تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

کاخ نیاوران تهران | Niavaran Palace Complex 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کاخ نیاوران تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران به سراغ یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی کاخ نیاوران می رویم. کاخی زیبا با مناظر و چشم اندازهای بسیار جذاب که هر گردشگری را به خود علاقه مند می کند. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

مجموعه کاخ نیاوران با زیبایی و جذابیت‌های طبیعی و تاریخی، در باغ بزرگی با مساحت ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار گرفته است. بناهای مجموعه کاخ نیاوران به دوره‌های قاجار و پهلوی تعلق دارد.

محوطه کاخ در ابتدا باغ ییلاقی فتحعلی‌شاه قاجار به شمار می‌رفت و اولین بار او باغ را که در مجاورت نیزار ساخته شده بود، «نی‌آوران» نامید. محمدشاه قاجار نیز در باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را ساخت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه‌ پارچه و لباس‌ های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه‌ حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه‌ جهان‌ نما، کتابخانه اختصاصی، موزه‌ خودرو کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها می‌شود.

کاخ نیاوران تهران
کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران، واقع در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد. این کاخ در مجموعه باغ نیاوران درمیدان نیاوران تهران ساخته شده است.در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت خانواده سلطنتی ساخته شد.

طراح بنا محسن فروغی بود که طرح خود را بیشتر از معماری ایرانی و تلفیقی از هنر پیش و پس از اسلام الهام گرفته بود. همچنین گچبری توسط استاد عبداللهی، آینه کاری توسط استاد علی‌اصغر و کاشیکاری نمای خارجی توسط استاد ابراهیم کاظم پور انجام شده است.

کف بنا از جنس سنگ گرانیت سیاه و سقف آن از جنس آلومینیوم است که از وسط باز می شود. دکوراسیون و مبلمان داخلی کاخ توسط یک گروه فرانسوی طراحی و اجرا شده است.

طبقه همکف این بنا شامل سرسرای بزرگی است که کلیه اتاق‌ ها در اطراف آن شکل گرفته‌ اند. از آن اتاق‌ ها می­ توان به سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی اشاره کرد. در نیم طبقه این بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا و اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه او قرار دارد.

کاخ نیاوران تهران
کاخ نیاوران تهران

در طبقه سوم اتاق خواب و استراحتگاه نیمروزی محمدرضا پهلوی، اتاق آرایش و لباس فرح دیبا وهمچنین اتاق‌ های فرزندان شاه و ندیمه هایشان قرار دارد. مجموعه­ای نفیس از تابلوهای نقاشی هنرمندان ایرانی و خارجی، ظروف چینی کارخانه‌ های سور فرانسه و رزنتال آلمان و اشیاء تزیینی و همچنین مجموعه فرشهای نفیس ایرانی زینت بخش این فضاها بوده‌ اند.

ارتفاع تالار، تزئینات گچبری سقف و دیوارها و لوسترهای کریستال بسیار ارزشمند تالار چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و آثار در معرض نمایش، زیبایی این فضا را دو چندان نموده است.

از آثار شاخص این فضا می توان به دو عدد گوبلن بافت کشور فرانسه مربوط به قرون 17 و 18 میلادی اشاره کرد که دیوارهای ضلع جنوبی تالار را مزین نموده است.

پارچه های نفیس اهدایی کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی و یا تولید شده کارگاه های پارچه بافی ایران از قبیل زربافت، ساتن و ابریشم و همچنین سوزن دوزی های مناطق مختلف و حاصل دسترنج هنرمندانی چون مهتاب نوروزی، از صنایع دستی آن دوره می باشد که در معرض نمایش قرار گرفته است.

در جریان انقلاب این کاخ توسط نیروهای انقلابی تسخیر شد و در سال 1360 به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تحویل داده شد. در سال 1365 کاخ موزه نیاوران برای اولین بار گشایش یافت. در سال 1368 مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در محل مدرسه اختصاصی راه‌ اندازی شد و یکسال بعد فضاهای جانبی آن به خوابگاه پسران اختصاص یافت. در سالهای بعد موزه جهان نما، کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی  نیز در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

امکانات

مجموعه نیاوران برای بازدیدکنندگانش امکاناتی را نیز در نظر گرفته است که می توانید از آنها استفاده کنید که عبارتند از:

  • نیمکت هایی در محوطه
  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • آبسردکن
  • 2 کافه رستوران
  • فروشگاه صنایع دستی
  • دستگاه صدور اتوماتیک بلیت
کاخ نیاوران تهران
کاخ نیاوران تهران


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *