تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
فارس

شهر تاریخی ایزدخواست ، استان فارس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شهر تاریخی ایزدخواست

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با شهر تاریخی ایزدخواست آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ایزدخواست شهری در استان فارس و در شهرستان آباده می باشد. آباده در شمال استان فارس قرار دارد که از شمال و غرب به استان اصفهان، از جنوب به شهرستان خرمبید و از شرق به شهرستان ابرکوه محدود می‌شود. شهر ایزدخواست روی یک صخره‌ی رسوبیِ عظیم بنا شده و پس از ارگ بم بزرگترین بنـایِ خشتیِ مطبق در جهان است.

شهر تاریخی ایزدخواست

خانه‌ها که تا هفت طبقه هم بوده‌انـد، ارتفاعشان تا بیست و دو متر می‌رسیده است. در تصاویرِ به جا مانده، شبیه مجموعه‌ای آپارتمانی هستند که در مقیاسی غیرعادی بر تیغه عظیمِ خاکی روی هم سوار شده است. انگار شهر تمام تلاشش را کرده که دور از دسترس و مرموز باقی بماند و از خود محافظت کند؛ پس به‌جای گسترده شدن ترجیح داده با اضافه کردن طبقات باز هم خود را غیرقابل نفوذتر کند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آثار باستانی شهر تاریخی ایزدخواست را می توان به دو بخش و دوره آثار دوران باستان (پیش از اسلام) و آثار دوران اسلامی تقسیم کرد. بناهایی که از دوران باستان باقی مانده اند، بیشترشان متعلق به دوره ساسانیان هستند و ابنیه دوره اسلامی اغلب در دوره صفوی ساخته شده اند.

قلعه تاریخی یا دژ ایزدخواست

دژ ایزدخواست از مستحکم ترین قلعه های ایران باستان است. این قلعه از سه طرف به پرتگاه منتهی می شد و راه ورود آن تنها از یک سمت بود. این قلعه بر روی یک صخره رسوبی ساخته شده است که مساحت نسبتا کمی دارد. به همین دلیل سازندگان آن مجبور بودند خانه ها و ساختمان های مسکونی را بصورت دو یا سه طبقه طراحی کنند و این ویژگی شاخص معماری این قلعه را به اولین قلعه طبقاتی خشتی جهان بدل کرده است.

رو بروی تنها دروازه ورودی خندقی کنده بودند که مانع ورود مهاجمان و غارتگران شوند. در میان قلعه، آتشکده ای قرار داشته که اهمیت و رونق این قلعه را در دوران گذشته نشان می دهد. در گوشه ای از قلعه نیز حمامی بسیار زیبا ساخته بودند.

شهر تاریخی ایزدخواست

مسجد تاریخی

این مسجد از قدیمی ترین مساجد ایران است که بنای آن بر روی یک آتشکده ساسانی برپا شده است. چهارطاقی ساسانی را با پوشاندن سه ضلع از چهارضلعش، به مسجدی کوچک تبدیل کرده اند. وجود آتشکده در این شهر باستانی نشان از حضور موبدان و اشراف در قلعه و اهمیت شهر است.

کاروانسرای ایزدخواست

این کاروانسرا با نام کاروانسرای شاه عباسی نیز نامیده می شود. کاروانسرای ایزدخواست در دوران صفوی و زمان حکومت شاه عباس ساخته شده، 4 هزار متر زیربنا دارد و توسط بهترین استادکاران و معماران آن زمان ساخته شده است.

یکی از زیباترین تزیینات بکار رفته در این بنا کتیبه زیبای سردر آن است که با خط ثلث سفید بر روی زمینه لاجوردی نگاشته شده است. در اطراف حیاط مستطیل شکل این کاروانسرا، سنگ قبرهای ارزشمندی وجود دارد که هر کدام نشان دهنده هنر حجاری ایرانیان است.

شهر تاریخی ایزدخواست

حمام صفوی

این حمام به استناد کتیبه ای که بر روی یکی از ستون های سربینه با خط تستعلیق نوشته شده، در سال 1110 هجری قمری همزمان با سلطنت شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است. این حمام از دو بخش سربینه و بخش گرمخانه تشکیل شده و تمامی عناصر یک حمام ایرانی را درون خود دارد.

پل تاریخی 

درست روبروی کاروانسرا و بر روی شیاری که زمانی رودخانه پرآب از آن عبور می کرده، پلی وجود دارد که قدمت آن به زمان صفوی برمی گردد.

شهر تاریخی ایزدخواست

مسیر دسترسی به شهر ایزدخواست

ایزدخواست در اوایل دشت آباده و سمت چپ جاده آباده به شهرضا قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه باید مسیر اصلی که از طریق آن وارد شهر شده اید را ادامه دهید تا در حاشیه شهر ایزدخواست به قلعه تاریخی ایزدخواست برسید. بعد از خروج از جاده شهرضا- آباده با طی 3 کیلومتر به قلعه می رسید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *