تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ارگ جدید بم ، منطقه توریستی پرهیجان و شگفت‌انگیز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران درباره ارگ جدید بم استان کرمان سخن خواهیم گفت برای بیشتر آشنا شدن با ارگ جدید با تاپ تراول همران باشید.

مختصری درباره ارگ بم بدانید :

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان بود که محل آن در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزلهٔ شدیدی که شهر بم و حومهٔ آن را تحت تأثیر قرار داد، ارگ بم تقریباً به‌طور کامل از بین رفت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. به‌طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

ارگ جدید بم
ارگ جدید بم

ارگ در مرکز شهر نظامی در نقطه‌ای با بهترین دید از لحاظه امنیتی قرار دارد.

  1. بخش حکومتی که در درونی‌ترین دیوار قرار گرفته و شامل دژ نظامی، عمارت چهار فصل، سربازخانه، چاه آب ۴۰ متری و اصطبل به گنجایش ۲۰۰ اسب است.
  2. بخش رعیت نشین که اطراف بخش حکومتی است و شامل ورودی اصلی شهر، مسیر اصلی متصل‌کننده ورودی شهر به دژ و بازار در امتداد آن، نزدیک به ۴۰۰ خانه و ساختمان‌های عمومی مانند مدرسه و مکان ورزش است.

در میان خانه‌ها ۳ نوع مختلف وجود دارد که قابل توجه هست: *خانه‌های کوچکتر با ۲–۳ اتاق برای خانواده‌های فقیر.

  1. خانه‌های بزرگتر با ۳–۴ اتاق برای طبقهٔ متوسط جامعه، بعضی از آن‌ها ایوان هم دارد.
  2. مجلّل‌ترین خانه‌ها با اتاق‌های بیشتر که به خاطر فصلهای مختلف سال در نقاط گوناگون قرار گرفته‌اند، با یک حیاط بزرگ و یک طویله در نزدیکی برای حیوانات. تعداد این خانه‌ها در ارگ خیلی کم است. از این جمله می‌توان به خانه سیستانی‌ها و خانه یهودیان اشاره کرد.

همهٔ ساختمانها از آجرهای رسی پخته نشده یعنی خشت، ساخته شده‌است. ارگ بم احتمالاً پیش از زمین‌لرزهٔ ۲۰۰۳، بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان بوده‌است.

هنگامی که دروازه ورودی شهر بسته بود هیج حیوان یا انسانی نمی‌توانست وارد شود. ساکنان می‌توانستند زندگی خود را در دوره‌های طولانی ادامه دهند زیرا به چاه آب، باغ‌ها و حیوانات اهلی در داخل ارگ دسترسی داشتند. هنگامی که شهر نظامی ساخته شده بود ساکنان می‌توانستند در شهر بمانند و سربازان می‌توانستند از آن دفاع کنند زیرا ارگ توسط دیوارهای بلند و برج‌ها محصور بود.

ارگ جدید بم
ارگ جدید بم

آشنایی با ارگ جدید بم

ارگ جدید بم که بدون شک از جمله مدرن ترین و شیک ترین مجموعه های تفریحی توریستی در جنوب شرق کشور است، این پتانسیل را دارد که هرساله پذیرای توریست های داخلی زیادی باشد، این مجموعه که در چندین کیلومتری شهر بم قرار دارد و از صدمات زلزله مصون مانده، دارای یک فضای زیبا تفریحی واجد پیست های اسب دوانی، دریاچه های بزرگ تفریحی، آمفی تئاترها و مجتمع های ورزشی و همچنین رستوران ها و هتل های شیک و باغ ها زیبا و کافه تریا ها و …… میباشد، که در جنوب شرق ایران کم نظیر اند، بدون شک اگر هر فردی را شب جمعه از خارج از بم بیاورید و اورا به ارگ جدید ببرید، شاید اورا متحول شده ببینید، چون تصور غالب از شهر بم یک شهر دور افتاده کویری و خشک و ویرانه شده و درب و داغان ناشی از زلزله است اما در همین شهرستان بم باغات بسیار بزرگی به وسعت چندین کیلومتر وجود دارد و مجموعه زیبای تفریحی توریستی دارد که مناسب ترین امکانات رفاهی در آن تعبیه شده است، جایی که اغلب مردم شهر بم شب های تعطیل را در پارک ها و دریاچه ها و آمفی تاترهای آن میگذرانند و شاید با شمال تهران نیز قابل مقایسه باشد و بل بهتر نیز باشد ! همه ساله در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و برای سپاس گزاری به درگاه خداوند بزرگ ،جشن خرما برگزار می شود . همچنین در ایام نوروز جشن های زیبایی در ارگ جدید جریان دارد.در جریان این جشن ها که تا پاسی از شب ادامه دارد، جمعی از هنرمندان کشور هنر نمائی کرده وشرکت کنندگان را غرق شادمانی می کنند . ارگ جدید که شهرک چند منظوره صنعتی ، مسکونی و توریستی وتفریحی است در بیابان های بین بم و زاهدان ،

ارگ جدید بم
ارگ جدید بم


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *