تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

باغ و موزه نگارستان تهران | بازمانده دوران قاجار + فلیم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

باغ و موزه نگارستان

در این مقاله از معرفی جاذبه های تاریخی تهران قصد داریم یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای این شهر یعنی باغ نگارستان را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.پس اگر علاقمند به بازدید از مکان های تاریخی هستید تا انتهای این مقاله با تاپ تراول همراه باشید.

باغ نگارستان در پایتخت ایران یعنی تهران قرار دارد و یکی از بناهای قدیمی این شهر محسوب می شود. باغ موزه نگارستان در سال ۱۲۲۲ هجری قمری (۱۸۰۷ میلادی) به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد.این بنا به سبک کلاه فرنگی ساخته شده و دارای دو عمارت عالی به نام های دلگشا و تالار قلمدان است. اتاق هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ موجود است. این باغ دارای ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه با چهار سالن و ۶۰۰ متر زیربناست. تالارها با آینه کاری، نقوش طلایی و چلچراغ های با ارزش مزین گردیده است.

در تورهای ایرانگردی، یکی از مکان های قابل بازدید گردشگران باغ موزه نگارستان است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

باغ نگارستان

باغ نگارستان در طی زمان در معرض تخریب‌های بسیاری قرار گرفته است. وسعت اولیه آن ۴۳,۲۰۰ متر مربع بود که در حال حاضر ۱۱,۴۶۹ مترمربع از آن باقی مانده است.

در وسط باغ حیات خلوت و ساختمان‌ های یک طبقه، در قسمت جنوبی حیات تالار مصور و در جبهه شمال غربی نیز حمامی با ستون‌ های سنگی حجاری شده و منقش با سنگ‌های مرمر قرار داشت که گفته می‌شود قائم مقام فراهانی در این حمام به قتل رسید. این حمام سرسره نامیده می‌ شد. کشیک خانه و محل سکونت نگهبانان و خدمه نیز در ورودی باغ واقع بود.

آنچه که امروزه به‌عنوان باغ نگارستان شناخته می‌شود، ساختمان‌های دانشسرای عالی است که شامل کتاب‌خانه، فضاهای آموزشی، اداری و فضای سبز است. تنها بنای قاجاری باقی مانده از این باغ، حوض‌خانه است که در جنوب محوطه و تحت اختیار معاونت راهبردی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و در محدوده ساختمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد واقع شده است. این حوض‌خانه به موزه هنرهای ملی تبدیل شده است و در آن نقاشی‌های باارزشی از هنرمندان معاصر نگهداری می‌شود.

باغ نگارستانتاریخچه

این باغ تاریخی تهران را فتحعلی شاه ساخته است؛ و «سرسره» معروف فتحعلی شاه در این باغ قرار داشته و قتلگاه «قائم مقام فراهانی» هم بوده و او را در «حوضخانه» همین باغ خفه می کنند. علت نام گذاری این مجموعه به باغ نگارستان به علت وجود نقاشی های گوناگون از فتحعلی شاه و همراهان او در ساختمان های گوناگون بوده است. هر چند امروز اثری از بناهای آن قصر برجای نمانده است؛ اما هنوز بدین نام شهره است.

دسترسی

در ورودی این باغ در میدان بهارستان-پایان خیابان دانشسرا-خیابان شریعتمداری قرار دارد. ( مشاهده آدرس برروی نقشه )

برای رفتن به باغ نگارستان راه دشواری پیش رو ندارید. در صورتی که قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می توانید از اتوبوس های کمپانی واحد که به مقصد میدان بهارستان که در این لیست قرار دارند استفاده کنید و یا از مترو به ایستگاه بهارستان در خط ۲ بروید. بعد از خروج از مترو تابلوی راهنما به سوی باغ نگارستان، با رنگ نارنجی در خیابان دانشسرا، توجه شما را به خود جلب می کند. به خیابان دانشسرا بروید و بعد از حدود ۵ دقیقه پیاده روی به باغ نگارستان می رسید.

در این باغ می توانید از موزه مکتب کمال الملک دیدن کنید، از خوردن صبحانه در کافه طهرون و در زیر بنای زیبایی که با الهام گرفتن از حافظیه شیراز بنا گردیده استفاده کنید، از موزه ها و بناهای دیگری که در آن ها گالری و نمایشگاه های موقت برپا خواهد شد دیدن کنید و از فضای آرامش قسمت باغ با معماری یک باغ ایرانی لذت ببرید و برای لحظاتی هم که شده، از شلوغی و هیاهوی شهر به دور باشید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *