تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


تهرانگردی

بازار تجریش تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

بازار تجریش تهران

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی بازار تجریش را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

تجریش، جایی که امامزاده صالح معروف را در خود جای داده است و در کنار آن بازارها، پاساژها، رستوران ها و مغازه های کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می شود. در بین این همه، بازار سرپوشیده تجریش یکی از معروف ترین بازارهای قدیمی تهران است که خرید و گشت و گذار در آن طرفداران بسیاری دارد.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بازار تجریش بازاری سرپوشیده در میدان تجریش، تهران است که از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح و کوچه های اطراف آن راه دسترسی دارد. تکیه بزرگ تجریش یکی از قدیمی ترین تکیه های شهر تهران در این بازار قرار گرفته است.

بازار تجریش که نمونه کوچکی از بازار تهران است از قدیمی ترین مراکز خرید شمیران محسوب می شود و دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می کند.

این بازار برای گردشگران بسیار جذاب بوده و کم شباهت به بازار تهران نیست. تورهای تهرانگردی بسیاری وجود دارند که گشت و گزار در بازار تجریش و میدان تجریش را برای مسافران و گردشگران رقم می زنند.

بازار تجریش تهران
بازار تجریش تهران

شکل گیری بازار

در ابتدا بازارها به صورت موقتى و چیدن بساط در مکانى معین به وجود آمدند، اما بعد ها مهم ترین محور ارتباطی فضای شهری شده و شکل ثابتى به خود گرفتند و در قسمتى معین از شهر به طور دکان هایى ساخته شده در یک مجموعه به نام بازار شکل گرفتند.

محل بازار در شهرهاى ایران در نزدیکى دروازه و در امتداد مهم ترین راه اصلى شهر قرار داشته است

بازارها به علت موقعیت شهری و اهمیت و نقش بازاریان و اصناف مختلف، مکانی اقتصادی-سیاسی بوده و خیلی از جشن ها، مراسم ملی و حتی سوگواری های مذهبی نیز در بازارها برگزار می گردیده است.

محله تجریش از جمله محلات قدیمی و مرکزی شمیرانات، در منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد.

بزرگ ترین آبادی اطراف تهران که سریع تر و پرشتاب تر از سایر آبادی های پیرامون تهران در دل شهر تهران جای گرفت و به سرعت هم جذاب شد، تجریش یا شمیران است.

شمیرانات دارای گذشته طولانی نیست، از وقتی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، شمیران به دلیل آب و هوا و باغ های فراوانش به طور تفریحگاه مردم درآمد.

تجریش از 950 سال پیش طجرشت خوانده می شد. پیرمردان درباره محله قدیمی تجریش می گفتند که از نزدیک پل رومی در جاده شمیران رو به شمال که می رویم، سمت راست روی تپه، باغی بزرگ به نام گل باوکان بوده و دهکده تجریش در این محدوده قرار داشت. تجریش در قدیم مرکز قسمت شمیران بوده که دارای سه محله بود:

  • محله بالا
  • محله پائین
  • محله قلعه نو (زعفرانیه، محمدیه، ناودانک و جعفرآباد)

جالب است که در سفر نامه مارکوپولو از این محله و چنار معروف امامزاده صالح یاد گردیده است.

باغ بزرگی که در جاده شمیران بود از دو دهکده تجریش و دزاشیب شکل گرفته است. در آن زمان در اراضی اطراف این باغ ها، گرگ فراوان بوده و اهالی به حوالی امامزاده صالح (ع) روی آورده و سکونت کردند و تجریش فعلی به وجود آمد.

به این ترتیب مرکز جغرافیایی و معنوی تجریش، امامزاده صالح و بازار شکل گرفته در حاشیه آن، کانون اقتصادی تجریش شد.

ورودی اصلی بازار تجریش، کنار امامزاده صالح بساط دست فروشان شمع و نمک برای خیرات و دانه برای کبوتران به راه است.

این بازار از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح و کوچه های اطراف آن دسترسی دارد. محل اصلی کسب و کار در تجریش بازار و تکیه بالا و کوچه های منشعب از بازار بوده، ولی در تابستان ها در کوچه باغ ها چند دکان فصلی باز می شد و در پاییز بسته و در بهار و تابستان علاوه بر اهل محل تعدادی کارگر طالقانی، لری، نائینی، نطنزی و چند خانوار شهری که تابستان ها در باغ های اجاره ای مسکن می کردند، به جمعیت محل اضافه کرده می شد. کارگرها به مرور زمان برای همیشه در تجریش ماندند و تعدادشان رفته رفته زیادتر شد.

بازار تجریش تهران
بازار تجریش تهران

با توجه به کتیبه موجود در بنای اولیه امام زاده متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری قمری است؛ در سال 1210 هجری قمری هلاکومیرزا فرزند فتحعلیشاه قاجار بنای امامزاده را مرمت کرد و چنار قطوری در وسط محوطه آن قرار دارد که بعد از بازسازی محوطه آن را قطع کردند!

از وقتی که رضاشاه دربند را منزل تابستانی خود قرار داد، به تدریج چهره تجریش تغییر کرد. ابتدا جاده قدیم شمیران که تا ایستگاه درویش قلهک بیشتر نبود، تا میدان جاده قدیم تجریش ادامه پیدا کرد و رفته رفته کمرهای بزرگ که سراسر میدان را فرا گرفته بود، جمع آوری شد؛ ایستگاه خر و قاطر به ایستگاه اوتوبوس مبدل شد.

بازار تجریش از جمله قدیمی ترین مراکز خرید شمیران بوده و کماکان بافت قدیمی خود را حفظ کرده، به طوری که حجره های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده اند و در اصل نمونه کوچکی از بازار تهران است ؛ این بازار به طور سرپوشیده ساخته شده و دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می کند.

بازار تجریش همثل تمامی بازارهای سنتی دارای مسجد و حسینیه بوده و از سوق های کوچکی تشکیل شده است که قدم زدن در آن این فضاهای زیبا را به آرامی برای گردشگران به نمایش در می آورد.

در سال 1352 مغازه داران بازار تجریش در حرکتی سقف بازار را بازسازی نموده و در سال های گذشته به همت میراث فرهنگی و خود صاحبین کسب و کارهای این بازار، دوباره دستی به این بازار کشیده و بازسازی دوباره ای برای آن انجام پذیرفته است. یکی از حرکت های زیبا در بازسازی گذشته استفاده از کتیبه های سنتی کاشی کاری شده برای تابلوهای سردر مغازه ها است. حدود 400 مغازه در این بازار به مشتاقان، کالاها و محصولات گوناگون را ارائه می کنند.

تکیه تجریش نیز طبق مطالعات و سوابق درج شده، تاریخی سابقه ای حدود 200 ساله دارد و به زمان قاجار برمی گردد که مراسم عزاداری های ماه محرم و دهه فاطمیه به طور باشکوه در آن برگزار خواهد شد.

بازار میوه و تره بار در محل تکیه بازار برپا است و خیلی از میوه ها و سبزیجاتی را که در برخی فصول در جاهای دیگر تهران پیدا نخواهد شد، در اینجا می توان یافت.

در راسته این بازار که از امامزاده صالح تا سر پل ادامه دارد، می توانید به وعده معروف از شیر مرغ تا جون آدمی زاد پیدا نمایید، سبزی و میوه هایی تازه با رنگ و لعاب جذاب، ترشی‎ و شورفروشی، عطاری ، خرازی، خشکبار و صنایع دستی، لباس و کفش، پارچه، تسبیح و انگشتر و هر آنچه که فکرش را بنمایید، پیدا خواهد شد. البته بازار تجریش به مراکز خرید قائم، بعثت، البرز و میری نیز ورودی دارد.

بازار تجریش نمونه ای از موزه محیطی است، که مشارکت مردم در زنده نگه داشتن آن نقش مهمی را ایفا می کند و خاطرات جمعی که در رابطه مستقیم با مردم شهر و لایه های فرهنگی و تاریخی شهر است، نشانه هایش را به نمایش گذاشته است. این خاطره جمعی باعث هویتمندی این بازار گردیده است.

امروزه هزاران نفر چه تهرانی و چه غیر تهرانی هر روزه با مترو، اتوبوس و تاکسی از سراسر تهران به بازدید از این بازار می آیند. این بازار یکی از مقاصد گردشگران خارجی بوده به طوری که یکی از شاخص ترین گردشگران آن، وزیر امور خارجه استرالیا بوده که از این بازار دیدن کرد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *