تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, همدان

جاهای دیدنی همدان ☀️ + لیست جاذبه ها و تفریحات 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی همدان

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا شما را با بهترین و جذاب ترین جاهای دیدنی همدان آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و دیدنی را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ییشتر با بهترین مکان های دیدنی این شهر آشنا شوید

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرار گرفته است. این استان از شمال با استان‌ های زنجان و قزوین، از جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزی و از غرب با استان‌ های کردستان و کرمانشاه همسایه است. همدان با وجود انواع جاذبه‌ های مذهبی، طبیعی و تاریخی، گروه‌ های مختلف مردم را با هر نوع سلیقه و ذائقه‌ای به خود جذب می‌کند. مرکز این استان شهر همدان است که در زمان مادها بنا شده است و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پایتخت ایران به شمار می‌رفت. از دیگر شهر‌های بزرگ این استان می‌توان به ملایر، نهاوند و تویسرکان اشاره کرد. این استان با مساحت ۱۹۴۹۳ مترمربع، دارای جمعیتی حدود ۱،۷۵۰،۰۰۰ نفر است.

در ادامه این مطلب می‌توانید فهرستی از جاهای دیدنی همدان را ببینید و برای سفر خود برنامه‌ ریزی کنید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

غار علیصدر

اسم همدان که می‌آید اگر اولین جا غار علیصدر نباشد حتما دومین یا سومین جایی که به ذهن‌ها متبادر می‌شود غار علیصدر است. غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیاست. چرا اسمش علیصدر است؟ اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و «سد» در زمان‌های گذشته استفاده میشد و در شناسنامه اهالی اسم غار علی سد است و از این رو نام آن از سال ۱۳۵۰ علیصدر گذاشته شد.

غار علیصدر که قدمت سنگ‌های آن به دوران ژوراسیک برمی‌ گردد دارای ۲۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریاست. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در داخل غار بوجود آمده و از این رو رفتن به میانه غار تنها با قایق امکانپذیر است از همین رو هم هست که غار علیصدر یکی از منحصربه فردترین هاست.

آدرس: علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

آرامگاه بوعلی سینا

آوازه ابوعلی سینا، طبیب، عارف و شاعر ایرانی در جهان پیچیده و آرامگاهش در میدانی به همین نام، یکی از جاذبه های گردشگری همدان است. برج آن، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماهای الهام گرفته از حوض خانه‌ های سنتی و نمائی با روکاری سنگ های حجیم و خارا که با سنگ گرانیت کوه الوند آراسته شده، یکی از قشنگترین آرامگاه ها را پیش رویمان قرار می‌دهد. آرامگاه بوعلی سینا یادگار دوره قاجار است. تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است و تالار شمالی به نگهداری ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی اختصاص دارد.

آدرس: میدان بوعلی سینا

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

حمام تاریخی قلعه

یکی از دیدنی های همدان حمام قلعه است. حمامی در ۱۵۰۰ متر که حال تبدیل به موزه شده و در بازسازی آن سعی شده دوران گذشته پیش چشم بیننده زنده شود. حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است که ورودی هشتی-شکل دارد. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته . بعد از بازسازی سال ۱۳۸۷ حمام تغییر کاربری پیدا کرد و امروز به عنوان موزه مردم شناسی همدان، شناخته می‌شود. داخل حمام هم سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی بعضی وقت‌ها می‌آیند و در آن برنامه اجرا می‌کنند.

ساعت بازدید ۹ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: محله قلعه یا قاشق تراشان واقع در خیابان شریعتی

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

گنجنامه

در سفر به همدان دیدن گنجنامه را نیز نباید از دست داد. گنجنامه سنگ نوشته‌ هایی بر روی کوه الوند است که از دوره داریوش و خشایار شاه به جا مانده و از آن رو که مردم تصور میکردند راز گنجی نهان را در این کتیبه‌ها نوشته‌اند به آن گنجنامه می‌گویند. رفتن به این مطقه تنها به دیدن این سنگ نوشته‌ها ختم نمی‌شود. مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی و تله کابین گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در مجاورت کتیبه‌های قدیمی و آبشار گنجنامه واقع شده. ورزش های هیجان‌انگیزی مثل سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه سواری، تله کابین، کافی شاپ و رستوران‌های متنوع، شهربازی سرپوشیده و باغ گیاهان این مجموعه را کامل می‌کند.

آدرس: پنج کیلومتری همدان، انتهای دره عباس‌آباد، ابتدای مسیر جاده‌ همدان به تویسرکان

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

آرامگاه باباطاهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان آرامگاه باباطاهر عریان است. شاعر و عارف اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم. در کاشی‌کاری معرق و تزئینات ظریف محوطه‌ داخلی آرامگاه و۲۴ دوبیتی حک شده روی ۲۴ قطعه سنگ محوطه داخلی مزار، جلوه خاصی به این مجموعه بخشیده. در کنار این آرامگاه، موزه‌ صنایع دستی استان همدان قرار گرفته که نباید دیدنش را از دست داد.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۸ شب

آدرس: میدان باباطاهر

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

تپه هگمتانه

هگمتانه، اولین پایتخت ایران با قدمتی ۳ هزار ساله است. این شهر ، نخستین پایتخت ایران بوده و همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی دنیاست که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ هگمتانه مشخص شد که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ی باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده. نکته‌ قابل توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

دشت میشان

اگر در سفر به همدان، دلتان میخواهد قدری از شهر فاصله بگیرید و جای خوش آب و هوا و خرمی برای چند ساعت استراحت کنید و مثلا روی چمن‌ها دراز بکشید و پایین پایتان هم چشمه‌ای خنک روان باشد، بروید دشت میشان. قدیم‌ها، میشان جایی بود برای گذران ییلاق عشایر اما زمان که گذشت، میشاق به عنوان جایی باصفا در دامنه‌های الوند بر سر زبان‌ها افتاد. میشاق، دشتی است سرسبز با گل های زرد رنگ و چشمه های کوچک و بزرگ روان. البته که رفتن به این دشت، کوهپیمایی نیمه سنگین محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی: از میدان امام (میدان مرکزی شهر) وارد خیابان مهدیه شوید و از آنجا به سمت دانشگاه بوعلی سینا همدان بروید. بعد از چهار راه دانشگاه به سمت میدان قائم حرکت کنید و بعد از رسیدن به میدان قائم به سمت راست بروید. بالاتر به یک دو راهی می‌رسید که یکی به سمت عباس‌آباد و آن یکی به سمت گنجنامه می‌رود. مسیر گنجنامه را ادامه دهید. چند متر قبل از پیاده رویی که به سمت گنجنامه می‌رود، ورودی میشاق را می‌بینید.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

سراب گیان

اگر از همدان یک ساعت و نیم به سمت نهاوند برانید در ۲۰ کیلومتری نهاوند یکی از قشنگترین سراب‌ها قرار گرفته. سراب گیان که جزو آثار طبیعی ثبت شده ملی است یکی از پرآب‌ترین سراب هاست. آب سراب گیان که در زبان کردی به معنی جان است، از چشمه‌ای از دل کوه بیرون می‌آید، آبشار قشنگی نیز دارد که آبش بسیار خنک است. از حسن های این منطقه علاوه بر هوای مطلبوش که روح را تازه می‌کند، درخت‌های چنار کهنسالش است. به علاوه که جاده ای نیز که به سمت سراب می‌رود جاده سرسبزی است و آدم را یاد شمال می‌اندازد.

مسیر دسترسی: از میدان عارف نهاوند وارد جاده دهنو شوید و بعد از ۱۵ کیلومتر و گذشتن از دهنو و حسین آباد به شهر گیان میرسید، مسیر را ادامه دهید، بعد از۵ کیلومتر به سراب گیان می رسید.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

گنبد علویان

همدان قدیمی‌ ترین شهر ایران است و از این رو آثار تاریخی زیادی در این شهر قرار گرفته. یکی از این آثار هم که به جامانده از دوره سلجوقیان است، گنبد علویان است. گنبد علویان، یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام محسوب می‌شود. این گنبد در ابتدا کاربری مسجد را داشت و بعدها با ساخته شدن سردابی در زیرزمین آن به مقبره خانوادگی خاندان علویان تبدیل شد.

آدرس: گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.

بازار همدان

یکی از قشنگترین بازارهای مسقف ایران، بازار تاریخی همدان است. بازار همدان به جا مانده از دوره قاجار و مثل همه بازارها قسمت‌ ها و راسته‌ های مختلفی دارد. بازار کفاش ها، ادویه فروش‌ ها ، سمسارها، قصاب‌ ها، قنادها،مسگرها و…. از آن جمله است. نمد، گلیم، فرش های دستباف، نان کماج، چرم، باسلوق، نان شیرمال، سفال لالجین و شیرینی نارگیلی معروف همدان، از سوغات های همدان است که میتوانید از بازار بخرید.

آدرس: بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا واقع شده.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

مجتمع تفریحی عباس آباد

مجموعه تفریحی توریستی تپه عباس آباد در محدوده شهری و در جنوب غربی همدان قرار گرفته است. این منطقه خوش آب و هوا به خاطر اینکه به بالاترین نقطه شهر می‌رود به بام همدان نیز معروف شده است و منطقه‌ای که در آن وجود دارد دارای استخر و دریاچه بوده و در دیگر قسمت‌های عباس آباد پله‌هایی است که به بالای یک منطقه توریستی می‌رود و در آنجا کل شهر همدان زیر پای شماست و منظره ای دیدنی را تجربه خواهید کرد.

در این مکان دیدن منظره شهر همدان در شب که حول میدان امام خمینی با پلانی دایره‌ای شکل گسترش یافته است، از بالای این تپه بسیار دیدنی خواهد بود. اگر می‌خواهید چشم‌انداز زیبایی از شب‌های تابستان شهر را در همدان ببینید، باید به بلندای تپه سرسبز عباس آباد که بر شهر مشرف است، بروید. در گذشته تپه عباس آباد را به نام تپه نقاره خانه می‌شناختند، به این دلیل که اگر حاکمی جدید منصوب می‌شد با نواختن ساز و طبل این خبر بزرگ را از آنجا برای مردم شهر اعلام می‌کردند.

مجتمع تفریحی عباس آباد

دریاچه و سد اکباتان همدان

در 11 کیلومتری شرق همدان می توانید تنها دریاچه همدان را بیابید. دریاچه ای زیبا که با وجود فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری مسافران بسیاری را بسوی خود جلب می کند. دریاچه سد اکباتان نوعی دریاچه مصنوعی به شمار می رود. این دریاچه در زمان پهلوی با ساختن سد اکباتان ایجاد شده است. سد اکباتان در آن زمان به نام سد شهناز شناخته می‌شد و روی رود آبشینه احداث شده است. این سد سبب جلوگیری از هدر رفتن آب این رودخانه شده است. آب این دریاچه برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی شهر همدان استفاده می‌شود.

دریاچه و سد اکباتان همدان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *