تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان جنوبی

جاهای دیدنی سربیشه در استان خراسان جنوبی را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی تور تابستان 1403 تور لحظه آخری

جاهای دیدنی سربیشه | استان خراسان جنوبی 

در این مقاله از معرفی دیدنی های خراسان جنوبی شما را با جاهای دیدنی سربیشه که یکی از شهرستانهای این استان که در مسیر بیرجند به زاهدان و زابل قرار دارد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان خراسان جنوبی را دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه شوید.

مختصری درباره شهرستان سربیشه بدانید :

شهر سربیشه در حاشیه شمال شرقی دشت لوت و در جنوب شرقی شهرستان بیرجند در محور بین‌المللی بیرجند- زاهدان قرار دارد. سربیشه از شمال به شهرستان درمیان، از جنوب به شهرستان نهبندان، و از شرق حدود 110 کیلومتر با کشور افغانستان فاصله دارد. سربیشه دارای دو بخش «مرکزی» و «مود»، دو شهر «سربیشه» و «مود» و پنج دهستان است.
این شهر دارای قدمت تاریخی است. وجود آثار و ابنیه تاریخی سربیشه از قبیل محوطه‌ ها و تپه‌ های باستانی، قلعه و خانه‌ های قدیمی، غارهای با قدمت صدر اسلام و حتی پیش از آن و روستاهای تاریخی نشان‌دهنده غنای فرهنگی و سابقه تمدنی این منطقه است.

سربیشه با ویژگی‌ های خاص خود از جمله نواحی مهم استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که جاهای دیدنی سربیشه شامل :  چشمه‌ های آب معدنی جاذبه‌ های مذهبی است که حکایتگر قابلیت‌ های فراوان گردشگری این شهر می باشند. صنایع این شهر را می‌توان به دو بخشِ صنایع ماشینی و صنایع دستی تقسیم کرد. شغل بیشتر مردم سربیشه کشاورزی و دامپروری است.
مردم این منطقه با لهجه سربیشه‌ ای صحبت می‌کنند. قبل از اسلام مردمان سربیشه زرتشتی بوده‌اند. اکنون مردم ساکن این شهر مسلمان و با مذاهب شیعه و سنی هستند.

روستای ماخونیک | سرزمین شگفت انگیز لی لی پوت ها

روستای ماخونیک در دهستان درح بخش مرکزی شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی است که از روستاهای شگفت انگیز با شهرت جهانی محسوب می شود. این روستا به علت شهرت آن به شهر  لی لی پوت ها جذابیت های بسیار زیادی را دارد. این روستا تا افغانستان نیم ساعت فاصله دارد و مردم ماخونیک اصالتاً افغانی هستند که در چند قرن قبل از افغانستان کوچ کردند و ماخونیک را برای زندگی انتخاب کرده اند.

ماخونیک روستایی است که در کوه هایی بدون علف در ناحیه ای دور از دسترس و جایی که خواهد شد قرن ها بدون دیده شدن زندگی کرد و از نظر ها ناپدید ماند محصور گردیده است.

مهمترین قابلیت روستای ماخونیک بافت قدیم روستا است که در بافت قدیم خانه های محقر خشتی گلی بدون حیاط و ایوان و پنجره و کیپ تا کیپ هم ساخته شده اند که هنوز پس از گذشت سال ها بعضی از اهالی این روستا در این خانه ها زندگی می کنند.

جاهای دیدنی سربیشه

آبشار هنگر

آبشار هنگر بر صخره‌ های بالا دست سد شوسف و در مسیر رودخانه هنگر در شمال شهر شوسف جاری است و شامل چند آبشار کوچک پیاپی است که بر حوضچه‌ های سنگی فرو می‌ریزند. این آبشار زیبا در بیشتر ایام سال جاری است و با مناظر دلپذیرش پذیرای گردشگران است.

جاهای دیدنی سربیشه

قلعه برکوه

قلعه برکوه نیز در ردیف آثار تاریخی شاخص سربیشه قرار گرفته که با شماره ثبت ملی 17062 قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه برمی گردد. در حاشیه روستای برکوه در جنوب سربیشه، قلعه ای خشت و گلی با پلان چهار گوش و برجهایی در اطراف و حصار خارجی دیده می شود.

جاهای دیدنی سربیشه

سد برکوه

منطقه سد برکوه دربرگیرنده مناطق زیبایی است که قلعه گلی وکهنی درمرکز روستا واقع است . درهاشیه سد که دیواره های آن نیز ازگل تشکیل شده ، کشتزارهای زیبای گندم ،جو ویونجه ودرختان پراکنده بید دیده می شود.روستای برکوه در ۵۰۰ متری جوار سداست

جاهای دیدنی سربیشه

غار چنشت

این غار اسرارآمیز در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سربیشه و غرب روستای چنشت بر دامنه کوه باقران قرار دارد. غار چنشت بر اساس متون تاریخی، ۶۱۴ سال پیش به وسیله «سیدمحمد مشعشع» کشف شده است.

جاهای دیدنی سربیشه

مزار سید حامد علوی

واقع در روستای چنشت، دهستان نهارجان بخش مود، در فاصله ۶۰ کیلومتری سربیشه و ۸ کیلومتری مزار کاهی قرار دارد.

جاهای دیدنی سربیشه

چشمه آب‌ ترش سربیشه

چشمه آب‌ ترش سربیشه از چشمه‌های معدنی خراسان جنوبی است، این چشمه در فاصله ۷۰ کیلومتری بیرجند و در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال سربیشه و در کنار روستای آب‌ترش قرار دارد. آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آندزیت بازالت از دل زمین خارج می‌شود که بالا بودن مقدار گاز co۲ و سیلیس نشان دهنده منشا عمیق آب این چشمه است

جاهای دیدنی سربیشه

از دیگر جاهای دیدنی سربیشه میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

منطقه شکار ممنوع جیک و زیدر : منطقه شکار ممنوع جیک و زیدر با مساحت ۴۲ هزار هکتار، اقلیمی گرم و خشک دارد و میزبان پوشش گیاهی نیمه بیابانی و کوهپایه‌ای است.

مزار بی بی زینب خاتون خواهر امام رضا (ع) : مزار کاهی یا همان بقعه مبارکه بی‌بی زینب خاتون (س) در شهرستان سربیشه واقع شده‌است که از مهم‌ترین مکان‌های سیاحتی و زیارتی شهرستان به‌شمار می‌آید که همه ساله هزاران عاشق و شیفته اهل بیت (ع) از آن دیدن می‌کنند

قلعه‌ اسفزار : قدمت قلعه‌ اسفزار به اواخر دوره صفویه تا اواخر دوره قاجار برمی‌گردد ، قلعه‌ اسفزار در روستای اسفزار از توابع شهرستان سربیشه و در فاصله ۴۸ کیلومتری شرقی شهر بیرجند قرار دارد

خانه یاوری سربیشه : ین خانه در داخل شهر سربیشه درمیان اراضی کشاورزی بر فراز تپه ای بلند و در جوار بقایای قلعه کهنه سربیشه قرار گرفته

بازالت هاى منشوری : معدن گوریت نزدیک شهرستان سربیشه قرار گرفته است. در این معدن رخنمون هاى زیبایى از ستون هاى شش گوش بازالت (آندزیت بازالت) به چشم مى خورد که بر روى آنها لایه اى کرم رنگ دیده مى شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *