تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان

دره توبیرون دزفول 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دره توبیرون دزفول

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در دزفول آشنا کنیم. این جای دیدنی که دره توبیرون نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد دزفول می باشد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

دزفول شهرستانی واقع در شمال استان خوزستان و جنوب غربی کشور ایران است. این شهرستان به علت عبور رود دز و پیشینه تاریخی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مقالات بیشتر بخوانید:


دره توبیرون در مسیری به طول چند کیلومتر در قسمت سردشت در 20 کیلومتری شمال شهر دزفول واقع است. دیواره های رفیع آن با ارتفاع بلند و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ های شاووشان، آبشارها و آبچکان  ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ها داده است.

دره توبیرون در دزفول به علت فضای خنک و مطبوعی که دارد به دره توبیرون مشهور شده و از نظر موقعیتی در فاصله ی 20 کیلومتری شرق شهرستان دزفول واقع شده است. این دره دارای دیواره هایی صخره ای مملو از آب چکان ها و گیاهان وحشی است که با تلاش فراوان سر از دل سنگ های سخت در آورده اند و گاهاً ارتفاعشان به 100 متر هم می رسد. مطابق با آنچه که کارشناسان گفته اند به نظر می رسد که جنس مواد تشکیل دهنده قسمت های گوناگون دره ماسه سنگ ها یا همان کنگلومراهایی باشد که بر اثر فرسایش آبی در مدت طولانی تشکیل می شوند.

دره توبیرون دزفول
دره توبیرون دزفول

این پدیده طبیعی زیبا از فرسایش چندین هزارساله ی آب های جاری بر روی سنگ ها به وجود آمده است. در زمان های که مشکل کم آبی در این منطقه وجود داشته، عمق زیاد دره مثل یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیرزمینی را جمع می کند. گفتنی است که این منطقه جایی است که در صورتی که تب داشته باشید بروید تب از تنتان خارج خواهد شد و حال و هوایتان به طور کلی عوض خواهد شد.

بر اساس این که این دره همثل یک زهکش عمل می کند بعد از تجمع آب در کف دره جریان آبی شکل می گیرد، تا جایی که دو آبشار کوچک و بسیار زیبا در مسیر دره را نیز به وجود آورده است. این شرایط خاص طبیعی در دره باعث شده تا وقتی که حتی دمای بیرون دره 40 درجه یا بیشتر است، دمای محیط دره 20 تا 25 درجه کمتر باشد. این اختلاف دما برای مردم جنوب یک موهبت است و به همین خاطر این دره به نوعی تفرج گاه دزفولی ها هم هست.

دره توبیرون دزفول
دره توبیرون دزفول

بهترین زمان سفر

بر اساس معنای این اسم این دره جذاب و دیدنی در شهرستان دزفول بهترین زمان برای سفر به آن بین فصل های بهار و تابستان می تواند باشد چرا که به علت اختلاف دمای 15 درجه ای که با دیگر نقاط شهر دارد برای رهایی از شر گرمای طاقت فرسای تابستان بهترین گزینه است. فصل های پاییز و به ویژه زمستان برای سفر به این منطقه طبیعی آنچنان پیشنهاد نخواهد شد چرا که باید طاقت تحمل سرمای شدید را داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید حتی یک دقیقه هم در این منطقه تاب بیاورید.

دسترسی

آدرس: ایران، استان خوزستان، دزفول، قسمت سردشت، دره توبیرون


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۳

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *