تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان, باکو

معبد آتشگاه باکو | Atashgah Zoroastrian Fire Temple 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

معبد آتشگاه باکو

در این مقاله از قسمت دیدنی های آذربایجان در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در باکو آشنا کنیم. این جای دیدنی که معبد آتشگاه نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد باکو می باشد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید تا با این معبد زیبا بیشتر آشنا شوید.

شهر باکو، از بزرگترین شهرهای آذربایجان محسوب می شود که به علت جاذبه های تاریخی و طبیعی، هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. در سفر به این شهر می توانید از بناهای ماندگار تاریخی همچون معبد آتشگاه باکو بازدید نمایید.

آتشکده باکو که به آتشگاه و معبد آتش باکو نیز معروف است, یک معبد آیینی قلعه مثل درمحله ی سوراخانی شهر باکو می باشد. با توجه به کتیبه های هندی و پارسی, از این معبد بعنوان مکان عبادت آیین های هندو و زرتشتی استفاده می گردیده است. این مجتمع پنج گانه که دارای حیاطی محصور از حجره هایی برای راهبان و محرابی چهارطاقی در وسط تشکیل خواهد شد در قرن های هفدهم و هجدهم ساخته گردیده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آتش مقدس معبد بدلیل از دست دادن منبع سوخت طبیعی خود بخاطر تاسیس تاسیسات نفت و گاز طبیعی در نزدیکی آن منطقه به خاموشی گروید و معبد در سال 1883 متروک گردید. این مجتمع در سال 1975 تبدیل به یک موزه گردید. تعداد بازدید کنندگان از این معبد سالانه بالغ بر 15000 نفر می باشد.

معبد آتشگاه باکو
معبد آتشگاه باکو

سورخانی در شبه جزیره آبشرون که مشهور به  بیرون آمدن خودبخود و طبیعی گاز و نفت از زمین و سوختن شعله های همیشگی حاصل از آن ها است قرار دارد. انگلبرت کمپفر , جهانگرد مشهور آلمانی نیز که در سال 1683 از سورخانی بزدید کرده بود از وجود هفت سوراخ با آتش های همواره فروزان در این مکان در سخن گفته است.

آتشکده باکو بنایی مثل قلعه در منطقه ی سورخانی شهر باکو می باشد. سورخانی اسم شهری است که آتشکده یا آتشگاه اطراف آن واقع شده است ریشه ی واژه ی سورخانی فارسی است و یا معنی محل سوراخ ها را می دهد یا سرخانی است و حاکی سرخی آتش را می دهد.

بعضی محققان می گویند که این مکان عبادت گاه بوده است و پس از حمله ی اعراب به ایران از بین رفته است. البته به علت تشابه تقدس آتش در ادیان هندو و زرتشت اختلاف است که آیا این معبد سرای زرتشتیان بوده یا هندویان.

آتشگاه اصالتا واژه ای پارسی است و در زبان آذری نیز استفاده می شود آتشگاه باکو روی میدان گازی طبیعی ساخته شده پس از ابتدا گاز به طور طبیعی از هفت دریچه ی طبیعی در این محل بیرون می آمده و باعث ایجاد آتش سوزی های طبیعی می گردیده است. امروزه از شهر باکو صرفاً برای بالا رفتن جاذبه گردشگری به این محل گاز طبیعی کشیده گردیده است و آتش این آتشگاه با این گاز روشن خواهد شد.

معبد آتشگاه باکو
معبد آتشگاه باکو

ساختمان آتشکده

ساختمان آتشکده از بیرون یک پنج ضلعی است با دیوارهای پیرامون آن و یک ورودی مرکزی که در بالای آن مثل معماری بومی آبشرون اتاقی برای میهمانان با نام بالاخانه درست گردیده است. در حیاط مرکزی بنایی چهارگوش گنبددار موجود است و پیرامون حیاط اتاق هایی برای راهبان.

کتیبه هایی به خط سانسکریت بالای اتاق ها روی سنگ حک گردیده است. بنای چهارگوشی که در وسط حیاط قرار دارد چهارتاقی گنبدداری است که امروزه آتش زیر گنبد به طور مصنوعی و از طریق لوله هایی که به آن متصل شده روشن است.

اما در نقاشی های قدیمی که از آتشکده موجود است آتش از چهار ستون کوتاه روی بام نیز شعله ور بوده است. با فاصله کمی از چهارتاقی آتش دیگری موجود است که گفته می شود در گذشته برای سوزاندن جسد مردگان استفاده می گردیده است. اتاق های پیرامون حیاط به طور موزه ای درآمده که راهبان ساکن آن هادرشکل های مومی به نمایش درآمده اند.

مجسمه ها باتوجه به نقاشی های قدیمی و شرحی که دیدارکنندگان از آتشکده داده اند ساخته شده اند، در یکی از اتاق ها یک عابد در حال ریاضت کشیدن به شیوه ی مرتاض ها است و در جایی دیگر عابدی درحال گرفتن پول از یک بازرگان است

سنگ نوشته ای موجود در آتشکده باکو و نوشته روی آن به زبان فارسی که بازدید زرتشتیان اصفهان از این آتشگاه را تایید میکند:

آتشی صف کشیده همچون دک

جیی بِوانی رسیده تا بادک

سال نو نُزل مبارک باد گفت

خانۀ شد رو سنامد (؟) سنه 115٨


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *