تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, ایران

معرفی دریاچه نمک خور اصفهان | Khur Salt lake 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه نمک خور اصفهان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از مکان های بسیار زیبا و دیدنی استان اصفهان یعنی دریاچه نمک خور را به شما معرفی می کنیم. در صورتی که قصد سفر به استان اصفهان را دارید از این دریاچه نمک بسیار زیبا دیدن کنید. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

دریاچه نمک خور در شرقی ترین نقطه استان اصفهان، در جایی که تقریباً 400 کیلومتر از شهر اصفهان دور است در دل کویر قرار دارد. این دریاچه نمک طبیعتی را از چند ضلعی های نمک نشان دهنده این است که عموماً در دریاچه های نمک خشکیده شده قابل مشاهده هستند. دریاچه نمک خور تقریبا ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و جاده مواصلاتی خور به طبس از دل این منطقه می گذرد.

دریاچه نمک خور اصفهان
دریاچه نمک خور اصفهان

دریاچه خور، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است و جز کم ارتفاع ترین نقاط در فلات ایران است. عمق نمک در این دریاچه به علت حرکت دائمی سفره های آب شور، بر خلاف سایر دریاچه های نمک مشابه بسیار نازک بوده و از 5 سانتیمتر تا 10 میلیمتر متغیر است. زمین های اطراف

این دریاچه در مناطق غربی، شرقی و شمالی به شدت باتلاقی با درصد چسبندگی زیاد و در مناطق جنوبی به طور زمین های پف نموده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

برای رفتن به این دریاچه باید حدود 50 کیلومتر به سوی غرب شهر طبس حرکت کنیم تا بتوانیم به جنوب آن برسیم. البته پس از رسیدن به دریاچه باید کامل مراقب باتلاق های آن باشیم و از مسیر خارج نشویم. آب و هوای این دریاچه با مساحت حدود 2 هزار کیلومتر، بسیار گرم و خشک بوده و میزان بارش باران در دریاچه نسبتا کم است. هوا در گرمترین زمان خودش به حدود 55 درجه می رسد.

این دریاچه در فصل بارش به طور مخلوطی از گل رس و نمک در می آید و در فصول خشک به دریایی سفید از نمک تبدیل خواهد شد. فشردگی نمک در لایه های زیرین، رانندگی بر روی قسمت هایی از این دریاچه را بسیار سهل و آسان نموده است. یکی از نکات جالب دیگر در مورد این دریاچه تشکیل چندضلعی های نمکی در این دریاچه است.

به علت اینکه اختلاف دما در شب و روز این دریاچه زیاد است، لایه های سطحی نمک شکسته و موجب می شود که لایه های زیرین رطوبتشان را از دست دهند و چند ضلعی های نمکی را تشکیل دهند.

دریاچه نمک خور اصفهان
دریاچه نمک خور اصفهان

راه های دسترسی دریاچه خور

در زمان های گذشته جاده عروسان به حلوان از این دریاچه می گذشته که «سون هدین» کویر نورد بزرگ سوئدی نیز در کتاب کویرهای ایران به آن اشاره نموده است ولی به علت اشاره بومی های منطقه به خطرناک بودن مسیر، از عبور صرف نظر می کند.

مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس پس از طی مسافت 50 کیلومتر به قسمت جنوبی دریاچه می رسد. به دلیل باتلاقی بودن زمین های اطراف و گاه خود دریاچه، مسیر دیگری پیشنهاد نمی گردد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *