تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

جاهای دیدنی رودبار | یکی از دیدنی ترین شهرستانهای گیلان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی رودبار

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی گیلان تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی رودبار که یکی از شهرستانهای دیدنی استان گیلان می باشد آشنا کنیم. پس اگر برنامه سفر به شمال ایران را دارید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ تراول همراه باشید.

رودبار (به لهجه رودباری: روبار) یکی از شهرهای شمالی ایران و مرکز شهرستان رودبار، وسیع‌ت رین و متنوع‌ ترین شهرستانِ استان گیلان است. این شهر در مسیر اتوبان تهران – رشت و در ۲۶۸ کیلومتری تهران و ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد. رودبار یکی از دیدنی‌ ترین شهرستان‌ های گیلان است. از آنجایی که رودبار منطقه‌ ای بین جاده‌ای به حساب می‌آید، خیلی‌ ها برای خرید و استراحت این شهر زیبا و سرسبز را انتخاب می‌کنند. اما جاهای دیدنی رودبار و جاذبه‌ های گردشگری این منطقه انقدر زیبا و جذاب هستند که پیشنهاد می‌ کنیم اگر گذرتان به رودبار افتاد سفرتان را طولانی‌ تر کنید و چند شبی در این شهر زیبا اقامت داشته باشید.لک ها زندگی می کنند و این امر موجب تنوع زبان در بین ساکنین آن می باشد.
رودبار به نامهای مختلفی از جمله «خشکه رودبار» ، « رودبار محمد زمان خانی» ، « رودبار زیتون»، « پیلده رودبار» معروف بوده است که نام رودبار احتمالاً به دلیل، جریان داشتن رودخانه سفیدرود در این شهرستان پدید آمده است. رودبار از نظر تاریخی دارای قدمتی 6 هزارساله می باشد. آثار بدست آمده در تپه مارلیک حاکی از وجود تمدنی کهن در این منطقه است که مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد می باشد گفتنی است از مراسم های سنتی این منطقه می توان به جشن گلدهی سوسن چلچراغ ، جشن سنتی انارچینی و مراسم علم واچینی اشاره نمود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

روستای گلدیان

اگر به دنبال محیطی سرسبز، خوش آب و هوا، دیدنی و صد البته نزدیک در غرب تهران هستید به شما توصیه می کنیم که حتما از گلدیان نگین رودبار در استان همیشه سبز گیلان دیدن فرمایید. در ادامه همراه ما باشید تا با این روستای زیبا بیشتر آشنا شوید.دیدنی های این روستا چشم انداز بی نظیری را خلق می کند. احساس سبکی، ابرهای پنبه مانند، خنکای هوا و منظره دیدنی تجربه وصف ناپذیری را در شما رقم خواهد زد.

روستای گلدیان رودبار

گل سوسن چلچراغ

گل ناب و منحصربفرد سوسن چلچلراغ فقط دردو منطقه ازجهان امکان رویش داردمنطقه لنکران کشور آذربایجان – روستای داماش شهرستان رودباردراستان گیلان و در واقع این گل گنجینه ای گرانبها از زیبایی ، لطافت و تواضع که درطبیعت خاص داماش افتخار همزیستی بااین منطقه راداردکه از مناظر و چشم اندازهای طبیعی،مراتع سرسبز همراه باهوای خنک درفصول تابستان وبهاربرخورداراست روستایی که در تابستان باچشمه آب معدنی داماش بسیارپرجاذبه وگردشگرپذیراست . همه ساله درموسم گلدهی (اواسط بهار)جشنواره ملی گلدهی سوسن چلچراغ دراین روستاتوسطاداره کل محیط زیست، فرمانداری ، سازمان گردشگری وسایر مبادی شهرستانی و محلی برگزار میشود ارتفاع این منطقه  از سطح دریا 2000 متر است این گل توسط مستشرق فرانسوی بنام لد بوری در سال 1354کشف و سپس بعنوان اثر ملی اعلام گردید.

دیدنی های رودبار
دیدنی های رودبار

روستای توریستی داماش

این روستای زیبا و منحصر به فرد در دامنه رشته کوههای البرز میهمان ماندگار ارتفاعات و بلندیهاست این روستا نزد اهالی بعنوان سرزمین چشمه های گوارا راتع سر سبز محسوب میشود و از روستاهای بسیار پرمرتفع استان گیلان محسوب میشود و با طبیعت زیبا و منحصر به فرد و با گونه های گیاهی متنوع و کمیاب و همچنین  مهدگل نادر سوسن چلچراغ اهمیت خاصی دارد .  در سال 1387 بعنوان روستای نمونه گردشگری به ثبت رسید. شرکت بزرگ آب معدنی داماش در این روستا واقع شده است. تابستان دراین منطقه بسیار دل انگیز و زیبا و مطبوع است و دارای آب و هوای خنک بابارش باران و دارای مه در حداکثر زمانها است که جلوه ای چشم انداز و خاطره انگیز برای گردشگران را بهمراه دارد.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

چشمه آب معدنی داماش

این چشمه معدنی در روستای داماش از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار واقع شده است. روستای داماش در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مسیر دسترسی به این محل عبور از کمربندی قزوین به سمت گردنه کوهین و خروج از جاده اصلی به طرف لوشان است. پس از طی مسافت ۴۰ کیلومتر منطقه جیرنده واقع شده است که از این زمان با طی مسافت ۷ کیلومتر دهکده‌ای کوچک و باصفا در میان دشتی سبز به نام داماش قرار دارد.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

پل تاریخی لوشان

پل خشتی لوشان از بناهای دوره قاجاریه است و بنا به روایت تاریخی در سال ۱۲۳۵ قمری روی رودخانه شاهرود در شهر لوشان ساخته شده است. شهر لوشان، در جنوبی‌ترین قسمت استان گیلان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، قرار دارد. این پل که از جمله آثار تاریخی و قدیمی استان گیلان و شهر لوشان به شمار می‌آید، بر خلاف بقیه پل‌های خشتی که قوسی می‌باشند، به صورت پلکانی طراحی و ساخته شده است. در قسمت ورودی پل کتیبه‌ای وجود دارد که بر روی آن اطلاعاتی راجب به تاریخ ساخت آن حک شده است. این پل که دارای موج برگردان‌هایی در قسمت پایه‌ها است، شیب تندی داشته و در دوره‌ای روس‌ها شیب تند آن را ملایم کردند. طول کلی این پل ۱۰۲ متر و عرض آن ۲۰/۷ متر است. در دو طرف مسیر عبور عابران، جان پناه‌هایی تعبیه شده و کف پل با قلوه سنگفرش شده است. این پل دارای ۴ دهنه است که ۲ دهنه آن بزرگ و ۲ دهنه کوچک است. بزرگ‌ترین دهنه ۲۰/۱۸ متر طول و ۱۵ متر ارتفاع دارد و دهنه کوچکتر دارای ۰۵/۷ متر طول و ۸ متر ارتفاع است. پل لوشان به علت زلزله سال ۱۳۶۹ آسیب دید اما توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان مرمت شد.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

چشمه آب معدنی سنگرود

سنگرود روستایی است از توابع شهرستان رودبار ، بخش عمارلو که تقریباً در 20 کیلومتری شهر لوشان قرار دارد. متاسفانه چشمه آب معدنی سنگرود متروک مانده و انتظار می رود در سال های آینده چیزی جز نامی از آن باقی نماند در حالی که می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان رودبار تبدیل شود. آب این چشمه در مداوای رماتیسم و ناراحتیهای استخوانی و همچنین بیماریهای پوستی موثر است.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

دریاچه ویستان بره سر

استخر ویستان (viyastan) بره سر یکی از جاذبه‌های طبیعی و جزو مناطق نمونه گردشگری منطقه خورگام محسوب می‌شود که در بهار و تابستان مورد توجه گردشگران و طبیعت‌ گردان بی‌شماری از سراسر ایران است. این استخر با داشتن محیطی مفرح و سالم در دل جنگل، دارای گونه‌ های مختلف از پرندگان، انواع آبزیان است. این دریاچه به‌ طور طبیعی بر اثر زلزله به وجود آمده و آب از کوه‌های اطراف تامین می‌شود و دارای یک موقعیت عالی و مناظر چشم‌ نوازی است.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

سد تاریک سیاهرود

سد تاریک سیاهرود(تونل آب بر فومن) در بستر رودخانه سفید رود و در دهه 1340 ساخته شده است و این سد دارای 15 خروجی آب است که در صورت بسته شدن این دریچه ها(غالب اوقات سال ) این سد میتواند آب پر برکت سفید رود را در بین نواحی مرکزی و شرقی گیلان تقسیم کند و و از طریق رودخانه رشته رود را برای کشاورزی در شهرستانهای فومن و شفت پرآب سازد و البته دریاچه ای کوچک بمساحت 60 – 50هکتار در پشت سد ذخیره میشود که بدلیل وجود درختچه های زیبا در حاشیه سد و منظره های بی نظیر دره سفید رود اهمیت فوق العاده ای دارد.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

آبشار کلشتر

آبشار زیبای کلشتر که بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای کلشتر رودبار به حساب می اید. روستای کلشتر به دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگل‌های منطقه رابه خود اختصاص داده است. جنگل‌های پر درخت و بکر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا با دشتی زیبا با علف‌های بلند و سبز در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا یکی دیگر از نقاط دیدنی روستای کلشتر است.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

قله زیبای درفک و یخچال طبیعی آن

قله درفک (جایگاه عقاب شکاری)به بام گیلان مشهور است این قله زیبا در بخش انتهای غربی رشته کوه البرز غربی که مشرف به دره سفید روداست و بلندی و قامت سربه فلک کشیده آن به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد که تمامی نقاط و شهرهای گیلان را از فراز مه به تماشا بنشیندو جلوه های ویژه وخاص بخش اعظم استان گیلان را نظاره گرباشد در دهانه قله در فک یخچال طبیعی مربوط به دوران سوم زمین شناسی وجودداردکه درتمام طول سال پوشیده از یخ است در تمام لحظات صعود به قله این احساس همراه گردشگران است که مسیر پرجاذبه راه هم جزئی از سفر است. ارتفاع این قله از سطح دریا 2500 متر است.بسیاری از دامداران بخشهای رحمت اباد و خوگام در مناطق پیرامون قله با دامداری و معاش زندگی را میگذرانند واز جاذبه های دیگرمنطقه زندگی ساده روستائیان و دامدارانی است که تابستانها میهمان ارتفاعاتند.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

غار اسپهبدان

این غار در روستای شاه شهیدان از توابع دهستان خورگام، بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده است. این غار که مربوط به عصر آهن است، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های رودبار
جاهای دیدنی رودبار

روستای استخرگاه

روستای استخرگاه از توابع بخش رحمت آباد شهرستان رودبار می باشد. این روستا در فاصله 35 کیلومتری از شهرستان رودبار و  75 کیلومتری شهر رشت ( مرکز استان گیلان ) قرار دارد. این روستای خوش آب و هوا در دامنه کوه درفک و در دل جنگل های سر به فلک کشیده قرار دارد.

روستای استخرگاه
جاهای دیدنی رودبار

دریاچه حلیمه جان یا دریاچه عروس

دریاچه عروس گیلان که قدیمی ها آن را با نام دریاچه حلیمه جان می شناسند یکی از جاذبه های منحصر به فرد شهرستان رودبار، توابع بخش رحمت آباد و بلوکات است. دلایل زیادی برای نامگذاری این دریاچه به دریاچه عروس وجود دارد. برخی ها معتقدند زمانی که باد می وزد و جلبک های روی دریاچه به کنار می روند، دریاچه چهره واقعی خودش را نشان می دهد و به همین خاطر آن را به عروسی تشبیه کرده اند که با کنار زدن توری، چهره زیبایش را به نمایش می گذارد. این دریاچه به دلیل دو رنگ بودنش هم در میان گردشگران تور گیلان شهرت یافته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جلبک های زیادی بر روی این دریاچه خودنمایی می کنند. به هنگام وزش باد این جلبک ها مسیر دیگری را طی می کنند و راه را برای نمایان شدن رنگ واقعی دریاچه باز می کنند. همین امر موجب می شود در بخش هایی از روز، دریاچه به دو رنگ زیبا در بیاید و هر بیننده ای را به خود جذب کند.

دریاچه حلیمه جان یا دریاچه عروس گیلان
جاهای دیدنی رودبار

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. مقصود

    عالی خارق العاده هستش

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *