تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تبریز

کوه سهند تبریز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کوه سهند تبریز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تبریز یعنی کوه سهند را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از کوه های بسیار زیبای کشور محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

سهند قله و رشته کوهی آتشفشانی است که در جنوب تبریز، غرب بستان آباد، شمال مراغه و هشت رود، شرق آذرشهر، عجیب شهر و اسکو در مرکز استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این رشته کوه از 17 کله برخوردار است و ارتفاعی بیش از 3000 متر دارد که بلندترین آن ها قله کمال (قوچ گلی داغی) است که 3707 متر ارتفاع دارد و جزو مرتفع ترین نقطه ی استان حساب می گردد.

کوهستان سهند پس از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگی های آذربایجان و از معروفترین کوه های آتشفشان و خاموش ایران است که در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز و ۴۰ کیلومتری شمال مراغه قرار گرفته است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

قله منفرد و آتشفشانی خاموش سهند در میان جلگه آذربایجان قد برافراشته است این کوهستان آتشفشانی خاموش شبیه آرارات و البرز و سبلان بوده خط فاصل بین دو توده خروجی البرز و توده ارمنستان به وجود آمده است.

ارتفاع متوسط سهند ۱۴۰۰ تا ۲۲۰۰ متر بوده که در آن بریدگی های سخت، دامنه هائی با شیب تند با تنگه های باریک و رشته کوه ها کشیده شده در موازات یکدیگر به وجود آمده است.

سهند در تمام سال پوشیده از برف است. دامنه های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است. کوهستان سهند از مجموعه کوههای آتشفشانی تشکیل شده که دریاچه کوچکی که خاص این کوهستانهاست در دامنه های آن به چشم می خورد که از مهمترین آنها می توان به آلمالوگلی ، قور گل آیقرگلی،نادر گلی ،گین گلی و قوچ گلی اشاره کرد

وجود چشمه های متعدد در قله و دامنه های آن که مشهورترین آن ها” قرخ بلاغ ” گوموش بلاغی” ، “پری” و ” گوران بلاغی”  است، طراوت و لطافت را به ارمغان آورده و موجب سیرابی درختان، باغات و مراتع روستاها و شهرهای این منطقه خواهد شد.

کوه سهند با ۱۳۰ هزار هکتار مراتع ییلاقی علاوه بر سرسبزی دارای گونه های گیاهی خوش خوراک مثل شبدر و یونجه بوده و دامنه های آن مرتع و چراگاه بسیار مناسبی برای دام های دامداران ، ایلات و عشایر منطقه است.
دامداران منطقه و عشایر استان های آذربایجان شرقی و غربی هر سال برای ییلاق گذرانی و تعلیف دام به دامنه های کوه سهند کوچ می کنند.

دامنه های این کوه به دلیل داشتن گل های فراوان بهترین محل جهت تولید عسل بوده و عسل تولید شده در این منطقه از شهرت ویژه ای برخوردار است.

سرمای زیاد در طول مدت زمستان و برف زیاد در این کوه مانع رشد درختان و درختچه ها شده ولی تیره های مختلف گیاهی که همگی به صورت علفی پایا و یک ساله هستند، در مراتع و چمن زارهای سهند به وفور یافت خواهد شد.

کوه سهند تبریز

کوه سهند تبریز

قله های رشته کوه سهند

سهند در زمره کوه های رشته کوه های البرز است که در شمال مراغه و از غرب به شرق کشیده شده و دهانه قله جام داغی مغرب و شرق بی اندازه پاره شده است و در سمت جنوب سوار بر جلگه مراغه بوده و پس از قوچ گلی داغ ( ۳۷۰۷ ) از همه بلندتر است. قله جام داغلی در میان مردم به بلندترین قله سهند معروف شده است ولی به تحقیق قله قوچ گلی داغ از تمام قلل سهند بلندتر است . در فاصله ۵ کیلومتری جام داغی در روی یک خط کوهستانی و در سمت غرب آن قله سهند به نام هرم داغ  قرار گرفته که ۳۵۶۲ متر ارتفاع دارد .
معروفترین قلل مرکزی سهند بنام چماقلو داغ ، شکر داغ ، قوچ گلی داغ، یانخ داغ، درویشلر داغی می باشند که دره های با صفای بایندر و شاه یوردی را به وجود آورده اند. چندین قله مرتفع در این منطقه قرار دارد که بلندی ۱۷ قله آن از ۳۰۰۰ متر تجاورز می نماید . از شهر تبریز 8 قله سهند که ارتفاع آنها ۳۲۰۰ متر تجاوز می کند به وضوح و آشکارا دیده می شوند. سلطان داغی در غرب، کریم داغی و لیقوان داغی در شرق و کمال داغی و قوچ گلی در شمال آن قرار گرفته اند.

کوه های جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش، کمال از مهم ترین قلل رشته کوه سهند محسوب می شوند.

در بخش شمال شرقی که مشرف به جلگه بستان آباد می باشد قله های قوچ گلی داغی٬ بز داغی٬ حرم داغی٬ متال داغی٬ زری داغی٬ آت داغی٬ جوداغی که به وجود آورنده دره های چینی بلاغ٬ سعید آباد چیچکلو که همین دره ها و قله ها سرچشمه رودهای چینی بلاغ چایی٬ قپان چایی٬ بهادر چایی٬ کلقان چایی می باشند. که اکثرا به حوضه آبریز قزل اوزن و در نهایت به دریای خزر می ریزند. بلندترین قله سمت شمال شرق قله قوچ گلی به ارتفاع ۳۷۰۰ متر می باشد. نزدیکترین روستا ها به همین قله ها روستاهای ثمر خزان٬ چینی بلاغ٬ چیچکلو می باشد.

در بخش شمالی که مشرف به جلگه لیقوان و تبریز می باشد:
گیروداغی٬ شیرشیر داغی٬ دمیرلی داغی٬ شله سرداغی٬ پانیخ داغی که بوجود آورنده دره های توله سر دره سی٬ بارالی دره سی٬ گین دره سی٬ ورودخانه های لیقوان چای٬ توله سر چای٬ بارالی چای که در نهایت به آجی چای تبریز پیوسته به دریاچه ارومیه می ریزند. بزرگترین قله بخش شمالی کوهستان سهند قله گیروه با ۳۶۰۰ متر ارتفاع نزدیک ترین روستا ها و مسیر صعود روستای ثمر خزان و روستای لیقوان می باشد.

در بخش شمال غربی که مشرف به جلگه تبریز وشهرستان اسکو می باشد قله سلطان داغی٬ نوروز داغی٬ ارشد داغی٬ سنجر داغی٬ قشنار داغی و زینجاب داغی که بوجود آورنده دره های زینجاب دره سی٬ ارشد چمنی٬ کندوان دره سی٬ آستاری دره سی و رودخانه های کندوان چایی٬ اسکو چایی و زینجاب رود که در نهایت به دریاچه ارومیه می ریزند. بلند ترین قله شمال غرب سلطان داغی با ارتفاع ۳۴۲۵ متر و نزدیکترین روستاها و مسیر صعود روستای کندوان و عنصرود می باشد.

در بخش غرب و جنوب غرب که مشرف به جلگه آذرشهر وعجب شیر ومراغه بوده قله های میدان داغی٬ قارمش داغی٬ قوجا داغی٬ نال میخ داغی٬ چماقلو داغی٬ عریان داغی و اولیا داغی که بوجود آورنده دره های گنبه دره سی٬ بهادر دره سی٬ چاخ چاخ یوردی٬ اسفاین دره سی٬ سارم ساخلی یوردی و رودخانه های گنبر چای و توفارقان چای آذرشهر٬ قلعه چای عجب شیر و صوفی چای مراغه می باشد. بزرگترین قله منطقه غرب کوهستان قله میدان داغی با ۳۴۰۵ متر نزدیک ترین روستاها و مسیر صعود روستاهای هرگلان عجب شیر گنبر آذرشهر و یای شهر مراغه٬ کندوان اسکو می باشد.

در بخش جنوب که به جلگه مراغه وهشترود مشرف بوده کوه معروف سهند یک کوه با دو قله که جام ۳۵۵۰ وقله سهند ۳۵۱۳متر خود نمایی میکنند. کمی بطرف جنوب شرق کوه آق داغ می باشد جنوب کوه سهند مرتع قیخ بولاغ و شمال آن شاه یوردی ودشت بایندر می باشد. نزدیکترین روستاها ومسیر صعود روستای کورده ده وباتما نقلیچ مراغه وروستای چیچکلو هشترود می باشد.

بخش مرکزی فاقد قله های مرتفع بوده ولی سه دره زیبا وپر آب :
شاه یوردی٬ بایندر ده سی و تورپاغلی بستر سه رودخانه مهم کوهستان قرانقوچای٬ مردق چای و صوفی چای می باشد. همین دره های زیبا و فرحناز هسته مرکزی کوهستان بوده که در میان قلل مرتفع همچون نگینی برانگشتر جلوه گر است.

در بخش شرقی ارتفاع قابل ملاحظه ای وجود ندارد و به مرتع بایقراء ختم خواهد شد.

کوه سهند تبریز
کوه سهند تبریز

آب و هوای قلمرو سهند:

ناحیه کوهستانی سهند دارای آب و هوای سردسیری است. مقدار بارندگی در این منطقه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر در سال می باشد. از نظر تقسیم بندی آب و هوائی، منطقه سهند در ردیف مناطقی است که ارتفاع آنها بیش از ۲۰۰۰ متر است. وجود تابستانهای ملایم و زمستانهای سرد و طولانی از خصوصیات این مناطق می باشد.

با توجه به وجود کوهستان آتشفشانی سهند که نوع خاصی از اقلیم را در آذربایجان به وجود آورده است دانشمندان علم هواشناسی د ر مورد اقلیم سهند و قلمرو آن نظراتی چند ابراز داشته اند کوپن koepen دانشمند کلیما تولوژیست اتریشی درون پهنه آذربایجان را در شعاع کوهستان سهند و سبلان کلیمای ( DF ) معین کرده است یعنی آب و هوای بارانی و مرطوب و خیلی سرد که زمستانش طولانی و نیمه خشک است. در این کوهستان جنگل وجو ندارد ولی سراسر آن پوشیده از مراتع عالی و غنی است.

هانری پابو H.pabau دانشمند فرانسوی، تورنت وایت Thornt wait کلیما تولوژیست آمریکائی و دومارتون Demarton محقق فرانسوی در باره اوضاع اقلیمی سهند نظراتی ابراز داشته اند ( در این مورد و برای دستری به اطلاعات بیشتر به کتاب طواف سهند رجوع فرمائید)


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. ترامپ

    عجب سایت به روزی !!!! دمتون گرم!!

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *