تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, همدان

آرامگاه بابا طاهر، یکی از جاهای دیدنی و نماد های همدان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه باباطاهر همدان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی همدان تصمیم گرفتیم تا شما را با آرامگاه باباطاهر که یکی از جاذبه های دیدنی این شهر که از محبوبیت بالای در بین گردشگران برخوردار است آشنا کنیم. پس اگر برنامه سفر به شهر تاریخی همدان را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

آرامگاه باباطاهر عریان که مربوط به دوران معاصر است در میدان باباطاهر شهر همدان واقع شده است که یکی از نمادهای شهر همدان نیز به حساب می آید. همچنین این اثر در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 به عنوان یک آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه باباطاهر همدان
آرامگاه باباطاهر همدان

باباطاهر که بود ؟

باباطاهر که حدوداً در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم زندگی می کرد، از شعرا و عرفای بزرگ دوره ی خویش محسوب می شود. بیشتر دوران زندگی او در فقر سپری شد. او یکی از دوبیتی سرایان بسیار مشهور ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دوبیتی‌ های شورانگیزش را که با لهجه زبان لکی سروده شده‌ است از یادها بزداید. از بابا طاهر علاوه بر دوبیتی‌ ها آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده‌ است که از آن جمله می‌ توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام سرانجام اشاره نمود. بابا طاهر در مجموعه کلمات قصار عربی، عقاید عرفانی خود را علم معرفت و ذکر و عبادت و وجد و محبت بیان کرده‌ است که مشتمل بر ۴۲۰ ذکر عارفانه در پنجاه باب و همراه با خاتمه‌ ای در موضوعات متفرقه است. کتاب سرانجام وی مشتمل بر دو بخش است که بخش نخست آن رساله‌ ای است که با کلمات قصار در عقاید عرفاً و صوفیان و بخش دوم نیز رساله‌ ای است به نام (الفتوحات الربانی فی اشارات الهمدانی) که گویا شارح آن جانی بیک همدانی است. در محوطه داخلی این آرامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده‌ است. از باباطاهر علاوه بر دو بیتی‌ هایش آثار ادبی دیگری نیز بجا مانده‌ است که می‌ توان به دو قطعه و چند غزل و کتابی با عنوان «سرانجام» اشاره کرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
آرامگاه باباطاهر همدان
آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر مربوط به دوره معاصر است و بر فراز تپه‌ ای در شمال غربی همدان قرار دارد. باباطاهر عریان از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است. این آرامگاه در یک میدان مستطیل‌ شکل زیبا و سرسبز قرار گرفته و دارای گنبدی فیروزه‌ای‌ رنگ به شکل منشور و قاعده‌ ای هشت‌ ضلعی است. سقف آرامگاه نیز به زیبایی تمام کاشی‌ کاری شده است. برج آرامگاه روی یک قاعده‌ ی هشت‌ ضلعی قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح تپه ۲۰.۳۵ متر و از سطح خیابان ۲۵.۳۰ متر است. ستون‌ های هشت‌ گانه‌ ی برج، سنگ مزار، کف آرامگاه و پله‌ های آن از سنگ گرانیت ساخته شده است. بنای اصلی که ابعاد آن ۱۰ در ۱۰ متر است با مجموعه‌ای از منشورها پوشیده شده که دارای مدخل‌ها و منافذ نوری هستند. سنگ نمای بنا نیز از همان سنگ است و داخل آن کتیبه‌ هایی از کاشی وجود دارد. در داخل فضای آرامگاه، ۲۴ دوبیتی از این شاعر نامی روی سنگ‌هایی مرمرین حکاکی و نصب شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *