تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان, غذاهای ایرانی

غذاهای سنتی خوزستان را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غذاهای محلی خوزستان

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا سفری به خوزستان داشته باشیم و غذاهای سنتی خوزستان را موردی بررسی قرار دهیم پس اگر قصد سفر به این استان جنوبی را دارید، پیشنهاد میکنیم حتما غذاهای محلی این استان را تست کنید. در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این غذاهای محلی آشنا شوید

استان خوزستان تمدن ۹ هزار ساله دارد و دارای طبیعتی منحصر به فرد است که موجب شده هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کند. خوزستان محلی است که همه ما با شنیدن نامش یاد آفتاب گرم و درختان سر به فلک کشیده نخل می افتیم.این شهر در کنار جاذبه های بسیار زیبا و طبیعی که دارد همچنین دارای غذاهای سنتی بسیار لذیذ و بی نظیری نیز می باشد. در ادامه به معرفی بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

غذاهای اکثر خوزستانی ها پر ادویه و تند می باشد و غالبا غذاهای متنوعی را میابید که هر کدام از فرهنگ خاصی تاثیر گرفته اند.

امگشت

غذایی دریایی که از ماهی قباد و برنج تشکیل خواهد شد امگشت نام دارد.برای تهیه این غذا ابتدا برنج را می پزند و به آن کمی سبزی پلویی یا شوید اضافه می کنند. ماهی قباد که به طور نمک سود شده یا تازه مصرف خواهد شد را هم با کمی ادویه مانند زردچوبه می پزند.سپس ماهی قباد با پیاز، ادویه و کشمش سرخ می کنند(استخوان ماهی را جدا میکنند از گوشت ماهی) سپس در مرحله اخر ماهی رو به برنج اضافه میکنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

غذاهای سنتی خوزستان

آش ارده خوزستانی

غذایی از خوزستان که با نام آن کلا تفاوت دارد و آش نمی باشد,نوعی پلو خوزستانی که با نام اش ارده معروف می باشد.آش ارده نوعی پلو است که با ماش و ارده تیره رنگ (کنجد ساییده شده) پخته خواهد شد.

اکثر مردم دزفول این غذا را در زمستان ها میل میکنند,طرز تهیه این غذا هم به این صورت می باشد که ابتدا ماش را می پزند و لابه لای برنج دم می کنند؛ اما پیش از سرو کردن برنج روی آن ارده دزفولی می ریزند تا به رنگ قهوه ای درآید و سپس این خوراک خوشمزه را در کنار شیره خرما سرو می کنند.

غذاهای سنتی خوزستان

قلیه ماهی

قلیه ماهی غذای معروف جنوبی ها می باشد.قلیه ماهی از ماهی های گوناگونی از جمله شیر، میش ماهی، شوریده، سنگسر یا هامور تهیه خواهد شد که خار ها بسیار ریزی دارند و برای خوردن آن مشکلی بوجود نمیاد.برای تهیه قلیه ماهی ابتدا پیاز را تفت می دهند و بعد سیر و سبزی ها شامل جعفری، شنبلیله و گشنیز را به آن اضافه می کنند. سپس ماهی و ادویه به این مخلوط اضافه و کمی تفت داده شوند. در مرحله بعد شیره تمبر هندی و رب گوجه را به مواد اضافه میکنند و سپس پس از گذشت ۳۰ دقیقه قلیه ماهی شما آماده خواهد شد.

غذاهای سنتی خوزستان

ماهی تنوری صُبوری

یکی از ماهی های بسیار پر طرفدار در خوزستان,ماهی صبوری است.اکثر مردم خوزستان این ماهی را بطور کبابی و تنوری سرو می کنند.آشپز های خوزستانی برای خوش طعم کردن ماهی به آن گشنیز به مقدار کم (تا تلخ نشود)، کمی شنبلیله و سبزی پلویی و همچنین سیر و تمبر هندی اضافه میکنند تا طعم بسیار خوبی داشته باشد.

طرز تهیه ماهی تنوری صبوری در خوزستان ,ابتدا  کمی تمبر هندی را روی شکم ماهی می زنند تا خوب جذب شود و طعم آن را به خود بگیرد. سپس مخلوطی به نام “حشو” را روی شکم ماهی می مالند که از سرخ کردن پیاز، سیر، سبزی ماهی و پلویی و تمبر هندی به دست می آید.سپس در مرحله آخر تهیه ماهی تنوری آن را درون توری و روی زغال به طور کبابی می پزند یا درون فر قرار می دهند.

غذاهای سنتی خوزستان
غذاهای سنتی خوزستان

سمبوسه

به یاد داشته باشید ,سمبوسه خوزستان بسیار خوشمزه است که با سس که در کنار آن میل میکنید بسیار خوشمزه تر خواهد شد.طرز تهیه سمبوسه خوزستانی به این صورت می باشد که موادی از جمله گوشت چرخ کرده، جعفری خرد شده، فلفل قلمی و فلفل دلمه ای را با پیاز، سیر، رب گوجه و ادویه تفت می دهند و سپس این مواد را به طور مانندثی در نان لواش می پیچند و سرخ می کنند.اما برای تهیه سس خوشمزه سمبوسه آنها باید رب گوجه، پودر انبه، آب، نمک و فلفل قرمز را به مدت ۳۰ دقیقه با هم می جوشانند و بعد سرکه را اضافه می کنند تا ۳ دقیقه همراه سایر مواد جوش بخورد. سپس سس خوشمزه و تند را همراه غذا میل می کنند.

فلافل

یکی از پر طرفدار ترین خوراکی های خوزستان فلافل می باشد,طعم فلافل خوزستان با همه جا کشور متفاوت می باشد و حتما تست کنید.برای تهیه فلافل خوزستان ابتدا  نخودها را حسابی می خیسانند، آن ها را له و با آرد نخودچی، سیر، جعفری، زیره سبز، تخم گشنیز، تخم مرغ و فلفل سیاه مخلوط و سرخ می کنند. این غذا با نان و به طور ساندویچ سرو خواهد شد.

پاکوره یا پاکورا هندی

یکی از میان قول خوزستانی ها پاکوره می باشد.این غذای تقریبا هندی از آرد سفید، آرد نخود، نمک، پیاز و آب تشکیل میشود.همچنین برای تهیه پاکورا هندی تخم مرغ را به مخلوط قبلی بیفزایید و خوب به هم بزنید. در ادامه این مواد را مانند کوکو در ماهیتابه سرخ می کنید.

غذاهای سنتی خوزستان

کبه عربی

این غذا که تقریبا شبیه به سمبوسه می باشد,اما با تفاوتی بیضی شکل که  و قبل از سرخ کردن، آن را درون لایه ای از برنج پخته شده می پیچند. مواد داخل آن را هم مثل سمبوسه به دلخواه تغییر می دهند؛ اما به طور معمول از گوشت چرخ کرده، لپه و برنج برای مواد داخل آن استفاده می شود.

غذاهای سنتی خوزستان

قلیه تخم مرغ

یکی از غذاهای خوزستانی که با نان تیلیت میل خواهد شد,قلیه تخم مرغ می باشد.این غذا از آرد، رب گوجه فرنگی، ادویه، تخم مرغ و سبزی های گشنیز و شنبلیله تهیه خواهد شد.

غذاهای سنتی خوزستان

نافله

نوع دیگر از غذاهای سنتی خوزستان که ازگوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، سرکه، شکر، نعناع خشک، آب و ادویه از جمله زردچوبه تهیه خواهد شد.این غذا که طعم شیرینی دارد  همراه با برنج مصرف می کنند.

غذاهای سنتی خوزستان
غذاهای سنتی خوزستان

حمیس تولَه

غذایی که اسم متفاوتی دارد و به اسم آن به گوش شما هم آشنا نمی باشد ,اما در خوزستان بسیار محبوب می باشد.این غذا نام گیاه دارویی خودرویی ست که در خوزستان یافت خواهد شد .

بورانی باقلا سبز

این غذا یا پیش غذا بگوییم مثل اسفناج با ماست میل خواهد شد و از ترکیب ماست چرب، پیاز داغ، سیر، شوید و ادویه هایی مثل گرد لیمو، زردچوبه، فلفل و نمک تهیه خواهد شد.

غذاهای سنتی خوزستان
غذاهای سنتی خوزستان

مهلبیه

دسر بسیار خوشمزه خوزستان که ترکی -عربی می باشد.این دسر به این صورت تهیه خواهد شد که آرد و نشاسته ذرت را با شیر مخلوط می کنند و روی اجاق می گذارند. این مخلوط باید مرتب هم زده شود. سپس به ترتیب شکر، وانیل و خامه را اضافه می کنند و پس از اینکه غلیظ شد درون آن گلاب می ریزند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *