تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, ایران, سوغاتی

با سوغات های معروف و خوشمزه اصفهان بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

اصفهان از غنی‌ترین شهرهای ایران است که به علت داشتن ترکیبی منحصربه‌فرد از طبیعت، فرهنگ و تاریخ ایرانی، لقب نصف جهان را به آن داده‌اند. یکی از جذابیت‌های اصلی این شهر، علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، سوغات این شهر است. سوغات اصفهان را می‌توان به دو دسته صنایع دستی و سوغات خوراکی تقسیم کرد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که صنایع دستی اصفهان چیست و چه خوراکی‌هایی را می‌توان از این شهر به عنوان سوغاتی تهیه کرد. پس تا انتها، همراه ما باشید.

با سوغات های معروف و خوشمزه اصفهان بیشتر آشنا شوید

خوراکی‌ های خوشمزه اصفهان

اگر از کسی بپرسید گز و پولکی سوغات کجاست، همه سریعا اصفهان را به خاطر می‌آورند، زیرا این‌دو، معروف‌ترین سوغات اصفهان هستند. اما علاوه بر گز و پولکی اصفهان، سوغات اصفهان، خوراکی های دیگری را هم شامل می‌شود که از شناختن آن‌ها هیجان زده خواهید شد. بیایید تعدادی از این سوغاتی‌های خوراکی اصفهان را با هم بررسی کنیم.

گز اصفهان: گز معروف ترین سوغات اصفهان است و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. گز از شهد و عصاره درختچه ای به نام انگبین تهیه می‌شود. امروزه گز در انواع مختلف از جمله گز آردی، لقمه‌ای، سکه‌ای و … در بازار موجود است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

با سوغات های معروف و خوشمزه اصفهان بیشتر آشنا شوید

پولکی: پولکی، از همان موادی که در تهیه نبات استفاده می‌شوند، تهیه شده و به شکل آب‌نبات‌هایی نازک و شفاف، در طعم‌های مختلف، در بازار عرضه می‌شود. اصفهانی‌ها معمولا پولکی را در کنار چای و دمنوش، سرو می‌کنند.

جوز قندی: جوزقندی از شیرینی‌های محلی و خوشمزه اصفهان است که از میوه‌ای به نام آلگ تهیه می‌شود. در تهیه این شیرینی، ازمیوه‌های دیگری چون انجیر نیز استفاده می‌شود. اگر قصد خرید سوغات اصفهان برای عزیزانتان را دارید، این شیرینی انتخاب بسیار مناسبی است.

گوشفیل: گوشفیل یا برگ بید، از شیرینی‌های مخصوص اصفهان است که فروش آن در ماه رمضان، در کنار زولبیا و بامیه، مرسوم‌تر است. اصفهانی‌ها این شیرینی را با دوغ می‌خورند و دلیل آن را ایجاد اعتدال بین طبع گرم گوشفیل، در کنار طبع سرد دوغ بیان می‌کنند.

باقلوای اصفهان: باقلوا، یکی دیگر از شیرینی‌های اصفهان است که هیچ شباهتی به باقلوای یزدی ندارد. باقلوای مخصوص اصفهان، یک شیرینی چرب و شیرین مثلثی شکل است که اندازه آن، چند برابر باقلواهای بندانگشتی یزد است. این شیرینی از ماست، تخم‌مرغ، روغن، نمک، آرد، سرکه سفید، کره، هل، دارچین و گردو تهیه می‌شود و می‌توانید باقلوا داغ گردویی اصفهان را در بازارهای این شهر پیدا کرده و نوش جان کنید. جالب است بدانید که اصفهانی‌ها، این شیرینی را هم با دوغ می‌خورند و خوردن باقلوای اصفهان با دوغ، کاملا رایج و پرطرفدار است.

سوهان عسلی: سوهان عسلی اصفهانی نیز از سوغاتی‌های محبوب این شهر است که با سوهان قم متفاوت است. سوهان در انواع مختلف ورقه‌ای یا برش خورده و در طعم‌های مختلف مثل سوهان عسلی گردویی، پسته‌ای، زعفرانی و … در بازار عرضه می‌شود.

 این شیرینی به علت داشتن مواد اولیه بسیار مغذی، مانند پسته، زعفران و جوانه گندم، برای سلامتی بدن نیز مفید است و به علت داشتن چربی کمتر، نسبت به سوهان قم، ماندگاری بیشتری دارد.

با سوغات های معروف و خوشمزه اصفهان بیشتر آشنا شوید

انواع صنایع دستی اصفهان

از آنجایی که اصفهان به عنوان مهد هنر و فرهنگ شناخته می‌شود، صنایع دستی آن هم از قرن‌ها پیش، در جهان شهرت و ارزش فراوان داشته است. به دلیل ارزش هنری بالا، معمولا صنایع دستی اصفهان قیمت بالایی هم دارند، اما می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر، صنایع دستی اصفهان با قیمت مناسب هم پیدا کنید. در ادامه، برخی از این صنایع دستی را معرفی می‌کنیم.

خاتم کاری: خاتم‌کاری به عنوان یکی از هنرهای اصیل و زیبای ایرانی، شهرت دارد. دراین هنر، سطح اشیا را با مثلث‌هایی کوچک که از جنس‌های مختلف مثل استخوان، چوب یا برنج هستند، می‌پوشانند تا جلوه‌ای ویژه به آن‌ها دهند.

سفال‌ گری: اصفهان به عنوان یکی از مراکز مهم سفال، شهرت دارد و می‌توانید انواع سفال با نقش‌های گل و بوته و ماهی را در بازارهای این شهر پیدا کنید.

قلم زنی: از دیگر صنایع دستی اصفهان قلمزنی است که قدمت آن به دوران مادها بر می‌گردد. در قلم‌زنی به شیوه اصفهانی، با استفاده از چکش مخصوص، روی قلم ضربه می‌زنند تا طرح مورد نظر را روی ظروف مسی، برنجی و نقره‌ای هک کنند. بنابراین، طرح‌های قلمزنی، برجسته و سه بعدی هستند.

صحافی: شاید در بسیاری از شهرهای ایران، دیگر صحافی به فراموشی سپرده شده باشد اما صحافی در اصفهان، جایگاه خود را حفظ کرده و به عنوان یک هنر قدیمی، هنوز هم در این شهر رایج است.

سخن آخر

بسیاری از افراد، برای خرید سوغاتی، به اصفهان سفر می‌کنند. در این مطلب، انواع سوغاتی و صنایع دستی اصفهان را به شما معرفی کردیم. علاوه بر هنرهای نام برده شده در بالا، فیروزه کوبی، میناکاری، گلیم بافی، معرق، منبت، چرم دوزی، نگارگری، مینیاتور و مسگری، از دیگر هنرهایی هستند که در اصفهان رایج هستند. همچنین خوراکی‌های دیگری مثل شیرینی کرکی، شیرینی برنجی و برشتوک را می‌توانید به عنوان سوغاتی از این شهر خریداری کنید. البته اکنون با وجود اینترنت، دیگر نیازی نیست برای خرید این موارد، حتما به اصفهان سفر کنید. به عنوان مثال، اگر بعد از خواندن این مقاله، هوس گز کرده اید و به دنبال خرید گز در تهران هستید، کافی است سری به سایت وچری بزنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *