تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آرژانتین, آمریکای جنوبی

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول می خواهیم کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم.

کشور آرژانتین

آرژانتین

آرژانتین کشوری است در آمریکای جنوبی. پایتخت آن بوئنوس آیرس است. این کشور بطور رسمی جمهوری آرژانتین نامیده می‌شود (به اسپانیایی: República Argentina)‏. برای برخی موارد قانونی Nación Argentina (کشور آرژانتین) نیز بکار می‌رود. اسپانیایی‌های مهاجم در سال ۱۵۱۶ میلادی وارد آرژانتین شدند. آنان که در جستجوی گنج بودند، این سرزمین را آرژانتین نامیدند که از واژه argentum به معنای نقره یافته شده در برخی از نقاط آن گرفته شده‌است.

پایتخت کشور آرژانتین

بوئنوس آیرس (Buenos Aires) پایتخت کشور آرژانتین و بزرگ‌ترین شهر و بندر آن است. این شهر در ساحل جنوبی ریو دو لاپلاتا، و بر روی ساحل جنوب شرقی قاره آمریکای جنوبی، و مقابل شهر ساکرامنتو، اروگوئه واقع شده‌است. بوئنوس آیرس که به شدت تحت تأثیر فرهنگ اروپا قرار گرفته، به خاطر معماری، زندگی شبانه، و فعالیت‌های فرهنگی اش سرشناس است. این شهر همچنین یکی از ثروتمندترین شهرهای آمریکای لاتین است، که در آن بیشتر طبقه متوسط اجتماعی و نیز ساکنانی که دارای تحصیلات عالی هستند، زندگی می‌کنند.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

جمعیت آرژانتین

در میان کشورهای آمریکای لاتین، آرژانتین طی سدهٔ بیستم بیش‌ترین تعداد مهاجران را از آمریکای لاتین به‌خود دیده‌است. در سال ۲۰۰۱ آرژانتین ۱ میلیون مهاجر آمریکای لاتینی داشت که ۳۲ درصد آن از پاراگوئه بودند. آرژانتین، میزبان بزرگ‌ترین جامعه یهودیان در آمریکای لاتین است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

آب و هوای کشور آرژانتین

آرژانتین به علت دامنه ی تغییرات در طول جغرافیایی و ارتفاع ، اقلیم های متفاوتی دارد. شمال کشور با تابستان های داغ، مرطوب و زمستان های ملایم و خشک شناخته می شود. مرکز آرژانتین تابستان هایی داغ با رگبار و زمستانی سرد دارد . نواحی جنوبی دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد با بارش سنگین برف و به ویژه در نقاط کوهستانی هستند. ارتفاعات بلندتر در تمام عرض های جغرافیایی شرایط سردتری را تجربه می کنند.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

جغرافیا آرژانتین

مرز آرژانتین تقریبا از شمال تا جنوب ۳۷۰۰ کیلومتر ، و از شرق تا غرب ۱۴۰۰ کیلومتر می‌باشد . این کشور را می‌توان تقریبا به چهار قسمت تقسیم نمود : دشتهای حاصلحیز پامپا در مرکز کشور ، قسمت کشاورزی در فلات ، جلگه غنی از نفت پاتاگونیا در نیمه جنوبی پایین ایالت تییرا دل فیوگو ؛ فلاتهای نیمه گرمسیری گرانچاکو در شمال ، و رشته کوه‌های پرپیچ و خم آند در امتداد مرز غربی با شیلی . بلندترین نقطه از سطح دریا در آرژانتین در ایالت مندوزا قرار دارد . کوه آکنکاگوا ، در ارتفاع ۶۹۶ متر از سطح دریا ، مرتفع‌ترین کوه کشورهای آمریکایی ، در نیمکره جنوبی می‌باشد ، و پست‌ترین نقطه در لاگونا دلکاربیون در ایالت سانتاکروز با ارتفاع ۱۰۵- متر (۳۴۴- فوت) زیر سطح دریا است . این نقطه همچنین پست‌ترین نقطه بر روی قاره آمریکای جنوبی می‌باشد . مرکز جغرافیایی کشور در بخش مرکزی جنوب لاپالما واقع شده ‌است .
این کشور نسبت به بخشی از جنوبگان ادعای ارضی دارد ، جایی که برای مدت بیش از یک قرن پایگاه اورکاداس از آغاز سال ۱۹۰۴، تحت حضور اشغالگرانه و پیوسته دیگر کشورها قرار گرفته ‌است .

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

اقتصاد آرژانتین

آرژانتین از منابع طبیعی غنی، جمعیت باسواد با درصد بالا، بخش کشاورزی صادرات محور، و پایه صنعتی متنوع بهره می‌برد. بوئنوس آیرس شاه راه اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و فرهنگی آرژانتین است. بندر آن یکی از پرکارترین نمونه‌ها در جهان است. رودخانه‌های قابل کشتیرانی از طریق ریودولاپلاتا این بندر را به شمال شرق آرژانتین؛ برزیل، اروگوئه و پاراگوئه متصل می‌کند. در نتیجه، آن به عنوان یک شاه راه توزیع برای ناحیه وسیعی از منطقه جنوب‌شرقی قاره محسوب می‌شود. «پامپا هومدا» در غرب بوئنوس آیرس، حاصلخیزترین ناحیه کشاورزی آرژانتین است. گوشت، لبنیات، غلات، تنباکو، پشم و فراورده‌های پوستی در ناحیه بوئنوس آیرس تولید و فرآوری می‌شوند. دیگر صنایع مهم اتومبیل سازی، پالایش نفت، فلزکاری، ماشین سازی، و تولید منسوجات، مواد شیمیایی، پوشاک و نوشیدنی هستند.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

تاریخ آرژانتین

کشف و استعمار آرژانتین در اوایل سده شانزدهم از سوی اسپانیاییها آغاز شد . مهم‌ترین کاشفان اروپایی آرژانتین عبارت‌اند از : آمریگو وسپوچی (۱۵۰۲.م)_ خواندیاز دوسولی (۱۵۱۶.م)_ فردیناند ماژلان (۱۵۲۰.م). در سال ۱۷۷۶.م سرزمین ریودولاپلاتا شامل آرژانتین_بولیوی_پاراگوئه و اوروگوئه به مرکزیت بوئنوس آیرس تحت ریاست نایب اللسلطنه اسپانیا تشکیل یافت تا اینکه در سال ۱۸۱۶.م بوئنوس آیرس و سرزمینهای مجاور آن بنام ایالات متحده لاپلاتا ، پس از ۳۰۰ سال ، استقلال یافت .

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

مذهب در آرژانتین

آرژانتینی‌ها عمدتاً مذهبی هستند. بر طبق برآوردهای مختلف بیشتر ساکنان مردم آرژانتین (حدود ٪۹۰)خود را پیرو کلیسای کاتولیک رمی معرفی نموده‌اند، اما عملاً بیشتر آنها چنین نیستند؛ و کلیسا مقدار گرایش به آن را ٪۷۰ برآورد نموده‌است. مذهب کاتولیک از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفته است. بوئنوس آیرس موطن بزرگ‌ترین جامعه یهودی آمریکای لاتین می‌باشد.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

زبان آرژانتین

 زبان ملی رسمی در آرژانتین زبان اسپانیایی است که به آن(castelleno)کاستیایی هم می گویند، اما زبان گوارانی آمریندی همچنین در استان کورینتس جایگاه رسمی دارد. به زبان کوئچوا در سانتیاگو دل استرو، بوینس آیرس، و و شهر پایتخت تکلم می‌شود و ۸۵۰هزار نفر از متکلمین آن از جنوب بولیوی و ۶۶ هزار نفر گویشگران این زبان از بطور پراکنده در کشور و در سانتیاگو دل استرو وجود دارند. ۱۰۰هزار نفر از مردم ماپودونگون که به زبان ماپوچه صحبت می‌کنند در ایالات نوکوئین، ریونگرو، چوبوت، بوینس آیرس، و لاپامپا ساکن هستند.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

غذا و نوشیدنی

سبک غذای آرژانتین تحت تاثیر سبک غذای اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، و دیگر کشورهای اروپایی قرار گرفته و نیز بسیاری از غذاهای این کشورها همچون کیک، کالباس، و دسرهایی که در رژیم غذایی آن کشورها معمول است. آرژانتین دارای گونه گسترده‌ای از غذاهای فیبردار است که از جمله عباتند از: «پیراشکی گوشت»، نوعی خوراک کماج؛ «لوکرو»، ترکیبی از ذرت، لوبیا، گوشت، کالباس، پیاز، و کدوقلیانی، و «چوریزو»، کالباس ادویه دار با پایه گوشت. کباب آرژانتینی، «آسادو»، یکی از معروفترین غذاها در آرژانتین است و شامل انواع مختلف گوشت است، در میان آنها «چوریزو»، نان قندی، سیرابی خوک، و کالباس سرخ (خونی) هستند. ساندویچهای کوچک، ساندویچز دمیگا، نیز از غذاهای رایج می‌باشند. آرژانتین به عنوان یک تولید کننده مهم شراب آرژانتین| شراب، مصرف سالانه رایجترین نوع شراب (مالبک نمونه‌ای از از شرابهای عرضه شده از سوی آرژانتین به دنیا است). همچنین، یک رسم رایج در میان آرژانتینیها نوشیدن چای راج| برگ راج است. دلسه (دلچه) یک نوع کارامل شیرین متداول در این کشور می‌باشد.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم

موسیقی آرژانتین

سبکهای جدید موسیقی‌های عامه در آرژانتین عبارت‌اند از، ” فولکلور” (موسیقی فالک)، تانگو، راک، موسیقی “حاره ” (کومبیا)، و رقص-الکترونیکا.تانگو موسیقی و ترانه‌های بزمی (اغلب ترانه‌ها به شکل عامیانه خوانده می‌شود که لونفاردو نامیده می‌شود)، نماد موسیقی آرژانتین است. رقص میلونگا یک نمونه باسابقه است، که به آرمی به “تانگو” مدرن تکامل پیدا نموده است. موسیقی راک آرژانتینی رایجترین موسیقی در میان جوانان است. می‌توان گفت که پرشنونده‌ترین زبان موسیقی راک – اسپانیولی، و نفوذ و توفیق بین‌المللی آن مدیون یک تکامل غنی و بی وقفه می‌باشد. موسیقی “حاره”، ترکیبی از کومبیا، فالک محلی، و سبکهای کارائیبی است، که به وسیله مهاجران آمریکای جنوبی در بوینس آیرس ساخته شده است. این در کنار کوارتتو (ایالت کوردوبا| کوردوبادر جایی است که هنرپیشه لامونا جیمنز شهرت فراوانی دارد) و چامامه (کورینتس) موجب ارتقاء موسیقی کومبیا ویلرا شد. بوینس آیرس دارای صحنه‌های تکنو و الکترونیکا در آمریکای لاتین است که میزبان مناسبتهای متعددی همچون کنسرت‌های محلی، همایش موسیقی آمریکای جنوبی، و کرمفیلدز (که بیشتر رکورد جهانی ۶۵هزار نفر بیننده را داشته است). تورهای اروپایی مربوط به موسیقی اجرای برنامه| دی جی‌ها در بوینس آیرس برای اجرا در باشگاه‌ها یا جشنواره‌ها حاضر می‌شوند. موسیقی کلاسیک اروپا به خوبی در آرژانتین ظاهر شده است. بوینس آیرس موطنی است برای تئاتر کولیون که شهرت جهانی دارد. موسیقی عامه (فالک) آرژانتین بطور استثنایی گسترش یافته است. بیش از یک دوجین رقصهای محلی، و یک سبک ملی عامه در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. آرژانتین در دوره پرون بطور گسترده خبر ترانه ها| نووا کانسیون پخش می‌شد، به همین دلیل هنرمندان می کوشیدند مخالفتهای خود را نسبت به موضوعات سیاسی از طریق موسیقی ابراز کنند.

کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم
کشور آرژانتین را بیشتر بشناسیم


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *