تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
قبرس

آشنایی با قلعه لارناکا در قبرس | Larnaca Castle 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه لارناکا در قبرس

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با قلعه لارناکا در قبرس آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

قلعه لارناکا یکی از مشهورترین و مهم ترین بناهای تاریخی شهر لارناکاست در قبرس می باشد و طرفداران زیادی دارد. لارناکا امروز به موزه تبدیل شده است که در بازدید از این موزه می توانید در یک نگاه کل قبرس را ببینبد. یکی از جذابیت های قلعه لارناکا واقع شدن در کنار ساحل می باشد که مناظر اطراف آن واقعا بی نظیر است.قلعه لارناکا در قبرس                       

معرفی کوتاه درباره قبرس :

جمهوری قِبرِس کشوری جزیره‌ای است، در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا است. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش یونانی‌نشین تقسیم می‌شود که در آن هردو زبان یونانی و زبان ترکی رسمی هستند. یونانی‌هاارتودوکس و ترک‌های قبرس مسلمان هستند.

جزیره قبرس بعد از جزیره ساردنی و سیسیل سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه‌است و جمهوری قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می‌باشد. قبرس از نقاط گردشگرپذیر مدیترانه‌است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به حوزه یورو پیوست.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

جمعیت کل جزیره یک میلیون و صد هزار نفر است و جمعیت جمهوری قبرس بدون احتساب قبرس شمالی ۸۴۰ هزار نفر است. ۷۷ درصد مردم این جزیره یونانی و ۱۸ درصد نیز از ترکان قبرس هستند.

این جزیره به خاطر مکان راهبردی خود در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری‌های گوناگون ازجمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانیان، یونانی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و اعراب قرار گرفته‌است. اسکندر مقدونی در ۳۳۳ پیش از میلاد قبرس را از ایران جدا کرد.

در سفر به قبرس حتما به این نکات توجه کنید

سفر به نیکوزیا ، قبرس و راهنمای جاذبه های آن

راهنمای سفر به قبرس

آشنایی با قلعه لارناکا | Larnaca Castle

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا

قبرس جزیره ی خیلی بزرگی نیست و اگر آن را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده و برنامه ی دقیقی بچینید، حتما سفری جذاب و منحصر به فرد را تجربه خواهید کرد، زیرا در این جزیره هم جاذبه های تاریخی متعددی وجود دارد و هم اماکن تفریحی.

یکی از مشهورترین شهرهای قبرس لارناکاست که در سمت جنوب شرقی این سرزمین واقع شده و دیدنی های زیادی هم دارد. امروز به لارناکا آمده ایم تا از نزدیک معروف ترین بنای تاریخی شهر را ببینیم، قلعه ای زیبا به نام قلعه ی لارناکا که ساخت آن به قرن ۱۲ میلادی باز می گردد. این قلعه در قرون وسطی شهرت زیادی داشت و حالا هم از محبوب ترین مکان های تاریخی شهر است.

هدف اصلی از ساخت این قلعه، حفظ امنیت سواحل جنوبی قبرس بود اما به مرور زمان به توپخانه، زندان و در آخر به موزه تغییر کاربری داد. ابوت جیووانی ماری که در قرن ۱۸ میلادی در لارناکا می زیست درباره ی این قلعه اینگونه می گوید:

قلعه ی لارناکا توسط ترکان عثمانی ساخته شده است، درست زمانی که کشور نیمه ویران بود. در سال های اولیه از این قلعه برای شلیک گلوله های سهمگین توپ به کشتی های مسیحیان استفاده می کردند و اینجا یکی از بزرگترین ساختمان های لارناکا بود.

هنگام ورود به این بنا با حیاطی زیبا و خودمانی رو به رو خواهید شد که اتاق های زیادی دور تا دور آن ساخته اند. حیاطی زیبا که در انتهای آن پلکانی مارپیچ و آهنین قرار دارد و به طبقه ی دوم و بام قلعه منتهی می شود.

امروزه برای زیباتر شدن قلعه، در حیاط آن گیاهان مختلفی کاشته اند و حیاط حالا مکان خوبی شده برای استراحت بازدیدکنندگان، گاهی هم در زمان مناسبت های خاص، در همین حیاط برنامه های شادی اجرا می شود که مردم را سرگرم می کند.

اما دست سرنوشت بر سر این قلعه چه آورد که از یک بنای دفاعی عظیم، تبدیل به موزه ای آرام شده که راوی داستان های تلخ و شیرین تاریخ است؟ اصلا با مراجعه به این قلعه چه دیدنی هایی در انتظار ما خواهد بود؟ در ادامه همراه ما باشید با در این بنای باشکوه لارناکا قدم زده و بیشتر با سرگذشت جالبش آشنا شویم.

تاریخچه ساخت قلعه لارناکا

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا در قبرس

در حدود قرن ۱۴ میلادی  قبیله ی میسنی- اکینز (۱) (Mycenaean-Achaeans) از یونان به قبرس رفته و در آنجا شهر کوچکی بنا نمودند، شهری که امروز لارناکا نام دارد؛ از همان زمان لارناکا آرام آرام رشد کرد و همه روزه بر شهرت و آوازه اش افزوده شد.

بعدها اقوام بیزانس (امپراتوری روم شرقی)، در ساحل لارناکا قلعه ی کوچکی ساختند که امروزه به نام قلعه ی لارناکا شناخته می شود، اما تحقیقات باستان شناسان روی این قلعه نشان می دهد که قسمت هایی از آن در قرن ۱۲ ساخته شد و احتمالا بعدها تکمیل و بازسازی گردیده است.

لارناکا بعد از قرون وسطی به عنوان شهری بندری و مهم شناخته شد زیرا در همین زمان فاماگوستا که بندری مهم در شمال قبرس بود کاملا ویران و نابود شده بود و نیاز به بندری پر رونق کاملا احساس می شد. البته ابتدا لارناکا سرزمینی جدید و نوظهور به حساب می آمد اما آرام آرام به شهرت و آوازه ی زیادی دست یافت.

از همان زمان ابتداییِ شهرت لارناکا، قلعه ی لارناکا هم به عنوان مهم ترین بنای دفاعی سواحل جنوبی قبرس فعالیت می کرد، بخصوص بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ میلادی که به طور کلی بازسازی شد و شکل و شمایلی بهتر به خود گرفت.

از قرن هجدهم، قلعه ی لارناکا کم کم اهمیت قدیم خود را از دست داد و به عبارتی دیگر رها شد. در نیمه ی اول قرن هجدهم یک کاوشگر معروف با نام ابوت جیووانی ماریتی (Abbot Giovanni Mariti) گزارش داد که قلعه ی لارناکا کاملا نابود شده است به همین دلیل مسئولین مراقبت از آن را بیشتر کردند.

ابوت نیز از تحقیق روی این قلعه دست برنداشت و معتقد بود که عثمانیان این قلعه را ساخته اند و برای اثبات نظریه ی خود به کتیبه های موجود روی قلعه استناد می کرد.

به طور کلی بر سر زمان ساخت قلعه ی لارناکا اختلاف نظر وجود دارد و نمی توان به یکی از آن ها به طور قطع اعتماد کرد اما می دانیم که زمان ساخت آن پیش از ۱۶۲۵ میلادی است. در تاریخ بریتانیا ذکر شده که از قلعه ی لارناکا به عنوان زندان نیز استفاده می شده؛ اما این نکته نیز آمده که برای مدت های طویلی تنها یک چوپان در این قلعه زندانی بود و وی تنها زندانی قلعه ی لارناکا به حساب می آمد.

شواهد باستانی نشان می دهند که زمانی که یونانیان بر قبرس حکمرانی می کردند، از قلعه ی لارناکا به عنوان زندان استفاده شده است اما اطلاعات زیادی در این زمینه در دست نیست. قبرس مدتی هم تحت استعمار بریتانیا بود (تقریبا تا سال ۱۹۶۰ میلادی) و در طی جنگ جهانی اول هم آلمانی ها این شهر را اشغال کردند.

با پایان جنگ جهانی، بریتانیایی ها قلعه و زندان لارناکا را بازسازی کردند و حتی چوبه ی دار جدیدی در آن نصب کردند، مستدل ترین اسناد حاکی از آن اند که تا سال ۱۹۴۸ میلادی در قلعه ی لارناکا اعدام انجام می شد.

اما بعد از اعلام استقلال، قلعه ی لارناکا به موزه تبدیل شد و کاربری پیشین خود یعنی زندان و بنایی دفاعی را از دست داد، به همین دلیل امروزه گردشگران می توانند از این موزه ی ارزشمند دیدن نمایند.

بخش های مختلف قلعه لارناکا

مراجعین می توانند به راحتی از قلعه ی لارناکا دیدن کنند زیرا در حال حاضر موزه ای است که در آن اشیای قدیمی نگهداری می شود. این قلعه متشکل از چندین اتاق است که حالا اغلب خالی می باشند و روزگاری از آن ها به عنوان سلول زندانی ها استفاده می شده است.

این بنا دو و نیم طبقه دارد که گردشگران اجازه دارند از همه ی این سطوح دیدن نمایند. حیاط اصلی ترین قسمت قلعه است و بخش های مخلف را به هم وصل می کند. امروز گردشگران می توانند در این حیاط استراحت کنند و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرند.

چند قدم که در این محوطه ی زیبا قدم بزنید پلکان مستحکم و آهنین قلعه پیش رویتان ظاهر می شوند که برای بازدید از دیگر قسمت ها باید از آن بالا روید.

به طور کلی می توان قلعه ی زیبای لارناکا را به چند بخش مختلف تقسیم کرد که در این قسمت با این بخش ها بیشتر آشنا می شویم.

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا

* اتاق مرکزی

 اتاق مرکزی این قلعه دارای نقاشی های دیواری زیبایی از دوره ی بیزانس است که جلوه ای خاص به این بنا داده و کمی به قلعه رنگ و لعاب بخشیده است، در اینجا می توانید به پشتی و بالشتک ها تکیه داده و کمی هم استراحت کنید. حتما این اتاق را ببینید.

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا

* اتاق غربی 

این اتاق در سمت غربی قلعه لارناکا واقع شده و قبلا به عنوان اتاق زندان از آن استفاده می شده است. در طول زمانی که قبرس مستعمره ی پرتغال بود افراد زیادی در این اتاق کشته شدند، از این اتاق تا سال ۱۹۴۵ میلادی به عنوان محلی برای کشتن یا حبس کردن زندانی ها استفاده می شد.

قلعه لارناکا
قلعه لارناکا

* اتاق شرقی

در اتاق شرقی قلعه ی لارناکا هم اشیای کهنی به چشم می خورند که مهم ترین آن ها ظروف سفالین و شیشه ای (متعلق به قرن ۱۲ تا ۱۸ میلادی)، وسایل و ابزارآلات آشپزی پلاستیکی و سلاح (قرن ۱۸ تا ۱۹میلادی)، کلاهخود و شمشیر (قرن ۱۵-۱۶میلادی)، عکس هایی از ساختار دفاعی در هنگام جنگ (قرن های ۱۱ تا ۱۷ میلادی) و تصاویری از بناهای ساخته شده به سبک معماری رنسانس قبرس (قرن های ۱۳ تا ۱۶میلادی ) هستند، این اتاق درست بالای در ورودی اصلی بنا قرار دارد.

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا

*ضلع جنوبی

سمت جنوبی قلعه ی لارناکا شکلی نیم دایره و قوس مانند دارد. در این مکان سنگ ها و کتیبه های متعددی را مشاهده می کنید. این قسمت و بخش جنوبی قلعه، قدیمی ترین نقاط قلعه نیز هستند که هنوز هیچ بازسازی و مرمتی روی آن ها انجام نگرفته است.

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا

*محوطه رو باز

در میانه ی قلعه ی لارناکا حیاط زیبا و کوچکی وجود دارد که درختانی چون نخل در آن کاشته اند و نیمکت هایی هم برای استراحت در آن قرار گرفته است.

علاوه بر این حیاط که با چهره ی صمیمانه اش پذیرای بازدیدکننده هاست، پشت بام قلعه نیز محوطه ی رو بازی است که با باغچه های پر از گیاه خود دیگر رنگ و بوی جنگ ندارد با این حال هنوز هم در سمت شرقی بام توپ های جنگی قابل مشاهده هستند. از فراز بام می توانید سواحل آبی رنگ و آسمان خراش های مدرن اطراف را مشاهده کنید.

اغلب هنگام تابستان در حیاط این مجموعه برنامه های نمایشی و بخصوص تئاتر برگزار می شود که تقریبا هر روز ۲۰۰ نفر به تماشای این نمایش ها می روند.

قلعه لارناکا در قبرس
قلعه لارناکا

مسیر و هزینه

قلعه ی لارناکا در یکی از مشهورترین سواحل این شهر به نام فوینکودز (Foinikoudes) قرار دارد. اگر برای بازدید از این مکان تاریخی از تورهای گردشگری استفاده نمی کنید می توانید به راحتی با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خود را به قلعه برسانید.

با اتوبوس:

در اقصی نقاط لارناکا ایستگاه اتوبوس وجود دارد، تنها کافی است در ایستگاه میدان اروپا (Europe Square) از اتوبوس پیاده شده و چند قدمی را پیاده روی کنید تا به این مجموعه برسید.

*توجه داشته باشید که بازدید از مکان برای معلولین حرکتی نیز مناسب است اما راهی جز بالا رفتن از پله برای رسیدن به طبقه ی دوم وجود ندارد.

اطلاعات بازدید

پیش از حرکت به سوی قلعه ی لارناکا باید اطلاعاتی مانند ساعات کار موزه، هزینه ی بلیت و … را بدانید تا برنامه ریزی کارآمدتری داشته باشید، در این جا به ارائه ی چنین مطالبی می پردازیم:

ساعات کار:

۱۶ سپتامبر تا ۱۵ آوریل (۲۵ شهریور تا ۲۶ فروردین): ۸:۰۰-۱۷:۰۰

۱۶ آوریل تا ۱۵ سپتامبر (۲۷ فروردین تا ۲۴ شهریور): ۸:۰۰- ۱۹:۳۰

شنبه و یکشنبه ها: ۹:۳۰- ۱۷:۰۰

*تعطیلات رسمی تعطیل می باشد.

هزینه ورود:

۲.۵ یورو (معادل حدودا ۱۱ هزار تومان)

*اگر در گروه های بیش از ۱۰ نفر به موزه مراجعه کنید شامل ۲۰ درصد تخفیف در هزینه می شوید.

*می توانید برای بازدید از این موزه از کارت ورودی ویژه ی موزه ها و آثار تاریخی قبرس استفاده کنید این کارت ها توسط اداره ی میراث فرهنگی این جزیره توزیع می شوند و هزینه های آن ها به این صورت است:

ورودی یک روزه: ۸.۵۰ یورو (معادل ۳۷ هزار تومان)

ورودی سه روزه: ۱۷ یورو (حدود ۷۵ هزار تومان)

ورودی ۷ روزه: ۲۵ یورو (حدود ۱۰۱ هزار تومان)

*توجه کنید که قیمت بلیت ورودی ممکن است بدون اطلاع قبلی تغییر کند البته کارناوال سعی دارد، به روزترین هزینه ها را در اختیار شما قرار دهد. اما با این حال پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از این نوسانات قیمت با شماره تماس این مجموعه تماس حاصل فرمایید، همچنین در این مجموعه صندلی چرخدار موجود است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *