تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
قشم

جزیره هنگام قشم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جزیره هنگام قشم

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به قشم خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام جزیره هنگام که یکی از جاهای دیدنی قشم به حساب می آید را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

برای انتخاب یک مقصد عالی برای لذت بردن از تعطیلات، سواحل، نخستین گزینه ای هستند که در ذهنمان تداعی کننده حس آرامش می شوند. خوشبختانه وجود دریای خزر در شمال کشور و خلیج فارس در جنوب ایران، سواحل بی نظیری را به وجود آورده اند.

در این میان تصمیم داریم شما را به جزیره زیبای هنگام در دل آب های نیلگون خلیج فارس دعوت کنیم/


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مقالات بیشتر بخوانید:


جزیره هنگام از جزیره های ایران در خلیج فارس است که با آبادی های کوچک با وسعت حدود 50 کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. جزیره هنگام در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم بوده و نُه کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد. این جزیره 6/33 کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم قرار گرفته است.

جزیره هنگام نزدیک قشم قرار گرفته و با آن 45 دقیقه فاصله دارد. تا بندرعباس حدود 43 مایل دریایی و تا شهر قشم حدود 29 مایل دریایی ست. برای رفتن به هنگام باید از بندرعباس به قشم بروید و از اسکله شهید ذاکری سوار ماشین شوید تا به اسکله کندالو برسید. در این اسکله قایق ها با 15 هزار تومان شما را به هنگام می رسانند. قایق سواری و تماشای ماهی هایی که نزدیک قایق می شوند و مرغان دریایی که برای شکار ماهی ها تا نزدیکی قایق تان کاهش یافته اند، می تواند به اندازه کافی شما را دچار سرخوشی کند. در صورتی که هم با هواپیما بروید فرودگاه قشم نزدیک اسکله کندالو قرار دارد و تنها 10 کیلومتر با آن فاصله دارد.

اینها را فرشاد وزیری که خودش اهل بندرعباس است و چند سال است که به عنوان تور لیدر فعالیت می کند، می گوید و ادامه می دهد زمانی که به جزیره هنگام رسیدید در صورتی که قصد کمپ کردن دارید، بهتر است بروید پاسگاه و اطلاع بدهید که کجای جزیره سانمایید که موقع گشت زنی بهتان سر بزنند و امنیتتان تامین شود و این به معنای ایجاد مزاحمت یا برهم خوردن آرامشتان نیست.

جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم

تاریخچه

در صورتی که از تاریخچه هنگام بخواهید بدانید باید بگوییم قبلاها یعنی خیلی قبلتر به هنگام هنجام و هنیام می گفتند. این جزیره در فارسی باستان هنگاما بود و در ارمنی نیز به انگام شناخته میشد. هنگام به معنی زمان و گاه است و تقریبا دولتی نبوده که به این جزیره چشم طمع نداشته باشد. پرتغالی ها در دوره صفوی و انگلیس ها در دوره قاجار این جزیره را اشغال کردند. وهابی ها از یک طرف و سلطان مسقط  هم از طرف دیگر باعث شده بودند تا هنگام به طور چهارراهی در بیاید که در هر طرفش کسی ادعای حاکمیت بر آن را می کرد. این وضعیت تا سال 1307 ادامه داشت تا اینکه رضاشاه تصمیم به کوتاه کردن دست متجاوزان از خاک هنگام  گرفت.

جاهای دیدنی جزیره هنگام قشم

هنگام 50 کیلومتر نوار ساحلی دارد و همین برای فرونشاندن عطش مایی که در حسرت بودن در کنار دریا هستیم، کافی ست. میتوان ساعت ها به دریای سبزرنگ و زلال و موج هایش در سواحل صخره ای یا شنی خیره شد و همانجا کنار دریا دراز کشید و با خود گفت کاش زندگی همین بود.

بر اساس گفته فرشاد وزیری، هرکدام از ساحل های هنگام اسمی دارند و اسم یکی از آنها ساحل نقره ای ست، هر چند این ساحل فقط مختص هنگام نیست و در هرمز هم در قسمتی از جاها، ساحل، با شن های مشکی و نقره ای فرش شده. ممکن است هوس نمایید مقداری از این شن ها را در جیبتان بریزید تا بعدا از دیدنش دلتان پر از حسرت شود و خودتان را اذیت نمایید، اما بهتر است این کار را ننمایید چون در سال های گذشته آنقدر گردشگران این کار را انجام داده اند که دیدن از ساحل نقره ای محدود شده.  در هنگام ساحل دیگری هم به اسم کله خماسی هست که برای شمایی که دلتان می خواهد آدرنالین خونتان بالا برود مناسب است. می توانید از بالای صخره ها به داخل آب بپرید وهمراه با خیارماهی ها چند دقیقه ای شنا نمایید.

شب ها در صورتی که خوش شانس باشید هم سواحل این ناحیه پر خواهد شد از نور فیتوپلانگتون ها، موجودات ریزی که زمانی که ناآرام می شوند از خودشان نور ساطع می کنند و ساحل را به رنگ آبی در می اورند، انگار که جادویی در کار باشد.

در هنگام بخشی موجود است که به آن آکواریوم می گویند، بخشی که انقدر آبش زلال و شفاف است که میتوان رفت و آب ماهی های رنگارنگ را دید.

هنگام را بیشتر از هرچیز به دلفین هایش می شناسند و خیلی ها به عشق دیدن شان حاضرند هم مسافت زیادی را طی کنند و هم صبح زود از خواب بیدار شوند. دلفین ها صبح های زود که آب سرد است سرشان را از زیر آب بیرون می اوردند، پس برای تماشای بازیگوشی و پوزه های دلفینی بامزه باید 8 صبح از خواب بیدار شد. این دلفین ها تا اردیبهشت مهمان جزیره اند.

جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم

جبیر که حیوانی است شبیه آهو ولی از آن لاغرتر از دیگر حیوان های بومی جزیره است. جبیر نر و ماده هر دو شاخ دارند و در صورتی که خوش شانس باشید میتوانید آنها را ببینید، چون از آدم به دورند و در صورتی که هم ببیندتان با سرعت 80 کیلومتر در ساعت می دوند.

در جزیره هنگام انتظار دیدن لاک پشت های پوزه عقابی که لاکپشتی است دریایی و درحال انقراض را هم داشته باشید. این لاک پشت  در جزایر نَخیلو و ام الکرم در استان بوشهر و جزایر قشم، شیدور، هندورابی، هنگام و هرمز موجود است.

 اقامت

هنگام سه روستای هنگام قدیم، هنگام نو یا جدید و غیل دارد که با راه شوسه به هم وصلند. هنگام قدیم خالی از سکنه است و در روستای غیل تنها دو خانوار زندگی می کنند. هنگام جدید روستایی 750 نفره است و بر اساس گفته فرشاد وزیری در صورتی که می خواهید خانه بگیرید باید اینجا را انتخاب نمایید. مردم محلی خونگرم و مهربانند و بهتان کمک میکنند.  هر چند برای آب تنی و شنا در منطقه ای بکر باید با قایق بروید جایی که کسی نباشد. موقع شنا هم حواستان به خرچنگ ها و  طوطیاهای دریا که خاردارند باید باشد. اینها در صورتی که چه آزاری ندارند اما ممکن است مانند مهمانی ناخوانده بر سرتان خراب شوند. همچنین آب هنگام بسیار شور است و باید وسایلی مانند عینک و دماغ گیر همراهتان باشد.

وزیری می گوید: برای بیشتری ها سفر به هنگام سفری یک روزه است، صبح به جزیره می آیند و عصرها برمی گردند قشم، اما خیلی ها هم به عشق کمپ کردن به جزیره هنگام می روند تا یک شب را در جایی بکر و زیر آسمان پرستاره و ساحل پر از فیتوپلانگتونش سر کنند. در صورتی که می خواهید شب در هنگام بمانید، باید وسایل کمپ و پخت و پز همراه داشته باشید. در هنگام، هم مغازه برای خرید وسایل و پخت و پز هست و هم میشود به محلی ها غذا سفارش داد. سمبوسه میگو و خرچنگ و برنج و ماهی و برنج و میگو (حواری میگو) از غذاهایی ست که محلی ها می توانند برایتان آماده کنند. هر سمبوسه دانه ای 5 هزار تومان و هر قول غذا هم تقریبا 25هزار تومان درمی آید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *