تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, زنجان

با جاهای دیدنی زنجان بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی زنجان

در این مقاله از  مجله گردشگری و سفر تاپ تراول درباره جاهای دیدنی زنجان توضیح خواهیم داد. پس اگر قصد به استان زنجان را دارید و به دنبال بهترین مکان های دیدنی زنجان هستید در ادامه با  همراه باشید.

مختصری درباره شهر زنجان بدانید :

زنجان یکی از شهرهای شگفت انگیز و کمتر شناخته شده شمال غرب ایران زمین است. شهرستان زنجان در شمال‌ غرب ایران و از بزرگترین شهرهای شمال غرب ایران می باشد و بیستمین شهر کشور از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود.. استان زنجان در تابستان آب و هوای خوبی دارد. در طول سال یکی از خنک ترین استانهای ایران است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بازار زنجان، طولانی ترین بازار ایران

بازار زنجان طولانی ترین بازار ایران است و این به آن معناست که آنقدر سراها و تیمچه های گوناگون دارد که گاهی می بینید چند ساعت در آن چرخیده اید و بازهم وقت نشده همه جایش را ببینید. بازار زنجان، مانند بازارهای دیگر نبض تپنده شهر است. این بازار که در دوره آغا محمدخان قاجار ساختش آغاز شده و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسیده، راسته های گوناگونی دارد. از راسته زرگرها، کفاش ها،بزازها و سراج ها گرفته تا میادین، کاروانسرها، تیمچه ها، گرمابه و مسجد. هر چیزی که دنبالش هستید را میتوانید در این بازار با قیمت مناسب پیدا نمایید. چاقو، ظروف ملیله کاری، چاروق، سبزی های کوهی، شیرینی های محلی و هرچیزی که یک بازار تمام و کمال دارد، در این بازار هم پیدا خواهد شد.

آدرس:راسته اصلی بازار زنجان از خیابان سعدی آغاز شده و بعد از قطع آن متوسط خیابان فردوسی ، در خیابان اصغریه به پایان می رسد.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

رختشوی خانه زنجان

یکی از بناهای کم نظیر و جاهای دیدنی زنجان ، رختشوی خانه زنجان است. این بنا که در سال 1307 ساخته شده سرپناهی بود برای زمستان ها و زنانی که رخت هایشان را بیرون از خانه می شستند. رخت شوی خانه زنجان که حالا به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده و بازسازی رخت شوی خانه در زمان های دور است، دو بخش حیاط و مدیریت داشته و فضایی برای شستن رخت و لباس.

آدرس:بنای رختشویخانه زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان شهر زنجان، در خیابان سعدی روبروی خیابان 7 تیر

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

دود کش جن ، گرندکانیون در زنجان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زنجان که بسیار زیبا است اسم عجیب و غریبی به نام دودکش جن یا تخت دیو دارد، منطقه ای است بسیار شبیه به بخشی از گرندکانیون آمریکا. دلیل نامگذاری این منطقه به دودکش جن مشخص نیست و بعضی آن را به باورهای مردم این منطقه نسبت می دهند. اما این پدیده در زمین شناسی اسم دیگری دارد و به آن هودو می گویند. هودو در واقع نوعی سنگ به شکل قارچ است که در نتیجه فرسایش شکل گرفته و شبیه مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن آمده. تورهای گردشگری به این منطقه از پرطرفدارترین هاست.

آدرس: دود کش جن در 96 کیلومتری زنجان و در نزدیکی شهر ماهنشان قرار گرفته.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه

یکی از دیدنی های زنجان که طرف دار زیادی دارد و به عقیده بسیاری گنبد سلطانیه است. این گنبد که به عنوان بزرگترین گنبد خشتی دنیا شناخته می شود، یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان است. گنبدی عظیم و پرهیبت که با کاشی کاری های فیروه ای و لاجوردی اش از  دور خودنمایی می کند. گنبد سلطانیه در فاصله سال های 702 تا 714 به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او نیز هست. گنبد عظیم این بنا از گنبدهای دوپوشش بسیار قشنگ دنیا محسوب می شود. معروف است که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از گنبد سلطانیه الگوبرداری شده. همچنین این گنبد، پس از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ دنیاست.

آدرس: سلطانیه در 43 کیلومتری زنجان و در سمت راست جاده زنجان به تهران واقع است.

جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

مجموعه تفریحی ائل داغی

در صورتی که در سفر به زنجان یکروز را خواستید در نقطه ای خوش آب و هوا سر نمایید، جایی که امکانات تفریحی زیادی مانند دریاچه مصنوعی و قایق های پدالی دارد و در زیر آلاچیق هایش میتوان نشست، بروید مجموعه تفریحی ائل داغی. هم میتوان غذا را از خانه برد و روی چمن های این منطقه نشست و خورد و هم میتوان خود را مهمان یکی از رستوران هایش کرد. آش، یکی از پرطرفدارترین عصرانه های اینجاست. همچنین غروب های این منطقه بسیار دیدنی است. مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان در شمالی ترین نقطه شهر واقع شده است.

جاهای دیدنی زنجان

غارهای کتله‌ خور

در بین جاهای دیدنی زنجان ، غارهای کتله‌ خور عجیب‌ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اکتشافات قرار دارد و بخش کوچکی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست. کتله‌خور در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه-همدان به سمت گرماب خواهد بود. این‌جا هنوز به‌اندازه‌ غار علیصدر همدان، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است.

جاهای دیدنی زنجان

تپه ‌های رسی آلا‌داغ‌ لار ,کوه‌ های رنگی

کوه و تپه‌ های رسی آلا‌داغ ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. زمانی‌که از زنجان به سمت شهر‌ ماهنشان در حرکت هستید، می‌توانید منظره شگفت‌انگیز این کوه‌های رنگارنگ را تماشا کنید.

جاهای دیدنی زنجان

قلعه‌ بهستان

این قلعه‌ی عجیب‌ و غریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یکی از جالب‌ ترین‌ها مکان‌های دیدنی زنجان است. «قلعه‌ی بهستان» که در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه ‌نشان قرار دارد، در کنار رودخانه‌ی «قزل ‌اوزن» و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان است. در دل کوه سوراخ‌ های غار مانندی به‌ دست ساسانیان ساخته‌شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یک روز وقت لازم است.

جاهای دیدنی زنجان

از دیگر جاهای دیدنی زنجان میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

مسجد جامع زنجان : در ورودی بازار و روبه‌روی سبزه‌میدان که محل جالبی‌ست و دست‌فروشان شهر چیزهایی نایاب می‌فروشند، درب مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از درون ورودی بازار کنار آن‌هم دسترسی دارد. حوزه‌ی علمیه شهر زنجان در این مسجد برپاست که همین‌الان هم مشغول به‌کار است.

آبشار شارشار : تنها آبشار شناخته شده زنجان در شمال‌غربی شهر در میان سنگ‌های صخره‌ای، در منطقه‌ زیبای تهم در فاصله کمی از دریاچه مصنوعی تهم است. شفاف بودن آب آبشار و درختانی که دورتادور آن را احاطه کرده و غوطه‌ور در آب هستند، منظره‌ای مانند منظره‌های درون تابلوهای نقاشی و کارت پستال‌ها پدید آورده‌اند.

رودخانه قزل اوزن : رودخانه قزل اوزن یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی زنجان به شمار می‌رود و به دلیل رنگ قرمز رنگش به قزل اوزن معروف شده است.

پیست اسکی پاپایی :در ۴۵ کیلومتری جنوب‌غربی زنجان، در منطقه‌ای کوهستانی در ۳ کیلومتری مرکز شهر ایجرود، پیست اسکی بزرگی به وسعت ۸۰ هکتار با نام پاپایی قرار گرفته است. این پیست دارای شیب‌های ملایمی است، به همین دلیل برای استفاده مردم عادی و اسکی‌بازان آماتور و مبتدی نیز مناسب است.

پل میر بهاءالدین : در مسیر زنجان به کردستان در محور جنوبی حومه شهر بر روی رودخانه زنجان‌رود، پلی تاریخی به نام پل میر بهاءالدین یا پل کهنه قرار گرفته است. پل کهنه کاملا از آجر ساخته شده و در نمای داخلی بزرگ‌ترین طاق آن به خط معقلی تاریخ ساخت آن با ذکر مقدس یاعلی حکاکی شده است.

مسجد خانم : این مسجد که متعلق به دوره قاجار است، معماری ویژه‌ای دارد که با اکثر مساجد ساخته شده در ایران متفاوت است. مسجد خانم گنبد ندارد اما دو مناره بسیار قطور و کوتاه با تزئینات زیبای کاشی و آجر دارد که ضمن حفظ هویت معماری قاجاری، آن را به مسجدی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

حمام سنتی حاج داداش : حمام سنتی حاج داداش که امروزه تبدیل به چایخانه سنتی حاج داداش شده است، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های زنجان محسوب می‌شود که بر روی چهار ستون سنگی بنا شده. چنین سبکی از معماری در دوران قاجار بسیار کم نظیر بوده است. این حمام که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد، به خوبی ظاهر خود را حفظ کرده و با مرمتی هنرمندانه و زیبا، امروزه کاربری رستوران سنتی را پیدا کرده است

دریاچه پری : در نزدیکی ماهنشان، دریاچه‌ای زیبا با مساحت ۵۴۰ متر مربع قرار دارد. این دریاچه زیبا که یک دریاچه کاملا طبیعی است و تنها با نزولات آسمانی پر آب می‌شود، در دشتی سرسبز قرار گرفته و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری زنجان شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *