تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, مازندران

با جاهای دیدنی گلوگاه مازندارن ، زادگاه اکبر جوجه بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاذبه های گردشگری گلوگاه 

در این مقاله از معرفی دیدنی های مازندران شما را با جاهای دیدنی گلوگاه که یکی از شهرهای ناحیه شرقی در این استان سرسبز است آشنا خواهیم کرد. پس اگر به دنبال بهترین مکان های شمال ایران هستید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ تراول همراه باشید.

مختصری درباره شهرستان گلوگاه بدایند :

گَلوگاه یکی از شهرهای استان مازندران می باشد که در ناحیه شرقی این استان و در فاصله حدودا 47 کیلومتر از ساری و 61 کیلومتری از گرگان قرار دارد. زبان محلی بومیان این شهر مازندرانی است.گلوگاه در منطقه‌ای که در دوره اسلامی کبود جامه یا نامیه نامیده می‌شد، این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر قرن اول هجری بوده‌است. از قرار این شهر بعد از فتنه مغول ویران و مردم آن پراکنده گردیده‌اند. آثار خرابه‌ها، سکه‌ها و ادوات دیگری که به دست آمده، قدمت این محل را به ۱۲۵۴ سال پیش می‌رساند. وجود جرکلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند.» در شمال غربی گلوگاه تپه تاریخی گراودین، وجود جر یا خندق کلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند و در جنوب آن بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته‌است که از مسیر جنگلهای سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آبهای معدنی قابل توجه و دیدنی به کوه‌های شرشری محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان‌شناسی اهمیتی ویژه دارد. منطقه شورچال گلوگاه از ابنیه مسکونی قرون اول و دوم اسلامی بوده و آثار باستانی فراوانی در دل تپه‌های آن جای گرفته‌اند و زمینهای آن متعلق به ساکنان کوپچی محله گلوگاه بوده و در فاصله کمی از ساحل دریا قرار گرفته‌است. پس در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با جاهای دیدنی گلوگاه مازندران آشنا شوید


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

زادگاه اکبرجوجه 

در شمال ایران رستوران‌های اکبرجوجه زیادی وجود دارد، ولی شعبه اصلی‌اش همین گلوگاه است. سال‌ها پیش در این منطقه، شخصی به اسم اکبر کلبادی همراه همسرش قهوه‌ خانه ‌ای تاسیس می‌کنند. قهوه‌ خانه در جاده مشهد قرار داشت و راننده‌های زیادی به آن سر می ‌زدند. بعدتر که کارشان گرفت، شروع کردند به پختن غذاهای گرم. آنها در رستوران‌شان، جوجه‌ را با رب انار محلی سرو می‌کردند.

این ماجراها در حدود سال ۱۳۳۰ اتفاق افتاد. به‌تدریج این خوراک آن‌قدر محبوب شد و در دل مردم جا باز کرد که به شهرهای دیگر هم رسید. الان در همه‌ شهرها، رستوران‌های اکبرجوجه را پیدا می‌کنید، اما احتمالا اگر این غذا را در محل تولدش بخورید،‌ لذت دیگری دارد. محلی‌ها با همین رب انار یک آش ترش هم می‌پزند که خیلی خوشمزه‌ است. اکبرجوجه گلوگاه در بلوار امام رضا قرار گرفته.

جاهای دیدنی گلوگاه

مکان های دیدنی گلوگاه

توسکا چشمه

توسکا چشمه در قسمت جنوبی شهرستان گلوگاه (بین راه دامغان و گلوگاه) قرار دارد که با داشتن آب زلال و گوار و وجود درختان زیبای توسکا که وجه تسمه نام گرفتن این منطقه است در طول ایام بهار و تابستان ماهانه پذیرای 15 هزار مسافر از داخل و خارج استان است. این منطقه دیدنی که به دلیل قدمت چشمه ، وجود یخچال‌های طبیعی و خنک بودن منطقه و داشتن دمای صفر درجه سانتیگراد در ماه‌های گرم سال توجه گردشگران زیادی را از استان‌های گلستان و خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی به خود جلب کرده است.

جاهای دیدنی گلوگاه

ساحل دریای آرام گلوگاه

ساحل دریای آرام گلوگاه با فاصله ۵ کیلومتری از مرکز شهر و جاده اصلی با راه دسترسی آسفالت یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.البته متاسفانه در سال‌ های اخیر آب این دریا کم شده و عقب نشینی کرده است.

جاهای دیدنی گلوگاه

روستای آغوزدره

روستای آغوزدره یکی از بکرترین و دلنشین از جاهای دیدنی گلوگاه است که در این شهرستان، جایی در حدود ۴۵ کیلومتری شهر گلوگاه واقع شده است. یکی از زیبایی‌های جذاب این روستا، وفور درختان گردویی است که در اطراف دره‌‎ای رو به این روستا جا خوش کرده‌اند و منظره‌ی فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده‌اند. این زیبایی حاصل از درخت‌های گردو را نام روستا هم به ارث برده و به همین دلیل به آن آغوز دره می‌گویند.

جاهای دیدنی گلوگاه

روستای نیالا

نیالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران است. گورستان نیالا از آثار ثبت شده‌ی ملی ایران در این روستا قرار دارد. قبرستان نیالا مربوط به سدهٔ ۱۰ و ۱۱ ه. ق. است و در شهرستان گلوگاه، بخش مرکزی، دهستان توسکا چشمه، روستای نیالا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی گلوگاه

روستای مهدیرجه

روستای خوش آب‌ و ‌هوای مهدیرجه در گلوگاه همچون الماسی در بین جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌درخشد. زیبایی وصف ناپذیر مهدیرجه باعث شده است که آن‌جا را به کلاردشت دوم نیز بشناسند. علاوه‌بر تمامی جاذبه‌های طبیعی این روستا دارای سایت پروازی پاراگلایدر نیز هست و وجود این سایت باعث حضور گردشگران بیشتری به این منطقه و رشد و توسعه روستا شده است. تجربه پرواز هیجان‌انگیز بر فراز دشتی سرسبز و چشم‌نواز بسیار دلنشین خواهد بود.

جاهای دیدنی گلوگاه

از دیگر جاهای دیدنی گلوگاه میتوان به موارد زیر اشاره نمود

جاده سنگفرش شاه عباسی : در دوره صفوی به دستور شاه عباس و جهت دسترسی سریع و راحت کاروانیان جاده‌های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیا و احداث شده است.که این جاده در جنوب و درون جنگل و قبرستان سفید چاه که اولین قبرستان اسلامی است قرار دارد

جر یا خندق کلباد گلوگاه : کی از خندق هایی که در دوران قدیم در ایران وجود د اشت جر (خندق) کلباد گلوگاه است که در در قسمت شرقی قرار دارد


مقالات بیشتر بخوانید :

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *