تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, همدان

آرامگاه بوعلی سینا ، مشهورترین دانشمند ایران  

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه بوعلی سینا

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی همدان درباره آرامگاه بوعلی سینا که یکی از مشهورترین دانشمندان ایران است سخن خواهیم گفت. پس اگر قصد سفر به شهر همدان را دارید تا آخر این مقاله با مجله تاپ تراول همراه باشید.

همدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و از کهن ترین شهرهای جهان می باشد در زمان مادها شهر همدان ، هگمتانه نام داشت که در آن زمان نیز پایتخت مادها بوده است در آن زمان مردمانی از قوم کاسی و بعدها با طایفه ای از آریاییها که برای زندگی به شهر همدان آمده بودن زندگی می کردند. در زمان های گذشته شهر همدان همواره یکی از مراکز عمده استقرار یهودیان در ایران قلمداد می شد که امروز بیشتر مردم سالکن شهر همدان مسلمان و شیعه هستند.

شهر همدان به دلیل تاریخی بودن دارای بناها و مکان های تاریخی فراوانی است که یکی از این بناهای تاریخی  آرامگاه بوعلی سینا است که در این مقاله بطور کامل به آن خواهیم پرداخت.

آرامگاه بوعلی سینا


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بوعلی سینا که بود ؟

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا و شیخ الرئیس  متولد سال 359 هجری شمسی در شهر بخارا متولد و در دوم تیرماه 416 هجری شمسی درگذشت و مقبره آن هم اکنون در این شهر قرار دارد. ابن سینا معروف به همه چیزدان : پزشک، ریاضی دان، منجم، فیزیکدان، شیمی دان، روان‌شناس، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف که یکی از مشهور ترین و تاثیر گذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی امیت دارد.  وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.

وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می‌داند.

آرامگاه بوعلی سینا در زمان قاجاریه به دستور دختری به نام نگار نوه فتحعلی شاه ساخته شده است . که در سال 1330 انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابن سینا تصمیم به ساخت آرامگاهی جدیدی گرفت که توسط معماری به نام مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری دوره ای که بوعلی سینا در آن زندگی می کرد ساخته شده که از روی بنای تاریخی دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس شهر گنبد کاووس طراحی شده است.

کار ساخت بنای جدید آرامگاه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی به پایان رسید. محل آرامگاه جدید بوعلی منزل مسکونی و مقبره فردی بنام ابوسعید دخوک ، دوست صمیمی بوعلی سینا بوده‌ است که بقایای جسد بوعلی سینا هم به این مکان منتقل و دفن شد. در غرفه آثار بوعلی عکسی از جمجه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده که هنگام جابجایی مقبره تهیه شده‌ است.

آرامگاه بوعلی سینا

مشخصات آرمگاه بوعلی سینا

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده شده‌ است. عناصری مانند برج ، الهام گرفته از برج گنبد قابوس ، باغچه‌ ها متأثر از باغهای ایرانی ، آب‌ نماها الهام گرفته از حوض خانه‌ های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.

به گفتهٔ سیحون (در کتاب نیم قرن آثار معماری و نقاشی سیحون) ۱۰ ستون ایوان نشانهٔ ده قرن پس از بوعلی ست (با توجه به اینکه ساخت این آرامگاه به مناسبت گرامیداشت هزاره بوعلی بود) و ۱۲ ستون برج نمادی از دوازده دانشی ست که بوعلی در روزگار خود بر همهٔ آنها چیره بود.

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه‌ای مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود. مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده‌است.

دسترسی

آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان بوعلی سینا

به منظور دسترسی به آرامگاه ابوعلی سینا می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، اتوبوس های این شهر در میدان بوعلی سینا توقف می کنند و شما می توانید در این ایستگاه پیاده شوید به بازدید از این جاذبه های گردشگری بروید.

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ (این مکان در روزهای تعطیل رسمی باز نیست).

بهای بلیت: ۳۰۰۰ تومان برای اتباع ایرانی و ۲۰۰۰۰ تومان برای اتباع خارجی


مقالات بیشتر درباره همدان بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *