تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, لرستان

پل شاپوری یا پل شکسته خرم آباد | Shapuri Bridge 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پل شاپوری خرم آباد

در این مطلب از معرفی جاهای دیدنی ایران به سراغ یکی از جاذبه های بسیار زیبای خرم آباد یعنی پل شاپوری که با نام پل شکسته نیز شناخته می شود خواهیم رفت و آن را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

پل شکسته که با نام پل شاپوری نیز شناخته می شود یکی از شاهکارهای فوق العاده ی معماری دوران ساسانیان بوده است. پل شکسته یا پل شاپوری در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم آباد در استان لرستان قرار گرفته است. این پل با شماره 1058 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن “طاقِ پیل اِشکِسَه” گفته خواهد شد، قطعاً یکی از شاهکارهای معماری استان لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد. پل شاپوری در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم آباد در استان لرستان واقع گردیده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
پل شاپوری خرم آباد
پل شاپوری خرم آباد

پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده است. این پل حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که هم اکنون فقط  ۵ چشمه طاق از آنها بر جای مانده است. چشمه طاق های پل بطور جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل صورت گرفته است. پایه های پل و موج شکنهای آن به طور لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته گردیده است.

مصالح پل شاپوری از سنگ، ملات گچ و ساروج است. در ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ های قلوه رودخانه ای، لاشه سنگ در چشمه طاقها و سنگ های پاکتراش در قسمت پایه ها استفاده گردیده است. کف پل سنگ فرش است که نوع آن سنگ بلوک قرمز بوده که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج گردیده است. این پل با شماره ۱۰۵۱/۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان لرستان به عنوان پایتخت پلهای تاریخی ایران  شناخته میشود و پلهای تاریخی آن در کنار آثار شاخص تاریخی سنگ نگاره های میرملاس و هومیان و قلعه باستانی فلک الافلاک در فهرست ثبت موقت جهانی قرار گرفته اند.

پل شاپوری خرم آباد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *