تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کردستان

آشنایی با دریاچه زریوار مریوان | Zrebar Lake 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه زریوار مریوان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای مریوان یعنی دریاچه زریوار را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از دریاچه های بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

دریاچه زریوار یکی از نقاط گردشگری استان کردستان می باشد که در شهر مریوان واقع شده است. شهرستان مریوار در فاصله 125 کیلومتری در شمال غربی سنندج قرار گرفته است و به دلیل برخورداری از مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار و همجواری با منطقه طبیعت گردی اورامان توانسته است به یکی از نقاط گردشگری بسیار محبوب داخلی و خارجی تبدیل شود.

در صورتی که تاکنون دریاچه زریبار که خارج از استان کردستان با نام زریوار مشهور است را ندیده اید، کافی است یک بار به مریوان و ساحل این دریاچه زیبا بروید تا عاشق آن شوید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

فاصله دریاچه زریبار تا مرکز استان کردستان 135 کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از 3 کیلومتر راه است، این دریاچه در ارتفاع یک هزار و 285 متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداکثر 5 کیلومتر و عرض آن حداکثر 1.5 کیلومتر است.

حجم آب زریوار 30 میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن 3 متر است که در بعضی نقاط تا هشت متر هم می رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه هایی تأمین خواهد شد و هیچ رودخانه ای به زریوار نمی ریزد.دریاچه زریوار مریوان

زیبایی غیر قابل وصف دریاچه زریوار

آب دریاچه زریوار اغلب سبز مایل به قهوه ای کم رنگ است، زریوار در همه فصول زیباست، حتی در روزهای سرد زمستان، سطح دریاچه کاملا یخ می بندد به حدی که می توان روی آن راه رفت و موتورسواری کرد به طوری که چشم انداز وصف ناپذیری به خود می گیرد.

همین علت موجب گردیده است تا دریاچه زریوار در ماه های سرد سال نیز بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد، اطراف دریاچه را نیزارهای بلند پوشانده که در بعضی جاها صاف و در جاهایی نیز تپه ای است.

قصه های زیادی در مورد پیدایش این دریاچه در بین مردم استان مخصوصاً حاشیه نشیان زریوار وجود دارد که معروف ترین آنان دفن شدن شهری در زیر این دریاچه است.

کاک حبیب از اهالی یکی از روستاهای اطراف زریوار اصل این قصه را این گونه تعریف می کند که آنچه را می گویم حکایت نیست بلکه حقیقتی است که خداوند برای جواب به ندای مظلومی در این نقطه خاکی حکمی را جاری کرد تا برای انسان ها عبرت شود.دریاچه زریوار مریوان

وی می گوید:روزی درویشی سوار بر الاغ به همراه همسرش از نزدیکی شهر عبور می کنند و به وسیله ی ماموران حاکم وقت دستگیر می شوند و آنها را به شهر می آورند. اهالی شهر و ماموران آنها را شکنجه و اذیت می کنند و زیر ضربات شلاق مجبور به انجام کارهای مشقت بار می نمایند تا جایی که زن حامله اش فرزندی را که در شکم دارد، سقط می کند. درویش که دیگر تاب تحمل این همه شکنجه را ندارد نزد “فیله قوس” حاکم شهر رفته و دادسخن می دهد؛ اما حاکم او را مورد استهزاء قرار می دهد و درویش آزرده خاطر خواهد شد.

درویش دلشکسته بالای بلندای کوهی در ضلع شرقی شهر می رود و در آنجا با خدای خویش آغاز به راز و نیاز می کند و از دست آن ستمگر به بارگاه خداوند پناه می برد و آنان را نفرین می کند و می گوید:سرم را از سجده بر نمی دارم تا شهر را با آب یکسان نکنی و این قوم ظالم را نابود کنی و چنین خواهد شد و اکنون قبر درویش هم در پای کوه نظاره گر دریاچه فعلی زریوار است.

قایق سواری در دریاچه

دریاچه زریوار بیش از دو میلیون سال است که حیات و آبادانی را به مریوان بخشیده است و امروز برای ماندگاری و نفس کشیدنش نیاز به تخصیص اعتبار دارد تا چه باشد کرم مسئولان….

این اکوسیستم زیبا با مساحتی در حدود 3 هزار هکتار ترکیبی از آب، نیزار و حیات وحش در میان کوه های جنگلی و سر به فلک کشیده محصور گردیده است به نوعی که چشم انداز آن را رویایی کرده و جاذب هر رهگذری است.

نیزارهای دریاچه نیز محل امنی برای زیست گونه های جانوری گردیده است به طوری که هم اکنون گونه ای گوناگونی از ماهیان بومی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این دریاچه زیست می کنند.

گونه ای مار ماهی و گونه ای شنگ از جانوران شاخص تالاب محسوب می شوند.دریاچه زریوار مریوان

دریاچه زریوار به علت موقعیت جغرافیایی و ارزش آن و با توجه به مصوبه هیئت دولت، اکنون در مراحل قرار گرفتن در فهرست تالاب های بین المللی (کنوانسیون رامسر) است. تالاب زریوار یکی از تالاب های با ارزش غرب ایران و از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود.

همچنین تالاب به علت مهاجرت فصلی تعدادی از پرندگان به عنوان یک اکوسیستم آبی مهم در چرخه حیات منطقه اهمیت داشته و به مثابه یک نگین زیبا، دارای توان بالقوه ای از نظر اکوتوریسم محسوب می شود.

در حقیقت افرادی که در سفر به کردستان و شهرستان مریوان از دریاچه زیبای زریوار دیدن کرده اند، هر ساله به بهانه ای برای دیدن دوباره زریوار به مریوان سفر می کنند و از زیبایی دریاچه و طبیعت جنگلی آن لذت می برند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *