تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان

کول خرسان دزفول 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کول خرسان دزفول

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران قصد داریم یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای دزفول یعنی کول خرسان را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

قبل از آنکه هر گونه صحبتی درباره دره کول خرسان به میان آوریم باید بگوییم که این جاذبه با همه زیبایی ها و جلوه های منحصر به فردش می تواند شما را به کام مرگ بکشاند. در صورتی که با بی تجربگی، نداشتن آمادگی لازم و آشنا نبودن به خطرات طبیعت راهی این جاذبه شوید، ممکن است هیچگاه بازنگردید.


مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دره کول خرسان یا دره ارواح این دره در 35 کیلومتری شمال دزفول در مسیر در منطقه سرپله و در همسایگی روستای پاقلعه و بیشه بزان قرار دارد درهٔ کول خرسان مسیر باریکی از میان دیواره های طبیعی بلند است چشمه های فراوانی از آن جاعبور میکند این مسیر پوشیده از نیزار ودرختان بید است

دره کول خرسان یا دره اشکفت زرده با عمق بیش از 200 متر در 35 کیلومتری شمال دزفول قرار گرفته است. کول در زبان محلی به معنی دره است. اما هنوز هیچ کس از دلیل گذاشتن نام «خرسان» یا «خرسون» در ادامه آن، خبری ندارد.دره ی کول خرسان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های دزفول است. این دره مسیر باریکی از میان دیواره های طبیعی بلند است که چشمه های فراوانی از میان آن عبور می کند.

در ابتدای دره نخلستان کوچکی قرار دارد که زمانی که به سوی پایان دره بروید درختان دیگری مثل سدر، انگور، پسته وحشی، انجیر وحشی و کُنار نمایان خواهد شد. هر چه به مرکز دره نزدیکتر خواهید شد گیاهان دارویی مثل پرسیاوشان نیز بیشتر به چشم می آید.  دره سرشار از آب باریکه هایی است که از دیواره های دره جاری هستند و در سالهایی که بارندگی وجود داشته باشد این آب باریکه ها به آبشار تبدیل می شوند. همچنین در میان دره کول خرسان نهری دایمی در بستر شنی و ماسه ای در جریان است که از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد.

کول خرسان دزفول
کول خرسان دزفول

در طول مسیر، گاهی تنگه آنقدر باریک خواهد شد که فقط امکان عبور یک نفر را دارد و گاهی آنقدر عریض که می توانید آسمان وسیعی را بالای سر خود ببنید. در قسمت دیگری از مسیر دیواره های دو طرف در بالای سرتان به هم می رسند و تقریبا آسمان ناپدید خواهد شد که حالت ترسناکی به دره می دهد. شاید به همین دلیل عده ای به اشکف زرده یا کول خرسان لقب «دره ارواح» را داده اند.

در قسمت پایانی دره کول خرسان، غاری قوسی شکل قرار دارد. در پایان این غار آبگیری به طول 5 متر و عرض 3 متر موجود است که به رودخانه ی دز مشرف است. این حوضچه در اصطلاح محلی به گهر معروف است و محلی ها در فصل گرم در این حوضچه آب تنی می کنند.

نکته ی جالب در مورد دره کول خرسان آب و هوای آن است. برخلاف طبیعت اینجا، دره در زمستان نسبتا گرم و در تابستان بسیار خنک است به حدی که دما در میان دره به کمتر از 20 درجه می رسد. اختلاف دمای دره کول خرسان در تابستان با شهر دزفول حدودا 30 درجه می باشد.

برای رسیدن به دره کول خرسان باید وارد مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون شوید و از روستای پاقلعه در منطقه شهیون بگذرید و به کول خرسان برسید. البته در نظر داشته باشید این مسیر حدودا یک ساعت و نیم نیاز به پیاده روی دارد. مسیر این پیاده روی تقریبا سخت است و تنها افرادی که از آمادگی جسمانی بالایی برخودار هستند می توانند به کول خرسان برسند.

کول خرسان دزفول
کول خرسان دزفول

دسترسی به دره ارواح در خوزستان

آدرس: استان خوزستان ، 32 کیلومتری شمال دزفول

با هدف دسترسی به دره کول خرسان راه های گوناگونی موجود است که می توانید بنابر میل خودستان یکی از آن ها را که در زیر بیان می کنیم را انتخاب نمایید.

  • از سمت روستای بیشه بزان درمنطقه شهیون که می توانید از طریق جاده شهیون از دزفول به این دره دسترسی داشته باشید.
  • دیگر مسیر پیش رو روستای پاقلعه در منطقه شهیون است که دسترسی به آن از طریق جاده شهیون از شهر دزفول امکان پذیر است
  • روستای اسلام آباد در منطقه چغامیش هم یکی دیگر از مسیرهایی است که می توانید از طریق آن به این دره دسترسی پیدا نمایید برای دسترسی به این مسیر لازم است بدانید که از طریق بلوار شهدای پلیس در دزفول می توانید خودستان را به این منطقه برسانید.

برای رسیدن به ورودی کول خرسان نیز باید حداقل برای 4 کیلومتر پیاده روی آماده باشید که گاه در دامنه های پرشیب و مسیر نسبتا نا هموار انجام می شود.

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *