تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
فارس

موزه تخت جمشید ، یکی از قدیمی ترین بناهای ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه تخت جمشید

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با موزه تخت جمشید در مرودشت استان فارس آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه تخت جمشید یکی از قدیمی ترین بناهای ایران به شمار می رود که به موزه تبدیل شده است. این موزه در استان فارس، شهرستان مرودشت واقع شده است. بیشترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده از مجموعه تخت جمشید کشف شده است و مربوط به دوران هخامنشی است. به همین علت این موزه با نام موزه هخامنشی نیز شناخته می‌شود.

ساختمان موزه به واسطه ساروج قرمزی که در کف آن به کار رفته، به رنگ قرمز درآمده؛ در این موزه می توان پای مجسمه مرمر و بخشی از پرده سوخته کشف شده در تخت جمشید را مشاهده کرد. ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته است. این بنا یکی از مجموعه کاخ های تخت جمشید است که حدود 2500 سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد.

موزه تخت جمشیداین موزه شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار می باشد. بر اساس شواهد این بنا در سال 1311 توسط پروفسور هرتسفلد، رئیس وقت هیئت علمی تخت جمشید مورد بازسازی قرار گرفته و به محلی برای نگهداری اشیا تبدیل شد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تالارهای اصلی موزه در تالار پیش از تاریخ، هخامنشی و اسلامی خلاصه می شوند. در تالار پیش از تاریخ انواع ظروف و مجسمه های سفالی و ابزار سنگی به نمایش درآمده که از تل های تیموران، باکون، شقاء و نخودی پاسارگاد جمع آوری شده اند. تالار هخامنشی این موزه هم اشیا و ابزاری را در خود جای داده که در حین خاکبرداری از صفه تل تخت جمشید به دست آمده اند.

تالاری دیگر محل نمایش آثار مربوط به دوران اسلامی ایران است. بخش عمده‌ای از اشیای قدیمی این تالار، در حفاری شهر استخر کشف شده است. ظرف‌هایی لعاب‌دار و نوشته شده با خط کوفی، درب‌هایی چوبی از دوران صفوی و ظروف شیشه‌ای، از بارزترین اشیای نگهداری شده در این تالار هستند.

موزه تخت جمشیداین موزه از نظر ساختاری بسیار مهم است و نوع ساختار معماری تخت جمشید را با ستون‌های سنگی و چوبی خود به نمایش گذاشته است. بنابراین علاوه بر حجم بالای آثار خیره‌کننده باستانی، بنای موزه به تنهایی از لحاظ معماری و تاریخی دارای ارزش است. بیش از ۵ هزار شی مطالعاتی در مخزن و ۴ هزار شی موزه‌ای و شاخص در این موزه وجود دارد که نزدیک به ۱۷۰ اثر به نمایش گذاشته شده است. بیشتر آثار موجود در موزه از محوطه این شهر باستانی کشف شده‌اند.

هنگام ورود به موزه با دو دیوار تراشیده شده از سنگ مواجه خواهید شد که حقیقتا اعجاب برانگیزند. این بخش از ۸ ستون با سر گاو‌های سنگی و ساروج‌هایی سرخ رنگ در کف پوشیده شده است.

در این موزه دو گالری تخصص عکس نیز در بخش های مختلف قرار دارد و بیش از 170 اثر تاریخی ارزشمند کشف شده از محوطه به نمایش درآمده است. نقش برجسته انسان بالدار، پرده‌های سوخته تخت جمشید، الواح و کتیبه های میخی و تنبوشه های بدست آمده از این شهر باستانی از جمله آثار بدست آمده از این محوطه است که بسیار منحصربفرد هستند.

آدرس: ایران، استان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تاریخی تخت جمشید، موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *