تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

تپه آکروپل شوش

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای شوش یعنی تپه آکروپل را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

تپه اکروپل شوش که قدمت آن به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اکروپل واژه یونانی است که به بلندترین منطقه شهر گفته می شود. مجسمه معروف ملکه نامیراستون، لوح قانون نامه حمورابی و لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی ونقش بزکوهی، از مهم ترین آثار به دست آمده از تپه آکروپل است. در زمان قاجار روی تپه باستانی اکروپل، قلعه شوش به وسیله ی هیات باستان شناسی فرانسوی در سال 1897 میلادی ساخته گردیده است.

تپه جوی در شمال تپه جعفر آباد، تپه بند بال، بوهلان و تپه معروف آکروپل شوش از تپه های معروف قبل از تاریخ شوش هستند که آثار گوناگونی در آنها یافت شده و به دوره سوزیانا تعلق دارند. در این منطقه تپه های باستانی بسیاری دیده میشود و آنهایی که نام برده شدند معروف ترین آنها هستند. در این تپه ها شاهد روستاهای باستانی هستیم. شوش قسمتی از کشور ایران است که نخستین آثارشهر نشینی و تجارت در آن ظهور کرده است و انسان در نه هزار سال پیش از میلاد در این منطقه کشاورزی میکرده است. در این منطقه پیشرفت خانه سازی و تشکیل خانواده همزمان با بین النهرین صورت گرفته است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
تپه آکروپل شوش
تپه آکروپل شوش

در این تپه حدود ۲۷ لایه یا طبقه باستان شناسی دیده گردیده است که نشان می دهد این تپه ۲۷ بار دستخوش دگرگونی شده و از طبقات تاریخی اسلامی، ساسانی، اشکانی، سلوکی، هخامنشی، و عیلامی و پیش از آن تشکیل یافته است.

تپه اکروپل بیش از ۱۲۰ سال است که وزن قلعه شوش را تحمل می کند و در بالاترین نقطه اراضی شهرستان شوش قرار دارد. در این تپه آثار سکونت از زمان های گذشته به ویژه عیلامیان و پیش از آن دیده می شود.

مجسمه معروف ملکه نامیراستون، لوح قانون نامه حمورابی و لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی ونقش بزکوهی، از مهم ترین آثار به دست آمده از تپه آکروپل است.

هم اکنون شهرداری شوش در دامنه تپه آکروپل برای ایجاد بلوار، قسمت هایی از عرصه باستانی کهن ترین پایتخت ایران را تخریب و تسطیح نموده است که در نتیجه خیلی از آثار باستانی که در این تپه مدفون هستند در اثر فعالیتهای راهسازی تخریب و در سطح زمین پراکنده شده اند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *