تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی

مقبره خیام نیشابوری + تاریخچه و هرآنچه نیاز است بدانید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آیا به دنبال یک بنای تاریخی در شهر نیشابور هستید تا به سراغ بازدید از آن بروید؟ نیشابور یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی در ایران است که سالیانه افراد زیادی جهت بازدید و گشت‌وگذار به این شهر می‌روند؛ چراکه در این شهر دیدنی، مقبره‌ها و جاذبه‌ های تاریخی بسیار زیادی قرار گرفته است. یکی از این بناها مقبره خیام بوده؛ که مربوط به یکی از شعرای ایرانی است. امروزه آرامگاه عمر خیام توانسته به یکی از جاذبه‌ های گردشگری پر مخاطب در نیشابور تبدیل شود.

مقبره خیام

تاریخچه آرامگاه خیام

آرامگاه خیام یکی از بناهای بسیار قدیمی بوده که دارای قدمتی بسیار بالا است. شاید برای شما جالب باشد که این بنا سومین آرامگاهی بوده که برای خیام در نظر گرفته شده است؛ اما چرا این تعداد آرامگاه برای این شاعر بزرگ ساخته شده است؟ این موضوع به آرامگاه قبلی خیام بازمی‌گردد. برخی از افراد معتقد بودن آرامگاه قبلی خیام در شأن و شخصیت این عالم بزرگ نبوده و پیشنهاد ساخت یک آرامگاه جدید می‌دهد. همچنین از طرفی آرامگاه اولی نیز بسیار کوچک، ساده و در عین حال دارای یک وضعیت تاسف برانگیزی داشت.

معماری بنای کنونی توسط هنرمند برجسته ایرانی یعنی هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۱ انجام شد. این معماری به قدری مهم و برجسته بود که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار هنری وی به حساب می‌آید. خیام تنها یک شاعر بزرگ نبود بلکه ریاضی دانی معروف در ایران و در جهان بوده که علاوه‌بر دانش ریاضی بر روی دیگر دانش‌ها نیز ماهر بوده است. همین امر باعث شده تا خیام به شهرتی بسیار خاص برسد.

بازدید از آرامگاه خیام

در محل آرامگاه خیام یا همان محل پارک، جاذبه‌ها و مراکز گردشگری دیگری نیز وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در جایگاه خود می‌توانند جذاب و عالی باشند. این مراکز شامل آرامگاه خود عطار، سایت موزه شادیاخ، کتابخانه‌ی بزرگ این مجموعه، امامزاده محروق و امامزاده ابراهیم می‌شود. پس اگر قصد دارید به آرامگاه خیام بروید، حتما سری به جاذبه‌های تفریحی دیگر نیز بزنید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اگر شما قصد دارید تنها از خود آرامگاه خیام بازدید کنید، می‌توانید در ابتدا وارد باغ خیام شوید. جهت وارد شدن به ابتدای باغ می‌توانید از طریق بلوار شهدا از سمت میدان از سمت پرفسور صادقی که در سمت راست است، اقدام کنید. پس از وارد شدن به باغ شما می‌توانید با کمی پیاده روی به آرامگاه اصلی برسید و در راه برگشت می‌توانید از دیگر مراکز تفریحی و گردشگری این مجموعه بازدید کنید.

بخش های مختلف مقبره خیام

به هنگام ورود به مقبره خیام شما با چشم اندازی بسیار خاص، دیدنی و جذاب مواجه خواهید شد. همان‌طور که در بالا گفتیم در این مقبره شما با بناها و مراکز مختلفی روبه‌رو خواهید شد که هر کدام در موقعیتی مناسب دور یکدیگر جمع شده‌اند. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به آرامگاه خیام بپردازیم بهتر است تا با هم سفری به این آرامگاه داشته باشیم.

  • در ابتدای ورود شما به باغ شما با یک تندیس بسیار بزرگ، زیبا و جذاب شاعر و ریاضیدان معروف یعنی خیام مواجه خواهید شد. پس از پیاده‌روی و گذر از تکه‌ای باغ به دیگر بناها خواهید رسید. شما می‌توانید سفری به اطراف آرامگاه داشته باشید و از نزدیک از بازارچه‌های سنتی آن دیدن کنید. در بازدید از این بازارچه‌ها می‌توانید انواع صنایع دستی مربوط به این شهر را خریداری کرده و به عنوان سوغاتی با خود ببرید. همچنین اگر پس از بازدید از این مجموعه خسته شدید می‌توانید به اطراف آرامگاه خیام رفته و در یکی از کافه‌های آن یک نوشیدنی خنک و یا گرم میل کنید.
  • آرامگاه خیام در مساحتی در حدود 120 بنا شده که در مجموع در چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود که به شرح زیر است.
  • بخش اول که شامل ابزارآلات رصد و ستاره شناسی، اسطرلاب، انواع قطب نما و صورت فلکی است.
  • بخش دوم که شامل ظروف سفالی لعاب دار بوده که مربوط به قرن سه تا قرن هفتم است.
  • بخش سوم ظروف مفرغی و فلزی مربوط به دوران زندگی خیام که مربوط به قرن‌های ۵ تا ۷ می‌شود.
  • بخش چهارم شما نسخ خطی، نسخ خطی نجوم و تابلو‌های مربوط به حکیم عمر خیام

آرامگاه خیام کجاست؟

مقبره خیام یکی از بناهای تاریخی در شهر نیشابور در استان مشهد است. این آرامگاه امروزه به یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری تبدیل شده که گردشگران مختلفی از خارج و داخل جهت بازدید به آن مراجعه می‌کنند. تنها کافی است که از قدیمی‌های این شهر به سراغ محله‌ی قدیمی شادیاخ را بگیرید و به این محله بروید. پس از پیدا کردن این محل به سراغ باغ بزرگ رفته و در اطراف خیابان عرفان می‌توانید این بنای تاریخی را مشاهده کنید.

  • آدرس دقیق این بنای تاریخی نیشابور، میدان فضل، خیابان عرفان است.

بهترین زمان سفر و بازدید از آرامگاه خیام

اگر می‌خواهید به نیشابور سفری داشته باشید و در سفر خود از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این شهر از جمله خیام بازدید کنید، باید در بهترین زمان ممکن و مناسب‌ترین آن بروید؛ اما چه زمان، زمان مناسبی است؟ اگر بخواهیم بهترین زمان ممکن را جهت بازدید از آرامگاه خیام بگوییم بهتر است اطلاعاتی در خصوص آب‌وهوای آن داشته باشید. نیشابور به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در فصل تابستان دارای آب‌وهوای بسیار گرم و در عین حال خشکی است. این گرما در ماه‌های تیر و مرداد به بیشترین مقدار خود می‌رسد که می‌تواند سفر و گردش را برای شما سخت‌تر از هر زمان دیگری کند. البته در این زمان شما با افراد کمتری مواجه خواهید شد و شهر در خلوت‌ترین حالت ممکن است.

در فصل بهار و پاییز این قضیه کاملاً برعکس بوده و آب‌وهوای این منطقه بسیار خنک و دلپذیر است. در این موقعیت زمانی، شهر قضایی مطبوع‌تری داشته ولی همین موضوع باعث می‌شود تا گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند. همچنین شما می‌توانید در فصل زمستان نیز به این شهر سفر کرده و به سراغ آرامگاه خیام بروید اما در نظر بگیرید که آب‌وهوا در این منطقه آب‌وهوایی بسیار سرد حکم فرما است.

مقبره خیامسوالات متداول

  • مقبره خیام در کجاست؟

آرامگاه باشکوه خیام یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر نیشابور است که در میدان فضل و خیابان فضل قرار گرفته است.

  • چه زمان می‌توان به آرامگاه خیام رفت؟

شما می‌توانید هر روز هفته و در هر ساعتی به این آرامگاه مراجعه کنید. همچنین بهترین زمان سفر به این شهر فصل پاییز و بهار است.

سخن پایانی

مقبره خیام یکی از بناهای بسیار دیدنی و خاص در شهر نیشابور بوده که هر ساله افراد زیادی جهت بازدید و تفریح از این بنا به این شهر سفر می‌کنند. این بنا به دلیل ویژگی‌های مختلف توانسته یکی از معروف‌ترین، خاص‌ترین و تاریخی‌ترین بنا در این شهر به حساب بیاید. شما می‌توانید با سفر به این شهر مخصوصا به پارک خیام از دیگر بناهای موجود در این شهر بازدید کنید. اگر تا به الان از نزدیک این بنا را مشاهده کرده‌اید، می‌توانید در بخش نظرات ما را از حس و حال خود به هنگام بازدید از این بنای تاریخی در میان بزارید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *