تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

عمارت کلاه فرنگی رشت ، عمارتی دیدنی در باغ محتشم 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت کلاه فرنگی رشت

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با عمارت کلاه فرنگی رشت در باغ محتشم آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

باغ محتشم رشت که امروزه پارک شهر رشت نیز نامیده می‌شود، از جاهای دیدنی رشت و قدیمی‌ترین پارک این شهر به شمار می‌آید. این مجموعه دارای دو بخش مکانیزه و باغ است. قدمت باغ محتشم که امروزه پارک اصلی شهر رشت محسوب می‌شود، به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد.

عمارت کلاه فرنگی (Kolah Farangi Mansion) یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی رشت محسوب می‌گردد. علت انتخاب نام کلاه فرنگی بر روی این بنا، شباهت فراوانی که طبقه فوقانی آن به کلاه سیلندری (فرنگی) داشته است، می ‌دانند. این باغ و عمارت از جمله جاذبه های گردشگری شهر رشت به حساب می آید.

بسیاری از کسانی که به تماشای باغ محتشم رشت می روند، با معماری زیبای عمارت کلاه فرنگی رو به رو می شوند و از دیدن آن لذت می برند. با بازدید از این جاذبه گردشگری می توانید با یک تیر دو نشان بزنید یعنی هم از مکانی طبیعی دیدن خواهید کرد و هم جاذبه تاریخی عمارت کلاه فرنگی را خواهید دید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

عمارت کلاه فرنگی رشت

تاریخچه عمارت کلاه فرنگی رشت

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان قاجاریه ساخته شدند و مالک آن فردی به نام اکبر خان بیگلر بیگی بوده، او یکی از حکمران های قدیمی گیلان است که در زمان ناصری جزو ثروتمندان درجه یک و اجاره دار گمرک های ایران بوده است. این فرد به سال 1307 دار فانی را وداع گفت ولی پیش از فوت در درون باغ معبر کشی کرد و عمارت چند ضلعی کلاه فرنگی را در قلب آن تاسیس نمود.

عمارت ساخته شده در سال 1374 به میراث فرهنگی گیلان تعلق گرفت و در حال حاضر به عنوان بخشی مهم در آموزش هنر های دستی کاربرد دارد. هم چنین باید گفت که این عمارت یک سال بعد به فهرست میراث فرهنگی ایران اضافه شد.

عمارت کلاه فرنگی رشت

معماری عمارت کلاه فرهنگی رشت

در سال های دور باغ محتشم به قدری بزرگ بود که در هنگام ورود می بایست با یک راهنما از بخش های مختلف آن استفاده می کردید چرا که پارک مساحت زیادی داشت و امکان گم شدن افراد بالا بود. در طول زمان و با تغییراتی که در باغ به وجود آمد همانند احداث استانداری گیلان و هم چنین تاسیس یک شهربازی در این باغ و دیگر اتفاقاتی که در باغ افتاد سبب شد تا باغ محتشم کوچکتر شده و فضای داخلی پارک نسبت به گذشته تغییر کرده و همین عوامل سبب شدند تا دیگر نیازی به راهنما نباشد.

عمارت کلاه فرنگی یک بنای مقاوم چهار طبقه ای بوده که از بیرون سه طبقه ای دیده می شود. این عمارت قادر بوده تاکنون در شهر رشت با رطوبت بالای موجود در هوا بالغ بر 200 سال دوام آورد. این بنا دارای 240 متر مربع مساحت بوده که در قلب پارک محتشم به صورت یک هشت ضلعی تاسیس شده است.

عمارت کلاه فرنگی رشت

دو طبقه اول عمارت کلاه فرنگی دارای چهار اتاق است که این اتاق ها دارای پنجره هایی برای ماه های گرم سال بوده و تهویه ای مناسب را به وجود می آورند. ایوان موجود در این ساختمان، در طبقه اول در تمامی نقاط این طبقه وجود دارد ولی در طبقه دوم یک بالکن چوبی است. با ارتفاع ترین اتاق عمارت هشت گوشه دارد و از هر طرف در این اتاق می توانید باغ را تماشا نمایید.

مصالح استفاده شده برای ساخت عمارت کلاه فرنگی آجر، گچ و چوب می باشد و یک لایه سفال بر روی خر پشته سقف قرار گرفته است. این عمارت دارای 68 ستون است و مواردی هم چون نرده بالکن و سرشیر های چوبی زیبایی عمارت را دو چندان کرده است.

دسترسی

برای دسترسی به این باغ می توان از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کرد. همچنین با خودروی شخصی نیز می توانید خود را به این مجموعه رسانده و از زیبایی های آن لذت ببرید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *