرد.

وزارت کار و امور اجتماعی ظرف ۹۰ روز پرونده شما را پردازش خواهد کرد. به محض تایید درخواست شما، مجوز کار به شما داده می‌شود،لازم است هزینه‌های پردازش ویزای کار خود را بپردازید. همانند ویزای دانشجویی، شما باید ظرف ۳۰ روز از لحظه ورود خود را برای اجازه‌ی اقامت در این کشور به پلیس محلی معرفی کنید. تا زمانی که هر سه مجوز لازم را نگیرید، مجاز به شروع کار نیستید.

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه

مجوز کار در ترکیه

هر فرد خارجی برای کار در ترکیه نیاز به یک مجوز کاری معتبر دارد. این مجوزها توسط وزارت کار و امورد اجتماعی ترکیه صادر می‌شود. بسیاری از خارجی‌ها همزمان باید برای دریافت ویزای کار و مجوز کار اقدام کنند. بدین معنی که شما باید درخواست ویزای کار خود را به کنسولگری یا سفارت ارسال کنید و همزمان با شما کارفرما مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کار را به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال نماید.

با این وجود، امکان دریافت مجوز کار در خود کشور ترکیه نیز وجود دارد. افراد خارجی واجد شرایط باید قبل از به پایان رسیدن انقضای شش ماه آخر اقامت خود در ترکیه برای دریافت مجوز کار اقدام کنند. خارجی‌هایی که به عنوان توریست به ترکیه وارد شده‌اند، اجازه‌ی کار را ندارد.

فرآیند تقاضای مجوز کار

صرف‌نظر از درخواست مجوز کار در داخل یا خارج از ترکیه، شما نیاز به یک قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی دارید. زمانی‌که شما و کارفرما درخواست مجوز کار خود را به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال می‌کنید، ۹۰ روز کاری بررسی درخواست شما به طول می‌انجامد. در صورت تایید درخواست، شما باید شخصا به سفارت ترکیه برای دریافت ویزای کار و صدور گذرنامه مراجعه کنید.

در صورتی که در داخل ترکیه مجوز کار به شما داده شود، باید ویزای خود را به وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا ببرید. در نهایت، ظرف ۳۰ روز از لحظه‌ی ورود به ترکیه برای دریافت مجوز اقامت باید به پلیس محلی مراجعه کنید. در شعب خارجی ایستگاه پلیس محلی نزدیک به محل کار خود اقدام کنید. شما تا زمان دریافت ویزای کار، مجوز کار و مجوز اقامت مجاز به شروع کار نمی‌باشید.

تمدید مجوز کار در ترکیه

مجوز کار برای یک دوره‌ی یک ساله صادر می‌شود. در صورتی که نیاز به تمدید مجوز کار خود دارید، باید ۲/۵ ماه قبل از انقضای مجوز کار درخواست تمدید مجوز بدهید. در این صورت مجوز کار شما به مدت دو سال تمدید خواهد شد. در صورت تقاضای تمدید بار دیگر به مدت سه سال تمدید خواهد شد.

در صورتی که ۸ سال متوالی در ترکیه کار یا اقامت داشته باشید، آنگاه مجاز به درخواست مجوز نامحدود و دائم کار در ترکیه هستید که نیازی به تمدید نخواهد داشت. درخواست تمدید مجوز کار را باید به وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا ارائه دهید.

مجوز کار مستقل

در صورتی که در ۵ سال گذشته بدون وقفه و به طور قانونی در ترکیه کار کرده باشید، شما مجاز به اخد مجوز کار مستقل می‌باشید که به شما اجازه‌ی کار به عنوان یک فرد شاغل را می‌دهد. این مجوز نقطه عطف مهمی برای شماست اگر هدف نهایی شما شروع کسب‌وکار در ترکیه باشد.

تمدید مجوز اقامت

در صورتی که بخواهید مجوز اقامت خود را تمدید کنید، ۶۰ روز قبل از انقضای مجوز باید اقدام کنید. لازم است مدارک اقامت خود را برای تمدید ارائه دهید تا به شما اجازه‌ی ماندن حتی پس از منقضی شدن مجوز داده شود. اجازه‌ی جدید دقیقا از تاریخ انقضای مجوز قبلی معتبر است. با این وجود، در هیچ شرایطی به منظور افزایش مدت اقامت در ترکیه مقامات ترکی را فریب ندهید. این امر ممکن است منجر به اخراج شما از ترکیه یا محکوم شدن به زندان‌های بدنام ترکیه شود.

مجوز اقامت بلند مدت

در صورتی که درخواست اقامت بلند مدت ترکیه را دارید، باید الزامات زیر را فراهم کنید:

  • ۸ سال اقامت دائم در ترکیه
  • عدم دریافت کمک اجتماعی در سه سال گذشته
  • درآمدزایی کافی و پایدار برای تامین مالی هزینه‌های خود و خانواده
  • بیمه درمانی معتبر (برای متقاضیان زیر ۶۵ سال)
  • عدم تهدید امنیتی یا عمومی

برای اقامت در ترکیه باید مستندات مشابه علاوه بر شماره اقامت و شماره مالیاتی ارائه شود.

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه

تابعیت ترکیه

اگر چندین سال است که در ترکیه زندگی می‌کنید و قصد ترک آن را ندارید، باید برای درخواست تابعتی ترکیه‌ای درخواست دهید. این نوع درخواست دیگر نیاز به تمدید، مجوز اقامت و کار ندارد. در صورتی که ترکیه به شما تابعیت دوگانه بدهد، می‌توانید ملیت خود را حفظ کنید. حتی می‌توانید برای درخواست تابعیت ترکیه از کشور مبدا اقدام کنید.

الزامات واجد شرایط برای تابعیت نسبتا ساده است: شما باید سن بلوغ کامل بر اساس قانون کشور مبدا خود داشته باشید، حداقل ۵ سال با وقفه‌ی کمتر از ۶ ماه در ترکیه زندگی کرده باشید. در صورتی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده باشید این مدت به سه سال کاهش می‌یابد.

در صورت درخواست تابعیت باید از سلامت کامل جسم و روان بهره‌مند باشید و هیچ سابقه‌ی جنایی نداشته باشید. هم‌چنین باید در سطح پایه قادر به صحبت به زبان ترکی باشید. در صورتی که با یک شهروند ترکیه ازدواج نکرده‌اید باید مدارک لازم برای اقامت در ترکیه را ارائه دهید. در صورتی که شاغل باشید، باید مدارک مربوط به کار خود را ارائه کنید.

شانس گرفتن شهروندی شما در صورتی افزایش می‌یابد که بتوانید به فرهنگ و جامعه ترکیه کمک شایانی بکنید. اگر کارمند یک شرکت ترکی هستید، یا ورزشکار حرفه‌ای یا استاد دانشگاه هستید، آنگاه امکان گرفتن تابعیت چندان سخت نخواهد بود.

درخواست شهروندی ترکیه

برای درخواست شما نیاز به ارائه مدارک زیر به اداره‌ی دولتی محلی معمولا شهرداری دارید:

  • ۴ قطعه عکس گذرنامه
  • مدارک اثبات رابطه خود با همسر و فرزندان
  • گواهی سلامت ذهنی و جسمی

هم‌چنین باید توانایی زبان ترکی خود را نیز اثبات نمایید. برای این منظور باید با یک مقام دولتی مصاحبه کنید. این مصاحبه‌های ذهنی هستند و معمولا شکل رسمی دارند. اگر به زبان ترکی مسلط باشید، مشکل وجود نخواهد داشت.

به محض تحویل اسناد به شهرداری، به شما فرم‌های درخواست داده می‌شود. پس از تکمیل کردن پرونده، باید هزینه‌های مربوط به درخواست و بازبینی اسناد و ارسال به وزارت کشور را بپردازید. معمولا از طریق ایمیل کنسولگری ترکیه به شما اطلاع می‌دهد. به یاد داشته باشید قانون شهروندی ترکیه انعطاف پذیر است. مقامات دولتی گاهی موارد استثنایی را نیز تصدیق می‌کنند تا تصور مردم از کشور ترکیه را در سطح رسانه‌های بین‌المللی بهبود ببخشند. این امر به خصوص در ترکیه برای متحد شدن با اتحادیه‌ی اروپا تحقق می‌یابد.

نکاتی در مورد شهروندی ترکیه

در صورتی که از طریق ازدواج تابعیت را گرفته باشید، بعد از طلاق وضعیت شهروندی شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. با این وجود، اگر برای اخذ شهروندی ترکیه ازدواج سوری انجام شود، دادگاه‌های ترکیه بر اساس یک ازدواج فریبانه حق شهروندی را ابطال می‌کنند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *