تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


آذربایجان غربی

مکان های دیدنی و گردشگری مهاباد | Mahabad 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی مهاباد

مَهاباد، مرکز شهرستان مهاباد و یکی از شهرهای کُردنشین استان آذربایجان غربی در ایران است .مهاباد شهری سرسبز است که در میان چندین کوه واقع شده‌است و به نگین آذربایجان غربی مشهور است. این شهر زیبا همه ساله بیشترین آمار گردشگران را در این استان به خود اختصاص می‌دهد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به رودخانه و سد مهاباد که یکی از نزدیکترین سدها به محلات مسکونی در جهان است ، بازارچه‌ها و بازار بزرگ مهاباد ، همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی همچون تالاب‌های بین‌المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، دخمه مادی فخریگاه و غار سهولان (دومین غار بزرگ آبی ایران) در حاشیه و اطراف شهر اشاره کرد.در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی مهاباد بیشتر آشنا شوید.

مسجد جامع سرخ

مسجدجامع سرخ مربوط به دوره صفوی است و در مهاباد، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مصالح اصلی مسجد آجر قرمز است؛ به طوری که سبب نامگذاری مسجد، به مسجد سرخ شده است.این مسجد دو ایوانه و از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی دوره اسلامی در غرب کشور به شمار می‌رود و توازن شکل طاق، گنبد و شبستان باعث شده که، پس از گذشت ۳۳۸ سال از زمان ساخت آن، سالم باقی بماند. از نظر مشخصات فنی، شبستان بزرگ مسجد با سه فرش انداز، ۱۰ ستون سنگی و حجرات اطراف صحن بسیار موزون ساخته شده و گیرایی روحانی خاصی دارد. مصالح به کار رفته در پی دیوارها، ستونها و کف فرش شبستان از سنگ و دیگر قسمتها از آجر است، مسجد و حجرات اطراف صحن آن، تزئین نشده و سادگی خاصی دارد.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

آرامگاه بداق سلطان

مقبره بداق سلطان، که در قسمت جنوب غربی شهر مهاباد قرار دارد، آرامگاه بداق سلطان مکری یکی از سرداران شاه عباس صفوی می‌باشد. این آرامگاه از دو قسمت، یکی فضای ورودی و دیگری اتاق اصلی تشکیل شده، که قبر بداق سلطان در قسمت اصلی آن قرار دارد. بر روی هر کدام از دو قسمت مقبره، گنبدی ساده قرار دارد.این بنا ترکیبی از سنگ و آجر قرمز چهارگوش و ملاط ماسه و آهک و دقیقا بر اساس فرم معماری مقابر دوره صفوی است، که از سه قسمت شمالی، جنوبی و گنبد دوار مرکزی تشکیل شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

حمام تاریخی میرزا رسول

حمام تاریخی میرزا رسول مهاباد در استان آذربایجان غربی در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در مرکز شهر قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجد جامع و حوضخانه های سنتی این شهر به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد . البته ساخت این بنا به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است . این حمام که ساختاری مشابه دیگر گرمابه های قدیمی ایران دارد شامل سربینه، گرمخانه و فضای انتقالی و گنبد است . حمام میرزا بوسیله آجر و ملات متشکل از ساروج و آهک ساخته شده است ، به دلیل آجرکاریهای زیبا و طاقهای بلند از آثار منحصر بفرد دوره قاجاریه در منطقه محسوب می‌شود .جاهای دیدنی مهاباد

حمام لج

بنای حمام قدیمی لج مربوط به دوران صفویه می باشد که به نام همان روستا، حمام لج خوانده می‌شود. پی‌ها و زیر بنای حمام از سنگ‌های موجود محلی و بقیه بنا از آجر چهار گوش قرمز رنگ است.محوطه زیر گنبد ورودی به صورت چهار طاقی و فواصل زیر دوپایه طاق دار چهار متر است. قسمت فوقانی بنا، که آجرهای قرمز رنگ دارد، با نوعی گچ کاری همراه با پودر سنگ ویژه‌ای پوشانده شده که حکایت از کهنگی صدها ساله دارد. مجموعاً فضای عمومی حمام به صورت مستطیل و دارای دو گنبد آجری است . شش گنبد کوچک‌تر آجری نیز اندازه‌های متفاوت دارد. آب مورد استفاده با لوله‌های سفالی به حمام راه می‌یافته و احتمالاً از کانالی از رودخانه مهاباد، که در کنار حمام جاری است و در آن زمان به قصد آبیاری بنا شده و بند لج خوانده می‌شود، به داخل حمام منتقل می‌شده است.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

گوردخمه فخریکا

در شمال شرقی مهاباد در سر راه مهاباد به میاندوآب , اثر صخره ای دیگری ازدوره مادها دیده می شود که از نظر شکل ظاهری با اصول معماری این دوره هماهنگی دارد.تنها اختلاف موجود در این مقبره نسبت به سایر مقابر صخره ای به ویژه گوردخمه صحنه این است که دیوار انتهای ایوان دیده نمی شود و از این ایوان تا انتهای مقبره حالت یکپارچگی به خود گرفته است و علاوه بر آن اطاق مقبره دارای دو ستون آزاد می باشد که پاستونها به شکل مکعب حجاری شده اند . این مقبره فاقد مدخل ورودی بوده و در ایوان آن دو ستون سنگی ایجاد شده که پاستونهایی شبیه گلدان وارونه می باشند .ستونهای جلوی ایوان و داخل مقبره بر اثر مرور زمان از بین رفته و تنها پاستونها و سر ستونها باقی مانده اند .

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

محوطه باستانی برده کنته

محوطه باستانی آتشکده سنگی برده کنته درفاصله حدود 6تا7 کیلومتری شمال شهر مهاباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است.یکی از آثار کهن و باستانی بسیار ارزشمند و با شکوهِ بازمانده از حکومت (ماننایی ها) و مربوط به هزاره قبل از میلاد درمهاباد که با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پا برجاست، آتشکده کهن و خاموش برده کنته است.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

نقوش صخره‌ای خره هنجیران 

این اثر باستانی مربوط به هزاره اول قبل ازمیلاد است که در ۲۸کیلومتری جنوب شهر مهاباد در دره ای به نام خره هنجیران قرار دارد و سال۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.جنس سنگ ها از نوع رسوبی بوده و نگاره ها بر روی چندین قطعه سنگ ایجاد شده است. نقوش این سنگ نگاره شامل، سوارکار و شکارحیوانات بوده و شیوه حجاری بر سنگ شبیه دخمه‌های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم فارس است.‌در بین مجموعه سنگ های خره هنجیران که از بقایای دوران سوم زمین شناسی است، بزرگترین سنگ که حکاکی در آن صورت گرفته در قلب این مجموعه قرار گرفته و سنگ های دیگر در قسمت فوقانی آن قرار دارند.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

غار سهولان

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مهاباد، غار سهولان است. کارشناسان می‌گویند قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. وارد غار که شدید باید از ۱۰۰ تا پله پایین بروید تا به محوطه‌ خشکی آن برسید. مثل غار علیصدر باید قایق‌سواری کنید چون چند تا دریاچه دارد. البته سیستم روشنایی برقرار است و فقط کافی‌ست به جاهایی که نرده ندارد، نروید.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

خانه ارباب حسین مهابادی

این خانه در دو طبقه و به سبک حوض‌خانه‌ای و یزدی‌سازی بنا شده است. ارباب حسین مهابادی، یکی از خوانین دارای سواره‌ نظام بود که مسئولیت حفاظت از مهاباد را بر عهده داشت. این عمارت، همچنان در مالکیت ورثه وی قرار دارد.جاهای دیدنی مهاباد

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد. این تالاب بزودی به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی می‌شود که در صورت انجام این کار تالاب کانی برازان جزو مناطق چهارگانه کشور خواهد بود که جایگاه قانونی و تعریف شده دیگری پیدا میکند. با توجه به وجود پتانسیل‌های موجود این تالاب به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز انتخاب شده است. تالاب کانی برازان در قسمت شمالی حوزه آبریز رودخانه‌های مهابادچای و سیمینه رود واقع است که در شمال و شرق روستای قره داغ گستره شده و تا تالاب گروس امتداد می‌یابد.جاهای دیدنی مهاباد

دریاچه سد مهاباد

سد مهاباد یکی از سدهای استان آذربایجان غربی است با ارتفاع ۴۷٫۵ متر و طول ۷۰۰ متر که در شهر مهاباد واقع شده است. سد مهاباد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (۱۳۴۸) و توسط مهندسان یوگوسلاویایی ساخته شده است. این سد جزو ده سد پرآب کشور است .جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می‌کند. از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره، قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) اشاره کرد. این دریاچه محل مناسبی برای تفریحاتی همچون شنا و ماهیگیری می‌باشد. از جمله ماهی‌های این دریاچه می‌توان به ماهی کپور و سوف اشاره کرد.جاهای دیدنی مهاباد

موزه مردم شناسی مهاباد

حمام میرزا رسول در سال ۱۳۸۰ از طرف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خریداری و موردبازسازی ومرمت قرار گرفت و پس از تجهیز و تکمیل به عنوان موزه مردم شناسی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. این بنای تاریخی درکنار گذرگاه در مرکز شهر قرارگرفته است و قدمت آن به همراه مسجدجامع و حوضخانه های سنتی این شهر (عباس آقا -رستم بیگ و..)به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد. در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم منطقه و نحوه پوشش مردان و زنان کرد به نمایش گذاشته می شود.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *