تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تبریز

خانه مشروطه تبریز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه مشروطه تبریز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی تبریز یکی از جاذبه های بسیار زیبای تبریز یعنی خانه مشروطه را به شما معرفی خواهیم کرد. موزه ای که به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

خانه مشروطه، یکی از خانه های تاریخی و موزه های شهر تبریز است که در محله راسته‌کوچه واقع در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌است. این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجارساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده‌است. این بنا به شمارهٔ ۱۱۷۱، در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در سال ۱۳۶۷ خورشیدی به تملک رسیده‌است.

 


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

خانه مشروطه معروفترین و پر افتخار ترین خانه قدیمی تبریز است. محل اجتماع مردان آزاده ای چون ستارخان، باقرخان و دیگر مشروطه خواهان که برعلیه شاه قاجاربه قیام برخواستند. این خانه همچنین مرکز اجلاس سران فرقه دموکرات آذربایجان بود.

در کنار تندیسهای بزرگان مشروطه، شما میتوانید از سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی برای تکثیر شب ‌نامه‌ های دوره مشروطه، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت را نیز در این موزه مشاهده نمایید.

خانه مشروطه تبریز (موزه مشروطه) بدلیل اهمیت تاریخی، در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۱ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۶۷ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده است.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

آثار موزه

تندیس‌ هایی از حسین خان باغبان، حاج علی دواچی، ثقه الاسلام تبریزی، حاج علی ختایی، هوارد باسکرویل، کربلایی علی موسیو، شیخ علی اصغر لیلاوایی، آخوند خراسانی، علی اکبر دهخدا و زینب پاشا (تنها زن در صفوف مشروطه خواهان) به همراه مهرهای مختلف گروه‌ های انقلابی از اشیاء تاریخی خانه مشروطه می‌باشند.

عکس‌ هایی از مظفر الدین شاه، محمدعلی شاه و دسته‌ های مخالف مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی (پلی کپی دستی) جهت تکثیر شب نامه‌ های دوره مشروطه، تصویر اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت را نیز می‌ توان در همین خانه دید.

خانه مشروطه تبریز

از ارزشمندترین اشیای این خانه یکی هم اسلحه کمری ستارخان است که یک قبضه تپانچه ماوزر 10 تیر روسی است، به همراه غلاف چرمی آن که توسط یدالله خان سردارملی پسر ستارخان به گنجینه مشروطیت اهدا شده است.
موزهٔ مشروطه نیز پس از ایجاد تغییراتی در تالار ها و اتاق‌ های خانهٔ مشروطه و به نمایش درآوردن اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه در سال ۱۳۷۵ خورشیدی تأسیس شده‌ است. از مهم‌ ترین آثار تاریخی این موزه می‌ توان به سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه و دیگر مدارک مرتبط با انقلاب مشروطه اشاره کرد.

خالی از لطف نیست که اشاره کنیم مجسمه های سردار ملی و سالار ملی این موزه اثر هنرمند تبریزی استاد احد حسینی هستند.

مسیر خانه مشروطه تبریز برروی نقشه


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *