تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
لرستان

آشنایی با دره نی گاه ، طبیعت زیبای دورود 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دره نی گاه دورود

دره نی گا یا نگار، نام منطقه ای بکر در پایتخت طبیعت ایران، درود واقع در استان لرستان است. این دره همانند سایر مناطق طبیعی دارای زیبایی های شگفت انگیزی می باشد. نی گا در لغت به معنای محل نی می باشد. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با دره نی نگاه دورود بیشتر آشنا شوید.

زیبایی این دره به خاطر دست نخورده بودن و همچنین شکل صخره هایی بلند با برش هایی طبیعی  و رودخانه ی زلال و روان است که از میان آن می گذرد.  آب روخانه های دره ” گردو ” و دره “خرس”  به رود دره نی گاه اضافه می شود و آن را سرشار و پرخروش می کند. رودخانه ای که از میان دره نی گاه می گذرد  “سفید آب” نام دارد که از امتداد دریاچه گهر پس از طی چند کیلومتر به دره ی صخره ای نی گاه به عرض حدود ۵۰۰ متر می رسد.این دره را اغلب طبیعت گردان حرفه ای و کوهنوردان می شناسند و در صعود به قله اشترانکوه یا سفر به دریاچه گهر، حتما زمانی را به استراحت و گشت و گذار در دره نی گاه اختصاص می دهند.در قسمت های مختلف دره نی گاه و صخره های اطراف آن آبشارهای بلندی دیده می شود که زیبایی این منطقه را دوچندان می کند.دره نی گاه دورود

بهترین ایام سفر به دره نی گاه

دره نی گاه ، به سبب ویژگی های ژئوتوریستی که دارد ، مکانی مناسب برای کمپ زدن طبیعت گردهاست . تو فصل های گرم سال ، معمولا طبیعت گردهای زیادی در دره نی گاه کمپ می زنند و ساعاتی به دور از هیاهوی شهر را در این دره می گذرانند .
بهار: دره نی گاه ، در اردیبهشت ماه و اواسط فصل بهار ، طبیعتی بی نظیر دارد . طیفی از رنگ ها رو می توانید به تماشا ببینید. بیشترین حجم آب رودخونه و طبیعتا بیشترین حجم احتیاط برای طبیعت گردها در این موقع سال هست.در این موقع از سال ، آب و هوا خیلی مطبوع ، شب های سرد و روزهای خنک و دلچسبی دارد.
تابستان:  تور ها و طبیعت گردی های گروهی معمولا این فصل رو برای سفر به دره نی گاه ترجیح می دهند  . هوا در تابستان این منطقه خنک است ، طبیعت به اوج پختگی خودش میرسد و حجم آب رودخونه هم مناسب است.
پاییز: اما پاییز، برای ماجراجوها ، این فصل هزار رنگ  ، منظره ای متفاوت خلق می کند و اغلب کوهنوردان و عکاسان در این فصل به دره نی گاه می روند .
زمستان: این فصل خیلی برای سفر به این منطقه مناسب نیست چرا که به خاطر سرما و بارش برف مسیر بسیار سخت و لغزنده  می شود و کمتر کسی در این فصل عازم سفر به دره نی گاه می شود .دره نی گاه دورود

دسترسی

مسیر اول : کوهنوردانی که ازدریاچه گهر در حال برگشت میباشند و زمان کافی در اختیار دارند میتوانند پس از رسیدن به چشمه زیر پنبه کار از دره ای که در سمت چپ قرار دارد و رود گهر رود به آن سرازیر میشود وارد این دره شوند که البته ادامه کل مسیر تا انتهای دره با سنگ چین هایی مشخص گردیده و فقط نیاز به کمی دقت است. در مسیر پیمایش دره از چندین نقطه باید از رودخانه عبور کرد البته در اوایل فصل بهار به علت بارش های بهاری و بالا آمدن رودخانه ممکن است در بعضی از نقاط ،مسیر را آب در بر گرفته باشد وتا اواسط فصل بهار ممکن است به همین صورت باشد ،که باید مواظب جریان تند آب بود و مسیر را در نقاط یاد شده چند درجه ای تغیر داد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در انتها مسیر دره به روستای تی میرسد .که از آنجا به بعد می توان با وسایل نقلیه به شهر دورود حرکت کنید…برعکس همین مسیر هم برای پیمایش دره وجود دارد که باید بعد از رسیدن به شهر دورود با وسایل نقلیه ای که از میدان امام رضا(ع) (میدان مرکزی) به سمت روستای امام زاده پیرعبدالله و از آنجا به سمت روستای تی و ابتدای دره نی گاه میرسد حرکت کنند.و می توانند تا انتهای دره یا همان چشمه پای پنبه کار را پیمایش نمایند.و در صورت داشتن وقت کافی سری هم به دریاچه گهر زد.

مسیر دوم: این مسیر برای کسانی که قصد رفتن به دریاچه گهر را ندارند و قصد دارند که مستقیم وارد دره شوند.ابتدا باید از چشمه خرم که ابتدای مسیر دریاچه گهر است به سمت گردنه سلام گاه (گله چیر) که اطاقک و آنتن مخابراتی روی این گردنه نصب شده حرکت کنند که حدودا ۳۰ دقیقه بطول می انجامد.سپس از طریق سرازیری که از روی گردنه به سمت دره پر درختی از گردو حرکت کنند و وارد دره شوند که معروف به دره گردو است.بعد از رد کردن دره گردو که پوشش انبوه درختان آن گردو می باشد آبشاری قرار گرفته که باید قبل از رسیدن به آبشار از روی یال پایین کوهی که در سمت چپ قرار دارد به سمت دره حرکت کرد. و از آنجا موافق با جریان رود خانه که طول مسیر دره است و به سمت روستای تی میرسد حرکت کرد.دره نی گاه دورود


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *