تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

دریاچه اوان قزوین ، نگین طبیعی ایران | Ovan Lake 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه اوان قزوین

در این مقاله از وب سایت تاپ تراول شما را با نگین طبیعی استان قزوین و ایران به نام دریاچه اوان آشنا خواهیم کرد که بدون شک یکی از بی نظیر ترین مکان های ایران می باشد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

مختصری درباره دریاچه اوان قزوین بدانید

دریاچه اوان ۸۹اُمین اثر طبیعی می باشد که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است .

دریاچه زیبای اُوان در نیمه شمالی الموت، ر دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن،زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد و پانزده متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد.

تنها از آب چشمه‌های کوچک زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تأمین می‌شود اما به صورت سطحی و خیلی کم. عمیق‌ترین بخش آن که توسط یک تیم غواصی در ۱۸ مرداد ماه سال ۹۲ با استفاده از دو دستگاه دایو کامپیوتر سوانتو اندازه‌گیری شده است ۶٫۸ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است البته برخی از مردم محلی عمق‌های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان نموده‌اند که تیم غواصی چنین چیزی را تأیید نکرد.

بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته‌نشین شده می‌باشد که حالت چسبندگی بسیاری دارد. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

دریاچهٔ اُوان احتمالاً ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیرفعال است. اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازماندهٔ دریاچه بزرگی در قدیم است.

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

پیدایش دریاچه 

دریاچه اوان احتمالا ۵۰۰ سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیر فعال است. برخی اعتقاد دارند که این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگی در قدیم است. اُوان (اُو(ow)=آب + وان) به معنای وان پر از آب است.

برای رفتن به دریاچه، ابتدا از تهران به سمت قزوین حرکت می‌کنید. حدود ۱۵۰ کیلومتری در سمت راست، جاده‌ای به سمت الموت می‌رود که تابلوی بزرگ و مشخصی دارد. بعد ازآن به رزجرد (۲۴ کیلومتر)، رجایی دشت (۳۲ کیلومتر) و سپس دو راهی دیکین که سمت چپ جاده است، می‌رسید. بعد از طی کردن ۹ کیلومتر، دریاچه اوان رو به روی شما است!

صرف صبحانه

هم در رجایی دشت و هم معلم کلایه (۱۱ کیلومتر بعد از دو راهی دیکین) و نیز کافه و رستوران‌های کنار میسر، می‌توانید صبحانه صرف کنید.

پمپ بنزین

رجایی دشت و معلم کلایه هر دو پمپ بنزین دارند.

امکانات راهی دریاچه

در کنار دریاچه امکانات چندانی وجود ندارد. در این منطقه تنها یک مغازه کوچک و سرویس بهداشتی نامناسب و تخت‌هایی برای نشستن و صرف چای وجود دارد. بهتر است ناهار و شام رابا خودتان ببرید.

خرید

به تازگی توسط پروژه های بین المللی SGP تولید و فروش نان محلی در آنجا راه اندازی شده که تنها سوغات این منطقه است.

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

دیدنی ها و تفریحات

سالانه بسیاری از گردشگران راهی اوان می شوند تا بتوانند از دیدنی ها و تفریحات آن لذت ببرند:

۱- قایق سواری

تجربه ی قایق سواری در میان دریاچه اوان یکی از شیرین ترین خاطرات شما در این سفر خواهد بود. با قرار گرفتن در وسط دریاچه نمایی متفاوت از آن را خواهید دید که تصویری فراموش نشدنی در ذهنتان حک می کند. در فصول معتدل و گرم می توانید با پرداخت هزینه، از قایق های پدالی در اطراف دریاچه استفاده نمایید.

۲- پیک نیک و عکاسی

حاشیه ی کنار دریاچه و سایه درختان بهترین مکان برای برپایی یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه است که لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

زلالی آب دریاچه، درختان و گیاهان حاشیه ی آن و کوه های مرتفع سوژه های زیادی را برای ثبت تصویر به شما هدیه می دهند. پس با یک دوربین عکاسی و کمی دقت می توانید یادگاری های خوبی را از این دریاچه به همراه ببرید. اگر در ساعات اولیه ی صبح در کنار اوان باشید به دلیل سرد بودن محیط و آب نسبتا گرم دریاچه، مه غلیظی در اطراف دریاچه مشاهده می شود و می تواند سوژه ی عکاسی شما باشد.

۳- کوهنوردی

کوه های مرتفعی که دریاچه اوان را احاطه کرده اند می توانند موقعیت خوبی را برای کوهنوردی فراهم کنند. با بالا رفتن از این کوه ها می توانید از ارتفاع شاهد زیبایی های دریاچه باشید.

۴- اسکی

اگر برودت هوا در زمستان به میزان کافی باشد، سطح دریاچه یخ می زند و علاوه بر نمایش جلوه ای تازه، به مکانی مناسب برای تجربه ی اسکی تبدیل می گردد

5- پرنده نگری

با فرا رسیدن فصل کوچ پرندگان در پاییز، پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی به این دریاچه می آیند و مدتی را در آن سپری می کنند. حضور این پرندگان بهترین فرصت برای تجربه ی فعالیتی سرگرم کننده به نام پرنده نگری است که لحظات خوشی را به شما هدیه می دهد.

 


مقالات بیشتر بخوانبد :

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *