تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

ایوان سنگی نیاق قزوین 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ایوان سنگی نیاق قزوین

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به قزوین خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام ایوان سنگی نیاق را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

در روستای نیاق از توابع قزوین صخره ای نسبتاً مرتفع قرار دارد که در دل این صخره حفره های بزرگ متوسط عوامل طبیعی ایجاد گردیده است. در داخل بعضی از این حفره ها حوضچه هایی مستطیلی شکل متوسط ساکنان احتمالی حفر گردیده است.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

عمق این حوضچه ها به علت ریزش سنگ وشن در آن معلوم نیست ، ولی به هنگام بارندگی از آب باران پر می شوند. حوض سنگی کنار ایوان نیاق دارای هفت پله سنگی است. در سطح کوه نیز حفره های کوچک و بزرگی دیده می شود که از قرار معلوم برای ذخیره غلات و حبوبات از آنها استفاده می گردیده است. روی سطح کوه نیز چندین گودال دیگر با عمق یک تا دو متر دیده می شود که به احتمال زیاد برای ذخیره گندم و حبوبات استفاده می گردیده است. از بالای کوه منظره پایین دست که متشکل از باغ های گردو و جالیزی سرسبز است ، دیدنی است.

در مورد ایوان سنگی نیاق و علت وجودی آثار موجود در آن داستان ها و افسانه های زیادی گفته گردیده است.

ایوان سنگی نیاق قزوین
ایوان سنگی نیاق قزوین

ایوان سنگی یکی از آن جاذبه هایی ست که داستان های زیادی درباره آن گفته می شود و شاید همین افسانه ها و داستان هاست که اینجا را به جاذبه ای معروف تبدیل نموده است. به عقیده ی عده ای از ساکنان روزگاری قصری باشکوه بر روی این کوه وجود داشت که امروز فقط تکه های سفالی از آن به جای مانده است عده ای هم آثار کشف شده را مربوط به دوره هخامنشی می دانند. هنگامی که از روبرو به این کوه نگاه می نمایید حفره های زیادی را روی آن می بینید که به نظر می آید صورتک های اجنه و ارواح هستند شاید برای همین هست که اینجا به دیوان دیو هم معروف گردیده است. حتی برخی از افسانه ها پا را فراتر گذاشته و می گویند اجنه و دیوها در هنگام شب و تاریکی هوا به داخل حفره ها برمی گردند. در وقتی که هوا بادی خواهد شد عبور باد از حفره های روی صخره صداهایی خوفناک را به وجود می آورد که شاید یکی از علت های نسبت دادن این نقطه به اجنه و ارواح هم همین نکته باشد.

ایوان سنگی نیاق قزوین
ایوان سنگی نیاق قزوین

در صورتی که قصد دارید که از قسمت دامنه جنوبی به بالای ایوان بروید خوب است  بدانید که پیمودن این مسیر کمی سخت است. برای صعود به قسمت های بالایی و رفتن به داخل ایوان بهتر است از قسمت دامنه شمالی استفاده نمایید چون اینجا شیب کمتری دارد. بهترین زمان بازدید از این جاذبه فصل بهار است چون آب و هوای خوب و چشم اندازهای طبیعی عالی موجب می شود که سفری لذتقسمت و به یادماندنی را تجربه نمایید. در بازدید از این جاذبه می توانید شب را در این روستای بگذرانید و با فرهنگی افراد بومی این منطقه هم آشنا شوید همه جور امکانات در حد روستایی در این منطقه موجود است که اقامت راحتی را برایتان به ارمغان می آورد. از آنجایی که آب و هوای این روستای کوهستانی کمی سرد است حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

 

موقعیت

روستای نیاق در 17 کیلومتری قزوین و ایوان سنگی در سمت غرب روستای نیاق و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *