تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا, ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه – آشنایی با همه چیز در سفر به ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

راهنمای سفر به ترکیه

در این مقاله از وب سایت تاپ تراول شما را با راهنمای سفر به ترکیه آشنا خواهیم کرد . با خواندن این مقاله تا آخر می توانید با خیال راحت به این کشور سفر کنید در این مقاله به معرفی دیدنی های ترکیه , هزینه سفر به ترکیه , شهرهای دیدنی ترکیه , هزینه غذا و هتل و… آشنا خواهیم کرد.

ترکیه کجاست ؟ 

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگ این کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد.

ترکیه داز شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ و از جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بزرگ ترین شهر این کشور استانبول می باشد . استانبول یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است. استانبول تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می‌کند و تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.استانبول یکی از مقاصد گردشگری کشور ترکیه است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان مخصوصا از ایران به این شهر سفر می کنند این شهر دارای هتل های زیادی می باشد و گردشگران انتخاب های زیادی دارند اما اکثر گردشگران دنبال یک هتل شیک و ارزان قیمت هستند تا یک سفر ارزان قیمت داشته باشند ما به شما توصیه میکنم حتما به این شهر دیدنی و زیبا سفر کنید

 آنتالیا : که به زبان ترکی استانبولی: Antalya گفته می شود . نام مرکز استان آنتالیا و از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است. این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می شود دارای جاذبه‌های فراوان می‌باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه‌ها خود نمائی می‌کند. در این شهر و در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه قلعه‌ایچی (درون قلعه) قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابانهای کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه‌های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می‌کند.

آنتالیا داردی حدود ۴۰۰ ساحل می باشد که دو مورد از آن ها بسیار معروف هستند، یکی لارا و دیگری کنیالتی (یا کنی آلتی)

از آنجای ترکیه یکی از کشور های نزدیک به کشور ایران می باشد و جزء کشورهای دیدنی جهان نیز محسوب می شود که سیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب می کند ترکیه کشوری است که تا چند سال گذشته پرطرفدارترین مقصد گردشگری ایرانی بوده است .

ترکیه کشوری است که از موقعیت ویژه ای برخوردار است بطوری که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است  . دارا بودن  معماری‌های ارزشمند و باشکوه، سواحل زیبا، آب‌وهوای عالی در برخی نقاط، طبیعت قابل توجه و فرهنگ‌ عامه‌ی مردم که در کوچه خیابان‌های این کشور حکفرماست،

جذابیت دوچندانی به آن بخشیده‌اند. به نوعی می‌توان آنتالیا و استانبول را دو مقصد اصلی در سفر به این کشور نام برد که البته دلایل آن به خوبی مشخص است. سواحل زیبای آنتالیا و معماری‌های باشکوه استانبول و جو خاصی که در این شهر وجود دارد هرکسی را برای بازدید دوباره از این شهرها وسوسه می‌کند.

اطلاعات ضرروی که قبل از سفر به ترکیه بهتر از آنها اطلاع داشته باشید

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰-

زبان رسمی: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه (TL)

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

راهنمای سفر به ترکیه

پیش شماره: ۹۰+

شماره اضطراری: ۱۱۲

جهت رانندگی: راست

پایتخت: آنکارا

بزرگ‌ترین شهر: استانبول که جمعیت آن حدود 16 میلیون نفر می باشد

وضعیت آب و هوا در ترکیه

سفر به گرجستان
راهنمای سفر به ترکیه

شرایط جوی در کشور ترکیه با توجه به توپوگرافی و عرض جغرافیایی که دارد گسترده و متنوع می باشد . مناطق ساحلی دریای اژه و مدیترانه آب‌وهوای مرسوم مدیترانه‌ای را برای برخی نقاط رقم می زند.  در هوای گرم تابستان (مه تا اکتبر) به سختی باران می‌بارد. زمستان‌های این منطقه نیز معتدل و بارانی می باشد و در قسمت های ساحلی (به جز مناطق مرتفع بالای ۲۰۰۰ متر) به ندرت شاهد نزول برف خواهیم بود.

در طول تابستان، دمای آب دریاهای اژه و مدیترانه گرم می شود که شرایط خیلی خوبی را برای شنا کردن به ارمغان می آورد. نواحی اطراف دریای مرمره شامل استانبول دارای آب‌وهوای انتقالی بین اقلیم‌های اقیانوسی و نیمه مدیترانه‌ای هستند. زمستان‌های این نواحی سردتر از نقاط ساحلی غربی و جنوبی است.

بارش برف  در نواحی ساحلی امری عادی به شمار می‌رود، اگرچه این برف مدت زیادی روی زمین نمی‌ماند و زود آب می‌شود و چنین بارش‌هایی تنها به چند روز زمستان محدود می‌شود. همچنین هنگام تابستان (ژوئن، جولای و آگوست دمای آب دریای مرمره (بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد) سردتر از دریاهای اژه و مدیترانه است.

ناحیه‌ی دریای سیاه به لطف اثر سپر حفاظتی کوه‌های قفقاز اقلیمی اقیانوسی با بیشترین میزان بارش را دارد و تنها منطقه‌ی ترکیه به شمار می‌رود که سالانه مقدار زیادی بارش را دریافت می‌کند.  بخش شرقی ساحل دریای سیاه سالانه میانگین ۲/۵۰۰ میلی‌متر بارندگی را تجربه می‌کند

که بالاترین میزان در کل کشور محسوب می‌شود. تابستان‌های این ناحیه گرم و مرطوب است درحالی که زمستان‌هایی سرد و دلمرده حکمفرماست.

دمای آب در کل سواحل ترکیه‌ای دریای سیاه همیشه خنک است و بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد نوسان دارد و حتی در طول تابستان هم به اندازه‌ی دریای مرمره برای شنا کردن مناسب نیست. نواحی داخلی‌تر همچون آنکارا عموما تابستان‌های داغ (اگرچه در طول شب به اندازه کافی هوا خنک می‌شود) و زمستان‌های سرد و برفی دارند.

بهترین زمان برای سفر به ترکیه

استانبول و ترکیه‌ی اروپایی، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد همراه با بارش برف دارد. بهار و پاییز یعنی از آوریل تا مه و از سپتامبر تا اواسط نوامبر، بهترین زمان برای سفر به استانبول است زمانی که دمای هوا مطبوع و آسمان صاف است.

هزینه های اقامت در هتل های ترکیه

آشنایی با هزینه های سفر به استانبول
راهنمای سفر به ترکیه

یک ستاره         ۱۰۳ تا ۱۷۲ لیر

دو ستاره           ۸۶ تا ۲۷۹ لیر

سه ستاره          ۸۳ تا ۶۸۸ لیر

چهار ستاره        ۱۲۰ تا ۳/۰۹۵ لیر

پنج ستاره          ۱۴۸ تا ۹/۲۸۵ لیر

تقریبا هر لیر ترکیه برابر با 1200 تومان کشور ایران می باشد. که می توانید هزینه دقیق هر لیر را از صرافی ها سوال کنید

متوسط قیمت مواد غذایی 

یک وعده غذا در رستوران‌های ارزان: حدودا ۱۵ لیر

یک وعده غذای دو نفره در رستوران‌های متوسط: حدودا ۶۰ لیر

مک دونالد: حدودا ۱۵ لیر

اگر علاقه دارید تا خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام یک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌ دارید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌ خود را با پرداخت به ترتیب حدود ۱۳۵ و ۱۰۴ لیر  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است

که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت کنید .

هزینه حمل و نقل در ترکیه  

آشنایی با هزینه های سفر به استانبول
راهنمای سفر به ترکیه

بلیت تک سفره (مترو، اتوبوس، تراموا)             ۲/۵۰ لیر

تاکسی (تعرفه عادی سوار شدن)                ۳/۱۰ لیر

یک کیلومتر تاکسی (تعرفه عادی)                ۲/۷۰ لیر

یک ساعت انتظار تاکسی (تعرفه عادی)         ۲۵ لیر

هر لیتر بنزین                                          ۴/۴۵ لیر

توصیه های برای صرفه جویی در هزینه ها 

در ماه‌های که گردشگر  کمتر است سفر کنید

ماه‌های جولای تا سپتامبر که عموما فصل‌های پرگردشگر هستند، اغلب هتل‌ها به دلیل درخواست‌های زیاد اتاق‌های خود را با قیمت‌های بالاتری اجاره می‌دهند. اگر می‌خواهید هزینه‌های اقامتتان کم شود، ماه‌های آوریل، مه یا اکتبر زمان بهتری برای سفر به ترکیه هستند.

غذای های ارزان میل کنید

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غذایی توصیه میکنیم از رستوران‌های توریستی و به اصطلاح بین‌المللی پرهیز کنید. غرفه‌های خیابانی و رستوران‌های محلی گزینه‌های بسیار ارزان‌تری بشمار می روند .

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

بنزین در ترکیه خیلی گران است، پس سعی کنید بیشتر اوقات از وسایل حمل و نقل  عمومی مانند مترو یا اتوبوس برای جابه‌جا شدن استفاده کنید.

مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در  ترکیه خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۱۰ لیر یا بیشتر قیمت دارند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد.

این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود.

علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

کارت ورودی موزه بگیرید (Istanbul Müzekart)

راهنمای سفر به ترکیه

اگر دوست دارید به اکثر موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری سر بزنید، کارت گردشگری استانبول بگیرید. با کمک این کارت‌ها می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌های شهر از جمله کاخ توپ‌قاپی و ایاصوفیه، رایگان دسترسی داشته باشید. بسیاری از رستوران‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌ها و جاذبه‌های تفریحی، با ارائه‌ی این کارت به شما تخفیف‌های خوبی می‌دهند.

استفاده از تورهای دوچرخه‌سواری

یکی از بهترین روش‌ها برای گشت و گذار در خیابان‌های قدیمی شهر و سر زدن به جاذبه‌های مختلف، استفاده از دوچرخه است. شرکت‌های توریستی مختلفی امکانات کرایه‌ی دوچرخه را برای مسافران فراهم کرده‌اند و تورهای دوچرخه‌سواری در محله‌ی قدیمی شهر برپا می‌کنند. این تورها و کرایه‌ی دوچرخه معمولا هزینه‌های معقولی دارند و تجربه‌ای لذت‌بخش در سفر به این شهر تاریخی و زیبا هستند.

جاذبه‌های گردشگری

استانبول یکی از مقاصد گردشگری کشور ترکیه است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان مخصوصا از ایران به این شهر سفر می کنند و دارای دیدنی های زیادی می باشد که به آنها اشاره خواهیم کرد

ایا صوفیه

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

ساختمان فعلی ایا صوفیه در دوره‌ی امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستینین اول ساخته شد. این بنا، حکم یک بیانیه‌ی متکبرانه را داشت که ثروت، قدرت و توانایی‌های فنی این امپراتوری را به جهان نشان می‌داد. تا حدی که نواحی اطراف تخت پادشاهی که در این بنا قرار داشت، به عنوان مرکز دنیا شناخته می‌شد. بعد از اینکه سپاه عثمانی، قسطنطنیه را تسخیر کرد، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و در نهایت در قرن بیستم میلادی به موزه تبدیل شد و هنوز هم مهم‌ترین جاذبه‌ی نمادین استانبول است.

کاخ توپ‌قاپی (Topkapı Sarayı)

این قصر به دستور سلطان محمد فاتح یکی از پادشاهان امپراتوری عثمانی در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است. این مجموعه‌ی وسیع و باشکوه، نمایش خیره‌کننده‌ای از هنر اسلامی است. حیاط باشکوه این بنا با کاشی‌های زیبا و دست‌ساز تزیین شده است. فضای داخلی اتاق‌ها، تالارها و برج‌ها و دیوارهای این مجموعه‌ی دیدنی، هر کدام گوشه‌ای از شکوه و عظمت آن را به تصویر می‌کشند. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ، حرم‌سرا است، جایی که همسران و فرزندان پادشاه در آن زندگی می‌کردند. بارگاه دوم کاخ، جایگاه آشپزخانه‌ی سلطنتی و بارگاه سوم جایی است که اتاق خصوصی پادشاه در آن قرار دارد. علاوه بر بنای این کاخ و تزیینات چشم‌گیر آن، آثار و اشیای به‌جامانده از آن دوران که میراث امپراتوری هستند و بخش زیادی از آن را آثار مذهبی تشکیل می‌دهند، بخش دیگری از دیدنی‌های این کاخ باشکوه را تشکیل می‌دهند. برای اینکه این کاخ مجلل را کامل ببینید باید حداقل نصف روز زمان در نظر بگیرید.

کاخ توپ‌قاپی بخشی از منطقه‌ی تاریخی استانبول است؛ مجموعه‌ای از آثار تاریخی که در سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

یادگار بزرگی که سلطان احمد برای پایتختش به جا گذاشت، مسجد زیبایی است که به خاطر تزیینات و رنگ کاشی‌های آن، مسجد آبی نامیده می‌شود. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شده است و مثل مسجدالحرام، شش مناره دارد. فضای داخلی، عظمت بنا و تزیینات زیبای این مسجد باعث شده که یکی از بهترین نمونه‌های معماری عثمانی باشد. یکی از بهترین بخش‌های سفر به استانبول، قدم زدن در باغ‌های بین مسجد آبی و ایا صوفیه است. جایی که از آن می‌توانید شکوه و عظمت هر دو بنای زیبا را ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

پشت مسجد آبی، بازار Arasta Bazaar واقع شده است. این بازار مکانی فوق‌العاده برای خرید سوغات باکیفیت است. اگر دوست ندارید در بازار بگردید می‌توانید از موزه‌ی موزاییک Great Palace دیدن کنید که بین مسجد و بازار واقع شده است.

بازیلیکا سیسترن (Basilica Cistern)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

بازیلیکا سیسترن یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این تالار زیرزمینی بزرگ که ظاهری شبیه قصر دارد با ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف نگه داشته شده است و در زمان‌های دور به عنوان یک آب‌انبار سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ساخت این مجموعه‌ی بزرگ به دستور کنستانتین کبیر آغاز شده و در زمان ژوستینین یکم در قرن ششم میلادی به اتمام رسیده است. بسیاری از ستون‌های به کار رفته در ساخت این بنا از سازه‌های پیشین مورد استفاده قرار گرفته و دارای حکاکی‌های تزیینی دیدنی است.  یکی از مشهورترین ستون‌های این مجموعه، ستون مدوزا نام دارد و گوشه‌ی شمال غربی بنا قرار گرفته است. سر مدوسا روی این ستون حکاکی شده است.  مدوسا یا مدوزا در اساطیر یونان یکی از گورگون‌ها، دختر فورسیس و ستو و تنها فناپذیر در بین آن‌ها بود. او می‌توانست هر کس را که به چشمانش خیره می‌شد، تبدیل به سنگ کند. در سفر به استانبول بازدید از این مجموعه‌ی باشکوه را نباید از دست بدهید. ستون‌های این آب‌انبار به زیبایی تمام نورپردازی شده‌اند و انعکاس آنها در آب، تصویری فوق‌العاده می‌سازد که بسیار تماشایی است.

هیپودروم (Hippodrome)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

ساخت این مجموعه‌ی باستانی به دستور سپتیموس سوروس در سال ۲۰۳ میلادی آغاز شده و در سال ۳۳۰ در زمان کنستانتین کبیر به پایان رسیده است. این مجموعه، یک مرکز عمومی در زمان بیزانس بوده و بازی‌های بزرگ، مسابقات مختلف و حتی نبردهای جناحی در آن انجام می‌شده است.  امروزه چیز زیادی از این بنا برای دیدن باقی نمانده است فقط بخش‌هایی از دیوارهای بخش جنوبی هنوز پابرجا است. البته در منطقه‌ای که At Meydanı نام دارد و این هیپودروم در آن واقع شده،  بناهای تاریخی زیادی به جا مانده است. از جمله یک فواره در بخش شمال غربی که توسط ویلیام دوم، پادشاه آلمان در سال ۱۸۹۸ به پادشاه عثمانی هدیه شده است. از دیگر آثار تاریخی این مجموعه می‌توان به ابلیسک مصری اشاره کرد؛ همچنین ستون مار که از دهلی توسط کنستانتیمن به این مکان منتقل شده و یک ابلیسک سنگی که در اصل پوششی برنزی و طلاکاری شده داشته که در سال ۱۲۰۴ توسط سربازان حاضر در جنگ صلیبی دزدیده شده است.

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

این موزه‌ی ارزشمند و دیدنی، مجموعه‌های بی‌نظیری از آثار و صنایع دستی به جا مانده از قرون گذشته از ترکیه و سراسر خاور میانه را در اختیار دارد. آثار به نمایش در آمده در این موزه، هم از نظر تاریخی و هم از نظر مکانی، بسیار متنوع هستند. موزه دارای سه بخش است که هر سه بخش بسیار دیدنی هستند و نباید آن را از دست بدهید؛ یکی موزه‌ی شرق باستان، دیگری موزه‌ی باستان شناسی و عمارت کاشی‌کاری محمد دوم. در این عمارت، مجموعه‌ی شگفت‌انگیزی از هنر سرامیکی به نمایش درآمده است.

مسجد سلیمانیه

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

این مسجد بر فراز تپه‌ای مشرف به منطقه‌ی سلطان احمد واقع شده و یکی از متمایزترین و زیباترین نمادها و بناهای تاریخی استانبول است. این مسجد برای سلیمان محتشم و توسط معمار مشهور عثمانی خواجه معمار سنان آغا بین سال‌های ۱۵۴۹ تا ۱۵۷۵ ساخته شده است.

فضای داخلی این مسجد، زیر یک گنبد بزرگ ۵۳ متری به زیبایی تزیین شده است و به خاطر هماهنگی در اندازه‌ها و موزون و متناسب بودن بخش‌های مختلف، بسیار چشم‌گیر است. بیرون مسجد، یک باغ آرام وجود دارد که بخشی از آن به عنوان آرامستان مورد استفاده قرار گرفته است. در این آرامستان، مقبره‌ی سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان قرار دارد.

کاخ دلمه باغچه (Dolmabahçe)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

کاخ مجلل و باشکوه دلمه باغچه، یکی از بهترین نمونه‌های تاثیر تزیینات و معماری اروپایی بر معماری دوران امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم میلادی است. این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۵۴ ساخته شده است تا به جای کاخ توپ‌قاپی، اقامتگاه اصلی سلطان و خانواده‌اش باشد.

باغ‌های حوالی کاخ با حوض‌ها، فواره‌ها و باغچه‌های گل زیبا تزیین شده‌اند. فضای داخلی کاخ ترکیبی از سبک‌های روکوکو، باروک، نئوکلاسیک و المان‌های عثمانی است و با شمعدان‌ها و چلچراغ‌های بزرگ و باشکوه، وسایلی به سبک فرانسوی و نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده مزین شده است.

کلیسای چورا (Chora Church)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

چورا در زبان یونانی به معنای کشور است و این کلیسای زیبا در اصل کلیسای سنت چورا نامیده می‌شود. کلیسا بیرون از دیوارهای شهر قسطنطنیه و احتمالا در قرن پنجم هجری ساخته شده است. البته بنایی که امروزه قابل مشاهده است، بنای بازسازی شده در قرن ششم است. این کلیسا که امروزه به موزه تبدیل شده، سراسر دنیا به خاطر موزاییک‌های قرن چهاردهمی مشهور است. نقاشی‌های دیواری رسم شده بر دیوارها و گنبد بنا بسیار دیدنی و جالب توجه است.

موزه‌ی هنر ترکی و اسلامی

راهنمای سفر به ترکیه

این موزه در کاخ ابراهیم پاشا، وزیر اعظم سلطان سلیمان واقع شده است. این موزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول است که اگر به تاریخ عثمانی و هنر اسلامی علاقه دارید، بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست بدهید. مجموعه‌ی وسیعی از فرش در این موزه نگهداری می‌شود که به زعم بسیاری از کارشناسان، بهترین مجموعه‌ در نوع خود در تمام دنیا است. علاوه بر فرش‌هایی از ترکیه، فرش‌هایی از منطقه‌ی قفقاز و ایران هم در این مجموعه وجود دارد. آثار سرامیکی، خوشنویسی و منبت‌کاری از قرن نهم تا نوزدهم میلادی، بخش دیگری از آثار این موزه را تشکیل می‌دهند.

قلعه‌ی یدیکوله (Yedikule Fortress)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

با وجود اینکه مسیر دسترسی به این قلعه کمی دشوار است اما ارزش دیدن دارد. این قلعه در قرن پنجم میلادی توسط تئودئوس دوم ساخته شده و بخش‌های جنوبی دیواره‌ی دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می‌داده است. طاق بزرگ این قلعه با نام Porta Aurea به معنای دروازه‌ی طلایی مشهور است چرا که درهای این دروازه طلاکاری شده بوده است.  وقتی عثمانی‌ها شهر را تصرف کردند، از این قلعه به عنوان یک دژ نظامی و بعدها به عنوان زندان و محل اعدام استفاده می‌کردند. قلعه‌ی یدیکوله در سال‌های اخیر بازسازی شده است و اکنون گردشگران می‌توانند از برج‌های آن بالا بروند و چشم‌اندازهایی از مناطق اطراف و دریای مرمره را تماشا کنند.

برج گالاتا (Galata Tower)

سفر به گالاتا و کاراکوی استانبول
راهنمای سفر به ترکیه

این برج در قرن چهاردهم ساخته شده و یکی از قابل تشخیص‌ترین و متمایزترین بناهای نمادین استانبول است. از بالای تراس این برج، چشم‌اندازهای زیبا و ۳۶۰ درجه‌ای از شهر را تماشا خواهید کرد.

گالری استانبول مدرن (Istanbul Modern)

استانبول فقط در جاذبه‌های تاریخی و آثار باستانی خلاصه نمی‌شود. این گالری هنری مدن، مجموعه‌ی بی‌نظیری از هنر مدرن ترکیه را به نمایش می‌گذارد. در تمام طول سال، نمایشگاههای مختلفی از آثار بهترین هنرمندان ترک و هنرمندان بین‌المللی در این گالری برپا می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید و دوست دارید با آثار هنرمندان این کشور آشنا شوید حتما برای سر زدن به این گالری برنامه‌ریزی کنید. موقعیت جغرافیایی این گالری که درست در تنگه‌ی بسفر قرار دارد یکی از ویژگی‌های متمایز آن است. یه کافه‌ی زیبا با چشم‌اندازهای زیبایی از دریا در این مجموعه وجود دارد که بهترین مکان برای استراحت و تماشای مناظر اطراف است.

موزه‌ی هنری پرا (Pera Museum)

مشهورترین گالری هنری استانبول، موزه‌ی زیبای پرا است. علاقه‌مندان به هنر برای تماشای بهترین آثار نقاشی به جا مانده از دوران عثمانی به این موزه سر می‌زنند. علاوه بر نقاشی، آثار و صنایع دستی دیگری از همین دوران، در موزه نگهداری می‌شود از جمله اشیای سرامیکی. علاوه بر این، در تمام طول سال نمایشگاه‌های متعددی در موزه برپا می‌شود که محل نمایش بهترین آثار از بزرگترین نام‌های دنیا است.

خیابان استقلال و میدان تقسیم

خیابان استقلال یک خیابان خرید مدرن و شلوغ است که علاوه بر فروشگاه و مراکز خرید، تعداد زیادی رستوران و کافه دارد. قسمت پایینی این خیابان از طریق قدیمی‌ترین خط آهن زیرزمینی دنیا از نزدیکی برج گالاتا قابل دسترسی است. این خط آهن Tünel نام دارد و در سال ۱۸۷۵ ساخته شده است. از میدان تقسیم، خیابان جمهوری شروع می‌شود که اطراف آن هتل، رستوران، فروشگاه  و مراکز توریستی متعدد وجود دارد. در سمت شرقی مسیر بعد از میدان، پارک Maçka Park واقع شده است که میزبان موزه‌ی نظامی است؛ موزه‌ای که بازدید از آن به خصوص برای دوستداران تسلیحات نظامی و تاریخ تسلیحات، خالی از لطف نیست.

نواحی اطراف خیابان استقلال، میزبان تعداد زیادی کلیسا و بناهای اداری قدیمی است که نماهای مزین و زیبایی دارند. در همین نزدیکی موزه‌ی معصومیت اورهان پاموک واقع شده است. اورهان پاموک مشهورترین نویسنده‌ی ترکیه است که برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شده است. اورهان پاموک، این موزه را در ارتباط با رمان خود موزه معصومیت که با همین نام منتشر شده تأسیس کرده است. رمان و موزه که بر محور داستان زندگی دو خانواده در استانبول قرار گرفته به موازات هم خلق شده‌اند. در تاریخ ۱۷ می ۲۰۱۴ این موزه، جایزه‌ی موزه سال اروپا را از آن خود کرد. در سفر به استانبول بازدید از این موزه‌ی دیدنی و حیرت‌انگیز را از دست ندهید.

‌‌اسکودار (Üsküdar)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

ساحل آسیایی استانبول به راحتی از طریق فرابر از اسکله‌ی Eminönü در کنار تنگه‌ی بسفر قابل دسترسی است. در جزیره‌ای کوچک در نزدیکی ساحل آسیایی برجی به نام برج دختر (Kiz Kulesi) واقع شده است که ۳۰ متر ارتفاع دارد. در این منطقه، مساجد قدیمی، خیابان‌های باریک و خانه‌های قدیمی چوبی وجود دارد. این بناهای دیدنی بین اسکله و آرامستان واقع شده‌اند.

این شهر که در زمان‌های دور با نام Chrysopolis خوانده می‌شد، یکی از اولین سکونت‌گاه‌های یونانیان در بسفر بود. موقعیت این شهر به صورتی است که احتمال حمله به آن بیشتر بود نسبت به قسطنطنیه که دیوارهای دفاعی و موقعیت مکانی امن‌تری داشت. اما همین قرار گرفتن در معرض مسیرهای مختلف باعث شده بود که از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشته باشد. تا سال ۱۸۰۰، اینجا پایانه‌ای برای کاروان‌های تجاری بود که کالاهای ارزشمند خود را از شرق به قسطنطنیه و از آنجا به اروپا می‌بردند. یکی از دیدنی‌های این منطقه، مسجد مهرماه سلطان است. این مسجد به دستور سلطان سلیمان در سال ۱۵۴۷ برای دخترش مهرماه سلطان ساخته شده است. یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه، مسجد Yeni Valide است که در قرن هجدهم به دستور سلطان احمد سوم ساخته شده است.

برای سر زدن به جاذبه‌های گردشگری استانبول، بهتر است کجا اقامت کنیم؟

برای اینکه به برترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به راحتی دسترسی داشته باشید، بهترین مکان برای اقامت منطقه‌ی شهر قدیم استانبول یا سلطان احمد است. در این منطقه با بیشتر جاذبه‌های تاریخی شهر فقط چند دقیقه پیاده فاصله دارید. مسجد آبی، کاخ توپ‌قاپی و ایاصوفیه کمتر از ۵ دقیقه پیاده با هم فاصله دارند. هتل‌های زیادی در این منطقه وجود دارند که چشم‌اندازهای زیبایی از این جاذبه‌ها و تصاویر حیرت‌انگیزی از بسفر را به نمایش می‌گذارند.

برای رفتن به مناطق دیگر شهر هم مشکلی نخواهید داشت چون وسایل حمل و نقل عمومی در شهر به وفور وجود دارد. یکی دیگر از مکان‌های محبوب برای اقامت در استانبول، حوالی برج گالاتا و منطقه‌ و میدان تقسیم است. در ادامه با تعدادی از بهترین هتل‌ها و مراکز اقامتی استانبول آشنا می‌شویم که برای سر زدن به جاذبه‌های شهر، موقعیت مکانی مناسبی دارند.

هتل‌های لوکس

هتل چهار فصل استانبول در منطقه‌ی سلطان احمد در یک ساختمان قدیمی نئوکلاسیک واقع شده است و چند دقیقه پیاده تا مسجد آبی، کاخ توپ‌قاپی و ایاصوفیه فاصله دارد. بوتیک هتل وایت هاوس (White House Hotel Istanbu) دکوراسیونی به سبک عثمانی دارد و در چند قدمی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول قرار گرفته است. کسانی که دوست دارند در شلوغی و هیجان منطقه‌ی تقسیم اقامت کنند، هتل Grand Hyatt یک انتخاب عالی است که چند دقیقه پیاده تا میدان تقسیم فاصله دارد.

هتل‌های میان رده

هتل مجلل Orient Express یک هتل میان‌رده‌ی عالی در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهم سلطان احمد است و در نزدیکی ایستگاه قطار Sirkeci قرار دارد. یکی دیگر از هتل‌های این منطقه، هتل Osmanhan است که چشم‌انداز زیبایی از بسفر دارد. در قلب محله‌ی تقسیم، هتل Mercure Istanbul Taksim آرامش مدرن را در نزدیکی میدان تقسیم و خیابان استقلال برای مهمانان خود فراهم می‌کند. خیابان استقلال یکی از مهم‌ترین خیابان‌های شهر است که اطراف آن را کافه‌ها، بوتیک‌ها و کتابفروشی‌ها احاطه کرده‌اند.

هتل‌های ارزان

اگر می‌خواهید سفرتان ارزان تمام شود، بوتیک هتل Aybar در قلب منطقه‌ی سلطان احمد، انتخاب خوبی به خصوص برای خانواده‌ها است. هتل Peninsula فقط چند دقیقه با مسجد آبی فاصله دارد و هتل Apricot یکی دیگر از هتل‌های ارزان و محبوب استانبول است که در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهم و بهترین آثار تاریخی این شهر واقع شده است.

رژیم غذایی

آشپزی ترکیه بسیار متنوع و لذیذ است و به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش در سراسر دنیا مشهور است. استانبول، شهری آمیخته از فرهنگ‌ها  و سنن متفاوت است که هر کدام تاثیراتی غیر قابل انکار بر آشپزی این شهر گذاشته‌اند. در سفر به این شهر، غذا خوردن در رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود را فراموش کنید و بهترین غذاهای محلی ترکیه را امتحان کنید. در رستوران‌های استانبول، انتخاب‌های متعددی پیس روی شما است. بنابراین بد نیست که قبل از سفر با چند غذای محلی و اصیل استانبول آشنا شوید تا در رستوران سردرگم نشوید.

صبحانه‌ی ترکی

عادات غذایی اهالی ترکیه در وعده‌ی صبحانه با اروپایی‌ها متفاوت است. در ترکیه معمولا چای جایگزین قهوه می‌شود. گوجه و خیار خرد کرده هم یکی دیگر از اجزای یک صبحانه‌ی مفصل ترکی است. معمولا از نان سفید به عنوان نان صبحانه استفاده می‌کنند. البته اخیرا با گسترش پیدا کردن رژیم‌های غذایی سالم، استفاده از غلات دیگر مثل چاودار برای تهیه‌ی نان رواج پیدا کرده است. پنیر سفید، زیتون سبز و سیاه، کره، خامه، عسل، مربا، املت یا نیمرو از دیگر اجزای یک صبحانه‌ی ترکی هستند. این صبحانه‌ی کامل و لذیذ را حتما در نواحی ساحلی بسفر امتحان کنید.

Menemen (املت ترکی)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

این غذای لذیذ در واقع نوعی املت به سبک ترکی است. برای تهیه‌ی آن از پیاز سرخ شده، فلفل و گوجه استفاده می‌کنند. زمانی که این مواد پخت، تخم مرغ، سبزیجات معطر و ادویه به آن می‌زنند. یک غذای ساده و ارزان که تهیه‌ی آن بسیار راحت است و طعمی لذیذ و اعتیادآور دارد. اهالی این کشور معمولا املت را برای وعده‌ی صبحانه می‌خورند. نام این غذا با توجه به منطقه‌ی Menemen در ازمیر نام‌گذاری شده است. گوجه ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این غذا در ابتدا یعنی در دهه‌ی ۱۹۲۰ فقط در این منطقه پرورش داده می‌شد.

این غذا گرچه بسیار ساده به نظر می‌رسد اما با افزودن مواد مختلف می‌توان در آن تنوع ایجاد کرد. مثلا گاهی در تهیه‌ی آن از پنیر، گوشت چرخ کرده، قارچ، سوسیس و حتی مرغ و بادمجان هم استفاده می‌کنند.

مزه

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

مزه در واقع نوعی پیش‌غذا است. در رستوران‌های سنتی، پیشخدمت با یک سینی بزرگ از انواع متنوع مزه سر میز شما می‌آید و شما این امکان را دارید تا از میان این همه طعم متنوع و جدید، هر کدام را که خواستید انتخاب کنید. نان برشته تکمیل‌کننده‌ی انواع مزه است. از مشهورترین و رایج‌ترین انواع مزه می‌توان موارد زیر را نام برد:

بادمجان کبابی و ماست (Patlıcan Ezmesi)

سالاد بادمجان کبابی (Patlıcan Salatası)

بادمجان سرخ شده با سس گوجه (Şakşuka)

دیپ ماست نعنایی (Haydari)

کباب Kuyu Kebabı

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

این کباب در اصل متعلق به شهر Kastamonu در منطقه‌ی غرب دریای سیاه است. نام این کباب را با توجه به سبک پختن آن انتخاب کرده‌اند. کلمه‌ی kuyu به معنای گودال است. در اصل برای تهیه‌ی این غذا گوسفند یا بره‌ی کامل را بدون اعضای داخلی بدن داخل گودال و روی زغال می‌پزند. برای عطر دادن به این غذا از شاخه‌های درخت کاج استفاده می‌کنند.

اسکندر کباب (Iskender Kebap)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

برای تهیه‌ی این کباب هم مثل بسیاری از انواع کباب، قطعات گوشت را می‌کوبند با مواد مختلف طعم‌دار می‌کنند، به سیخ می‌کشند و روی آتش کباب می‌کنند. قطعات کوچک کباب را با نان پیده نوعی نان شبیه پیتا سرو می‌کنند. این نان‌ها با کره و سس گوجه پوشانده می‌شوند.

در کنار این غذا ماست هم قرار می‌دهند و می‌توانید از کره و سس گوجه‌ی بیشتری برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

آدانا کباب (Adana Kebap)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

اگر از علاقه‌مندان به غذاهای گوشتی هستید، این غذا را در سفر به استانبول باید امتحان کنید. نام این کباب با توجه به شهر آدانا در جنوب شرقی ترکیه نام‌گذاری شده است. مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا محدود است و البته مراحل آماده سازی و پخت آن مخصوص است. برای تهیه‌ی آن از گوشت گوسفند و دنبه استفاده می‌کنند. به طور سنتی این گوشت باید از گوسفند نر زیر یک سال تهیه شود. گوسفند مورد نظر باید در محیط طبیعی رشد کرده باشد و از مواد طبیعی تغذیه کرده باشد. بعد از طی مراحل تمیز کردن و آماده‌سازی گوشت، آن را با ادویه‌ها و سبزیجات معطر محلی طعم‌دار و سپس کباب می‌کنند. این کباب را با نان لواش و پیاز و گوجه و فلفل کبابی سرو می‌کنند.

Lüfer

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

ماهی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین غذاها در ترکیه است. در سفر به استانبول حتما انواع ماهی و غذاهای دریایی را امتحان کنید. اگر می‌خواهید از بین انواع ماهی یکی را انتخاب کنید، لوفر را در نظر بگیرید. لوفر از خانواده‌ی آبی‌ماهی است که معمولا بزرگ است و طعمی بسیار لذیذ دارد. تمیز کردن و خوردن این ماهی بسیار راحت است. اگر به انواع ماهی و غذای دریایی علاقه دارید، ماهی لوفر را باید امتحان کنید.

Mantı

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

این غذا که گاهی راویولی ترکی نامیده می‌شود، یک غذای داغ است که آن را با ماست سرد و سیر سرو می‌کنند. این غذا در واقع نوعی دامپلینگ است، یعنی خمیری که با مواد دلخواه پر و سپس پخته می‌شود. خمیر را به راحتی با آرد و آب و نمک تهیه می‌کنند. گاهی برای طعم دادن به آن از تخم مرغ هم استفاده می‌کنند. هر چقدر خمیر نازک‌تر باشد، غذا حرفه‌ای تر پخته شده است. مواد داخلی این دامپلینگ‌ها مخلوطی از گوشت چرخ کرده، پیاز و نمک و فلفل است.

البته این روزها همین غذا را با موادی متنوع از جمله سالمون، اسفناج و مرغ هم می‌توانید سفارش دهید. دامپلینگ‌ها را پس از پر کردن در آب، یا سس گوجه می‌پزند یا در کره سرخ می‌کنند. همراه با غذا معمولا ماست، سیر یا سس گوجه‌ی پخته شده با کره سرو می‌کنند. به دلخواه از انواع ادویه برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌کنند.

کونفه (Künefe)

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

کونفه که در زبان عربی به آن کنافه می‌گویند، یک شیرینی عربی است که با پنیر تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن، پنیر بدون نمک را بین دو لایه کادایف قرار می‌دهند. کادایف رشته‌های نازک خمیر است. این شیرینی را گرم سرو می‌کنند چون باید تازه پخته و با شربت طعم‌دار شود.

این دسر ترکی، رنگ کهربایی دارد و برای تزیین آن از پودر پسته استفاده می‌کنند. پنیر بین دو لایه‌ی کادایف آب می‌شود و بافت و طعمی متفاوت ایجاد می‌کند. نرمی پنیر در کنار تردی کادایف، ترکیبی فوق‌العاده است که باید آن را امتحان کنید.

باقلوا استانبولی

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

باقلوا یکی از بهترین دسرهای ترکی است که در ایران هم بسیار محبوب است. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن عبارت است از خمیر فیلو، انواع مغزها و شربت. تهیه‌ی این دسر بسیار ساده است و البته به دقت و مهارت هم نیاز دارد. خمیر آن باید نازک باشد. انواع مغزها در تهیه‌ی این شیرینی به کار می‌رود که عبارت‌اند از گردو، فندق و پسته که در هر منطقه‌ای با منطقه‌ی دیگر متفاوت است.

مغزها را بین خمیر قرار می‌دهند، آنها را با کره می‌پوشانند و بعد از پخته شدن روی آن شربت می‌ریزند.

Kuru Fasulye ، خوراک لوبیا

راهنمای سفر به ترکیه
راهنمای سفر به ترکیه

شاید فکر کنید خوراک لوبیا چشم بلبلی غذایی بسیار ساده است و جایگاهی در فهرست بهترین غذاهای محلی ندارد. اما بافت و طعم متفاوت این خوراک باعث شده که در این لیست قرار بگیرد. برای تهیه‌ی این غذا از کره، گوجه یا رب گوجه و لوبیا استفاده می‌کنند. ممکن است برای تهیه‌‌ی آن، گوشت هم به کار ببرند یا از بسطرمه (گوشت ادویه زده‌ی دودی گاو) استفاده کنند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *