تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
همدان

غار علیصدر همدان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غار علیصدر همدان یکی از عجایب طبیعی جهان

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره غار علیصدر واقع در شهر همدان که جزء یکی از عجایب طبیعی جهان و ایران محسوب می شود سخن خواهیم گفت.

مختصری درباره غار علی صدر بدانید

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌باشد. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

غار علی صدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

غار علیصدر

چگونگی شکل گیری غار علی صدر

غار علیصدر بر اثر یکسری ترکیبات و واکنش های شیمیایی طی میلیون ها سال شکل گرفته است. چگونگی این پیدایش به این صورت است که آب ناشی از باران در ترکیب با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا تشکیل یک نوع اسید با نام اسید کربنیک ضعیف را می دهد. این اسید در زمین های آهکی نفوذ می کند و باعث به وجود آمدن یک واکنش شیمیایی ناپایدار با نام بی کربنات کلسیم می شود.

در نهایت چون این یک ماده ی محلول در آب است می تواند در درون لایه های آهکی ضخیم نفوذ کند و حفره های کوچکی در درون آن ها ایجاد کند .

آن فضا های خالی کوچک طی میلیون ها سال فرآیندهای مختلف به هم پیوسته اند و در نهایت غاری به وجود آمده با نام غار علیصدر، جایی برای دیدن جلوه های زیبای آفرینش.

غار علیصدر

زیبایی های غار علی صدر

غار علی صدر دارای گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی است که فقط شگفتی تعداد کمی از غارهای جهان مثل غار مولیس در فرانسه و غار های شوالیه و بوکان در استرالیا قابل مقایسه با زیبایی ها و شگفتی های غار علیصدر هستند.

زلالی آب درون غار تا حدی است که تا عمق ده متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح می توان مشاهده کرد.

آب دریاچه در طول سال در حدود۱۲درجه و  بدون رنگ، بو و مزه است اما به خاطر وجود املاح آهکی فراوان قابل آشامیدن نیست و در آن هیچ جانوری زندگی نمی کند. آب دریاچه غار از چشمه های زیر زمینی و ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تامین می شود که منشا آن ها به طور کلی از محل ریزشهای جوی است. عمق آن در بعضی نقاط به ۱۴ متر نیز می رسد. قسمت مازاد آب از رشته های مختلفی (مثل چشمه شور) به خارج غار هدایت می شود و به همین خاطر سطح آب در مواقع کم آبی دچار نوسانات شده که آثار آن را برروی دیواره غار به خوبی می توان دید.

 برخی قسمت ها ی سقف غار تا حدود ۱۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد و  پوشیده از کربنات کلسیم خالص است .

غار علیصدر

سقف در بعضی قسمت ها مخلوط با عناصر دیگری می باشد، روسوبات به شکل های مختلف استالاکتیت هایی (چکنده) را به وجود آورده اند که بسی حیرت انگیزند، از سویی دیگر در کف غار قسمت هایی که آب وجود ندارد استالاکمیت هایی (چکیده) با اشکال متنوع و جذاب زیادی است که خالق منظره ای بسیا ربدیع و دیدنی شده اند که در کنار هوای بسیار پاک، لطیف و بدون هر گونه گرد و غبار و الودگی میکروبی که در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است، فضایی غیرقابل وصف را برای بازدید کننده ایجاد کرده اند.

نکته جالب توجه حالت کون مطلق هوای داخل غار است که اگر شمعی را درون غار روشن کنید، هیچ حرکتی را در شعله آن نمی بینید.

در حال حاضر در حدود ۱۴کیلومتر از معابر داخلی غار کشف شده اما تنها ۴کیلومتر آن بازگشایی ونورپردازی شده و قابل مشاهده است . در اینجا یکی از شاهکارهای خلقت را به نمایش گذاشته شده که گذر از دالان هایی پیچ در پیچ  با سقف بلورین، دهلیزها، پیچ و خم های مسیر، قایق رانی در آبی زلال و پیاده روی در خشکی و دیدن قندیل های بزرگ جزایر سوم و چهارم و سنگ‌ها و قندیل‌هایی که براثر گذشت هزاران سال به شکل مجسمه‌هایی مثل پنجه عقاب و شیر دوسر و شکل های عجیب و غریب درآمده و… را با هیچ جمله یا کلامی نمی توان وصف کرد.

غار علیصدر

 

قیمت بلیط غار علیصدر

زمان بازدید: در نیمه اول سال 8 صبح الی 18 عصر و نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 الی 15 در باز است.
تعطیلی هفته : ندارد.
بلیط ورودی : 40.000 تومان (مسیر عادی 32.000 تومان)

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *