تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

پارک جنگلی سرخه حصار،بزرگترین پارک جنگلی شرق تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پارک جنگلی سرخه حصار

در این مقاله از معرفی جاهای تفریحی تهران شما را با پارک جنگلی سرخه حصار که در شرق تهران قرار دارد و بزرگ ترین پارک جنگلی این منطقه می باشد آشنا خواهیم کرد. در ادامه با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید

یکی از بزرگترین پارک جنگلی شرق تهران پارک سرخه حصار با مساحت 9،168 هکتار است که تفرجگاه تهرانی های ساکن در این منطقه است. آب این پارک از رودخانه جاجرود و تعداد زیادی چشمه فصلی، چاه و قنات تامین می شود. سرخه حصار هم مانند تمام پارکهای جنگلی حالت کوهستانی دارد اما کوهستانی نیمه خشک. ارتفاع  پارک جنگلی سرخه حصار بین 1،210 تا 2،169 متر در نوسان است. این پارک زمانی شکارگاه سلطنتی قاجار بوده است و از زمان آغا محمد خان قاجار از سال 1133 هجری خورشیدی در قرق خانواده سلطنتی بود تا سال 1310 که تمام منطقه جاجرود شامل سرخه حصار، خجیر و پارک جنگلی تلو در قرق خاندان قاجار درآمد. در سال 1349 سرخه حصار و تمام منطقه جاجرود به عنوان یک پارک عمومی در اختیار عموم قرار گرفت و بنا شد در آن جنگلکاری شود تا هوای شرق تهران تصفیه شود. ولی در سال 1359 همه منطقه جاجرود به عنوان پارک ملی ثبت شد و مالکیت آن به سازمان حفاظت از محیط زیست سپرده شد. این پارک محلی مناسب برای پیک نیک و فعالیت های فرهنگی-تفریحی- ورزشی با وجود دو مجموعه تفریحی-ورزشی نرسی و کاج می باشد. طبیعت زیبای آن در بهار و پاییز برای عکاسی، پیاده روی، پیک نیک و دوچرخه سواری مناسب است. در تابستان هم برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف شور و هیجانی دیگر به این بوستان جنگلی می بخشد. اما زمستان ها به دلیل فرود آمدن حیوانات وحشی نظیر گربه وحشی، شغال و کفتار از ارتفاعات رفتن به این پارک توصیه نمی گردد. البته در فصل بهار به خاطر همجواری با رودخانه جاجرود و رگبارهای بهاری و هوای خنک به شدت این منطقه دیدنی می شود و نفس کشیدن در هوای بوستان جنگلی سرخه حصار بسیار لذت بخش است. در ادامه به پوشش گیاهی، تنوع جانوری و امکانات رفاهی- تفریحی- ورزشی پارک جنگلی سرخه حصار خواهیم پرداخت.

پارک جنگلی سرخه حصار


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پوشش گیاهی پارک سرخه حصار

بر خلاف شمال تهران که میزان بارشها در آن بسیار بالاست. شرق تهران هوای نیمه خشک دارد و بارندگی در سال از 275 میلیمتر مکعب تجاوز نمی کند. هوا در این بخش از تهران حالت کویری دارد و روزها دمای هوا بالا و شبها بسیار پایین است. به این دلیل است که در تمام طول سال سرخه حصار سر سبز است. پوشش گیاهی منطقه مثل نواحی نیمه بیابانی شامل گون، اسپیند، کلاه حسن، چوبک، آویشن، قدومه، بومادران، کاکوتی، پونه کوهی، زالزالک، سرو کوهی گوجه وحشی است.

گونه های جانوری

به دلیل تصرفاتی که در این پارک شده و بهره برداری از معدن و کم آبی سالهای اخیر حیات وحش این منطقه در خطر نابودی قرار دارد. زمانی حیوانات ساکن این منطقه از گروههای مختلف پرندگان، خزندگان، دو زیستان و پستانداران زیادی بودند.

از پرندگانی که ساکن پارک جنگلی سرخه حصار بودند و دیگر خیلی از آنها وجود ندارند می توان به عقاب طلایی، شاهین، آبچیلک، عقاب ماهیگیر، دلیجه، بالابان، بحری، آبیا، کرکس، اردک ارده ای، خوتکا، قار بزرگ، حواصیل شب، بوتیمار، حواصیل خاکستری، سرسبز، طرلان، کورکور، قرقی، عقاب شاهی، سارگیه و اردک نوک پهن اشاره کرد.

خزندگان: شامل انواع مار نظیر مار آبی، مار شتری، مار کرمی، تیرمار، پله مار، سوسن مار، افعی کوفی، افعی شاخدار ایرانی، مادر دستی، مار آتشی، مار پلنگی و خزندگانی چون قورباغه، وزغ سبز و لاک پشت ممیز دار غرب را نام برد.

حیواناتی مانند پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گورکن، تشی، خرگوش، سنجاب، گربه وحشی، کل، بز، قوچ و میش البرز نیز زمانی در این پارک زندگی می کردند که در حال حاضر تعداد زیادی از این حیوانات از بین رفته اند.

امکانات تفریحی در پارک جنگلی سرخه حصار

  •     پیاده روی

پیاده روی از مهمترین فعالیت هایی است که تمام کسانی که به سرخه حصار می آیند انجام می دهند. پیاده روی در طبیعت بسیار متفاوت از پیاده روی در پارک ها و خیابان های معمولی است.

  • زمین چمن فوتبال

در قسمت شمال پارک سرخه حصار یک زمین چمن فوتبال وجود دارد که علاقمندان می توانند با هماهنگی قبلی از آن استفاده نمایند.

  • پیست دوچرخه سواری

از سال 1375 یک پیست عریض 8 کیلومتری برای دوچرخه سواری در پارک جنگلی سرخه حصار ساخته شد که امکان دوچرخه سواری گروهی و دادن مسابقه در این پیست را فراهم آورده است. دوچرخه سواران می توانند با دوچرخه های خودشان به پارک بیایند یا دوچرخه را از پارک کرایه کنند حتی برای معلولان سه چرخه کرایه وجود دارد که آنها هم می توانند در کنار خانواده هایشان از دوچرخه سواری لذت ببرند. کودکان هم پیست مخصوص به خودشان را دارند و می توانند با دوچرخه هایشان با یکدیگر به رقابت بپردازند. داشتن کلاه ایمنی در این پیست برای همه الزامی است و کودکان بهتر است از زانو بند نیز استفاده نمایند. در کنار پیست دوچرخه بوفه هایی هم وجود دارد تا در صورت گرسنگی یا تشنگی دوچرخه سواران بتوانند از این بوفه ها خوراکی تهیه کنند.

پارک جنگلی سرخه حصار

  • پارک ترافیک کودکان

این پارک  با داشتن امکاناتی مثل پل عابر پیاده، چراغ راهنمایی، خیابان های خط کشی اصول اولیه تردد و فرهنگ عبور و مرور را به کودکان آموزش می دهد.

  • دیگر امکانات رفاهی- عمومی مجموعه

پارکینگ، بوفه، آلاچیق، باربکیو، نماز خانه و سرویس بهداشتی از سایر امکانات این مجموعه به شمار می آیند.

مجموعه های تفریحی – ورزشی داخل پارک جنگلی سرخه حصار

در داخل پارک جنگلی سرخه حصار دو مجموعه تفریحی-ورزشی وجود دارد.

1)  مجموعه نرسی در شمال شرق پارک جنگلی سرخه حصار

2)  مجموعه تفریحی ورزشی کاج

پارک جنگلی سرخه حصار

دهکده تفریحی نرسی 

در بخش شمال شرقی پارک یک مجموعه ورزشی تفریحی به نام دهکده تفریحی نرسی وجود دارد که از امکانات زیر برخوردار می باشد.

1) زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال

2) آکادمی اسکیت

3) بیلیارد

4) تیراندازی با تفنگ ( بادی، کلت، دوربین دار)

5) تیر و کمان

6) میز تنیس

7) ایرهاکی

8) اینترنت وایرلس

9) کارواش

10) پارکینگ اختصاصی

مجموعه ورزشی- تفریحی کاج 

دهکده تفریحی ورزشی کاج در سرخه حصار علاوه بر داشتن یک باغ رستوران زیبا از امکانات زیر برخوردار می باشد.

1)  بیلیارد ایت

2) بیلیارد اسنوکر

3) پی اس فور، ایکس باکس 360 درجه

4)  پینت بال

5)  تیراندازی با اسلحها(سلحه بادی، اسلحه دوربین دار، کلت، طپانچه)

6)   دارت

7)   شطرنج

8) فوتبال دستی

9)  بوفه

10)  پارکینگ اختصاصی

آدرس: انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق، بوستان جنگلی سرخه حصار



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *