تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا, ایران, ترکیه

جاذبه های گردشگری مشابه ترکیه و ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مکان های گردشگری مشابه ایران و ترکیه

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا نمونه های جالب و دیدنی دیگری از مکانها و مناطق بکر و دیدنی ترکیه که مشابه آن در ایران وجود دارد اشاره کنیم و این بخاطر وضع عمومی مردم است که با هزینه های بالا نمی توانند به کشورهای مختلف سفر کنند و حسرت این مکانها را می خورند درحالیکه در ایران همین مکانهای با کمی تغییر وجود دارند که هم قابل دسترس تر هستند و کم هزینه تر ، از این رو به معرفی دیدنی های بی نظیر دیگری می پردازیم که در قسمت های مختلف ایران وجود دارند و هنوز شما به آنجا نرفته اید . رفتن به مناطق ناشناخته و زیبای ایران بسیار لذت بخش است.

مختصری درباره ترکیه بدانید

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگ این کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب شرق اروپا) قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ترکیه داز شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ و از جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

بزرگ ترین شهر این کشور استانبول می باشد . استانبول یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه است. استانبول تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می‌کند و تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.استانبول یکی از مقاصد گردشگری کشور ترکیه است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان مخصوصا از ایران به این شهر سفر می کنند این شهر دارای هتل های زیادی می باشد و گردشگران انتخاب های زیادی دارند اما اکثر گردشگران دنبال یک هتل شیک و ارزان قیمت هستند تا یک سفر ارزان قیمت داشته باشند ما به شما توصیه میکنم حتما به این شهر دیدنی و زیبا سفر کنید

آنتالیا : که به زبان ترکی استانبولی: Antalya گفته می شود . نام مرکز استان آنتالیا و از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است. این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می شود دارای جاذبه‌های فراوان می‌باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه‌ها خود نمائی می‌کند. در این شهر و در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه قلعه‌ایچی (درون قلعه) قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابانهای کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه‌های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می‌کند.

آنتالیا داردی حدود ۴۰۰ ساحل می باشد که دو مورد از آن ها بسیار معروف هستند، یکی لارا و دیگری کنیالتی (یا کنی آلتی)

از آنجای ترکیه یکی از کشور های نزدیک به کشور ایران می باشد و جزء کشورهای دیدنی جهان نیز محسوب می شود که سیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب می کند ترکیه کشوری است که تا چند سال گذشته پرطرفدارترین مقصد گردشگری ایرانی بوده است .

ترکیه کشوری است که از موقعیت ویژه ای برخوردار است بطوری که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است  . دارا بودن  معماری‌های ارزشمند و باشکوه، سواحل زیبا، آب‌وهوای عالی در برخی نقاط، طبیعت قابل توجه و فرهنگ‌ عامه‌ی مردم که در کوچه خیابان‌های این کشور حکفرماست،

جذابیت دوچندانی به آن بخشیده‌اند. به نوعی می‌توان آنتالیا و استانبول را دو مقصد اصلی در سفر به این کشور نام برد که البته دلایل آن به خوبی مشخص است. سواحل زیبای آنتالیا و معماری‌های باشکوه استانبول و جو خاصی که در این شهر وجود دارد هرکسی را برای بازدید دوباره از این شهرها وسوسه می‌کند.

جای تردیدی نیست که مقایسه یک به یک دو شهر، کشور یا منطقه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا هر ناحیه دارای ویژگی‌ها، جاذبه‌ها، تفاوت‌‌های فرهنگی و حتی محدودیت‌های قانونی منحصر به خود است که در جای دیگر نمی‌توان نظیر آن را تجربه کرد.

در واقع هدف از این سری مقاله‌ها در وب‌سایت گردشگری تاپ تراول معرفی جاذبه‌های مشترک میان ایران و سایر کشورهای پرطرفدار در عرصه گردشگری است؛ زیرا واقعیت امر بر این است که امکان سفر به خارج از کشور برای عموم شهروندان مهیا نبوده و مهم‌تر از آن، آشنایی با زیبایی‌ها و جاذبه‌های داخل کشور ضمن شناسایی فرصت‌های گردشگری نهفته و ناشناخته در داخل، موقعیتی چشمگیر را برای رونق صنعت گردشگری و پیشگیری از خروج ارز از کشور را فراهم می‌کند.

بنابراین اگر تاکنون امکان سفر به ترکیه برای شما فراهم نشده است یا علاقه‌مند به ایرانگردی هستید، می‌توانید برخی از جاذبه‌های مشابه آن را در اقصی نقاط ایران تجربه کنید.

 

حمام‌ها

حمام‌های سنتی استانبول یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی صنعت توریسم ترکیه هستند. این حمام‌ها اغلب از دوران حکومت امپراطوری عثمانی برجای مانده‌اند و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های گردشگران برای بازدید و حتی استحمام در سفر به ترکیه محسوب می‌شوند. در حال حاضر، از مجموع ۲۳۷ حمام تاریخی عصر عثمانی ۵۷ حمام تاریخی با همان کاربری به فعاالیت خود ادامه می‌دهند؛ حمام چمبرلیتاش واقع در وزیرهان جادسی (خیابان وزیر خان)، حمام جاعال اوغلو در خیابان یرباتان در مسیر آنکارا و حمام هاسکی سلطان در پارک سلطان احمد از مشهورترین حمام‌های سنتی ترکیه هستند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

چنانچه طرفدار استحمام در آب‌های گرم طبیعی یا بازدید از معماری‌ سنتی ایرانی به ویژه در حمام‌ها هستید، در داخل کشور نیز فرصت‌های بسیار مناسبی برای این کار وجود دارند؛ برای مثال، به جرات می‌توان شهر توریستی سرعین را بهشت چشمه‌های آب گرم ایران نامید؛ زیرا در این شهر علاوه بر چشمه‌های طبیعی که از دامنه‌های کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند، تجهیزات بسیار مناسب و بهداشتی برای استفاده از آن‌ها در کنار امکانات تفریحی و اقامتی برای گردشگران فراهم شده است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

آب گرم رینه دماوند – در نزدیکی آمل – و آب گرم طبیعی بستان آباد – در نزدیکی تبریز – از جمله سایر نمونه‌های حمام‌هایی هستند که به دلیل بهره‌گیری از چشمه‌های آب گرم طبیعی دارای خواص درمانی هستند.

البته به لحاظ سبک معماری و برخورداری از سبک و سیاق حمام‌های قدیمی نمونه‌های بسیار زیبایی از حمام‌های سنتی ایرانی مانند حمام فین در کاشان، حمام گنجعلی خان در کرمان و همچنین رختشویخانه زنجان برای علاقه‌مندان قابل بازدید است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

آب انبارها

آب انبار باشکوه و دیدنی باسیلیکا یکی از جاذبه‌های توریستی استانبول است که در دوره بیزانس و با توجه به این که استانبول دائم در محاصره بوده، برای تامین آب این شهر ساخته شده است. این بنا به دلیل برخورداری از سبک معماری خاص و بی‌نظیر، علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

از آنجایی‌که در گذشته سیستم لوله‌کشی و آبرسانی به شکل امروزی وجود نداشته، ساخت آب ابنارها به منظور تامین آب شیرین و بهداشتی امری اجتناب ناپذیر بوده است. از این رو، می‌توان نمونه‌هایی جالب از این آب انبارها را در گوشه و کنار ایران مشاهده کرد؛ برای مثال، برای مثال آب انبار واقع در کنار محوطه چغازنبیل مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد در دوران شکوفایی تمدن ایلام ساخته شده یکی از قدیمی‌ترین آب انبارهای موجود در ایران است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

همچنین، از معروف‌ترین آب انبارهای ایران می‌توان به آب انبار رستم گیو، آب‌انبار شش بادگیر و آب‌انبار تکیه امیرچقماق در شهر یزد و سردار بزرگ، بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی ایران در قزوین وآب انبارکل درشهرستان گراش فارس اشاره کرد.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

از جمله دیگر آب انبارهای قزوین که مورد بازدید گردشگران نیز قرار می‌گیرند می‌توان آب انبارهای حاج کاظم، آب انبار سردار کوچک، مولاوردیخانی، زنانه بازار و مسجد جامع را نام برد. آب انبار زیبا و ۳۰۰ ساله شهر صفی آباد در استان خراسان شمالی نیز یکی دیگر از آب انبارهای تاریخی ایران است.

مراکز خرید مدرن

خرید یا به اصطلاح «بازارگردی» یکی از بخش‌های جذاب سفر است و شاید به جرات می‌توان ادعا کرد که بخش بیشتری از زمان سفر گردشگران ایرانی صرف گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید پر زرق و برق استانبول یا شهرهای مرزی نظیر وان، ایغدیر و … می‌شود.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

در سال‌های اخیر، با توجه به رشد و توسعه مناطق آزاد در کشور اقلام مشابه و نمونه‌های خارجی بسیاری از محصولات را به راحتی می‌توان در کیش، قشم، بانه، جلفا، قصر شیرین، آستارا و اهواز نیز پیدا کرد. علاوه بر این، احداث مراکز خرید مدرن در شهرهای بزرگ ایران نیز روند رو به رشد داشته و به راحتی می‌توان پروسه خرید و تفریح را در یکی از این مراکز تجربه کرد.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

بازارهای قدیمی

بازار بزرگ استانبول یا «کاپالی چارشی» با برخورداری از ۶۵ خیابان و در حدود ۴۰۰۰ باب مغازه، کافه، رستوران، مسجد و محوطه فضای باز «بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان» است. علاوه تنوع کالاهای موجود در این بازار از عتیقه‌جات گرفته تا انواع کالاهای چرمی، قالیچه و گلیم، ظروف سرامیکی، پوشاک، طلا، پارچه، انواع ادویه‌ها، بدلیجات ریز و درشت، که به طور خاص برای فروش به توریست‌ها تهیه و تولید شده است، جاذبه‌های دیگری مانند مسجد بایزید مسجد بایزید (Beyazit Camii)، کاروانسرای بویوک والده حان (Buyuk Valide Han)، محله‌ی امینونو، مسجد فاتح (Fatih Camii)، دانشگاه استانبول، مسجد قلندرخانه (Kalenderhane Camii)، مسجد رستم پاشا، بازار ادویه، مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Camii) و … در اطراف این بازار بزرگ هر گردشگری را برای بازدید و گردش در آن ترغیب می‌کند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

پیشینه ساخت بازار به شکل سنتی در ایران به دوره ساسانیان باز می‌گردد؛ علاوه بر این، گذر جاده ابریشم نیز باعث رونق هر چه بیشتر این بازارها شد. در حال حاضر نیز تعداد بیشماری از این بازارها در اکثر شهرهای ایران پابرجا بوده و حتی یکی از مهمترین مراکزی به شمار می‌روند که نبض اقتصادی جامعه در آن‌ها می‌تپد. ساختار این بازارهای سنتی نیز دارای معماری خاصی است و از بخش‌های گوناگونی مانند دالان، حجره (دکان)، کاروانسرا، تیمچه، قیصریه و چهارسو تشکیل یافته‌اند. از جمله این بازارهای سنتی می‌توان به بازار وکیل، بازار تبریز، بازار اردبیل، کرمان، زنجان و … اشاره کرد. در این بازارها نیز مانند بازار استانبول می‌توان اقلام متنوعی را خریداری کرد.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

سواحل و جزایر

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت ترکیه وجود سواحل، پلاژها و جزایر در اقصی نقاط این کشور است که سالانه گردشگران بیشماری از اقصی نقاط جهان برای گذران تعطیلات خود به آنجا سفر کرده و در هتل‌های لوکس و پلاژهای این مناطق تفریح می‌کنند. برای مثال، فتحیه، آنتالیا، مارماریس، آلانیا، بلک، بدروم، کوش آداسی، چشمه و … از مشهورترین نمونه‌های این مناطق توریستی هستند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و قرارگیری دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب سواحل و جزایر بسیار زیبایی مانند کیش، قشم، هرمز در آب‌های زلال خلیج فارس و آشور زاده در خزر وجود دارند که دارای پتانسیل جذب گردشگر هستند. البته علاوه بر زیبایی‌های طبیعی این مناطق، پلاژهایی نیز برای تفریح گردشگران در سواحل جنوبی مانندکیش، قشم (پلاژ سیمین) و نیز سواحل شمالی مانند بندر انزلی وجود دارند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

جاذبه‌های طبیعی

با توجه به موقیعت جغرافیایی دو کشور ترکیه و ایران هر دو کشور دارای تنوع آب و هوایی و به طبع آن مناطقی دارای ویژگی‌های ژئوفیزیکی متنوع – مناطق ساحلی، جنگل‌ها، کوهستانی و کویری- هستند که این گوناگونی باعث ایجاد جاذبه‌ها طبیعی و موقعیت‌های بالقوه در حوزه گردشگری شده‌اند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

یکی از این مناطق بکر طبیعی پاموکاله است. پاموکاله که در زبان ترکی به معنای «قلعه‌ی پنبه‌ای» است، منطقه‌ای طبیعی در ایالت دنیزلی در جنوب غربی ترکیه است. در این منطقه چشمه‌های آب گرم طبیعی وجود دارند و آب جاری پس از عبور، از خود کربنات به جا می‌گذارد. نکته جالب توجه اینکه پوشیدن کفش هنگام راه رفتن در این چشمه‌ها ممنوع است. پاموکاله در منطقه‌ی دریای اژه و در رودخانه‌ی مندرس (River Menderes) واقع شده است و در اکثر فصل‌های سال آب و هوایی معتدل دارد.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

چشمه‌های باداب سورت که به چشمه‌های رنگی شهرت دارند، نمونه عینی پاموک کاله در داخل ایران محسوب می‌شوند. چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است.

چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است و اردیبهشت ماه بهترین زمان سفر به این منطقه است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

کوه آرارات یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کشور ترکیه است که در شمال شرقی کشور ترکیه (استان آغری) و در مرز ایران، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان قرار دارد. زمین‌ لرزه‌ی تابستان ۱۸۴۰ میلادی با شدت ۶/۳ ریشتر سبب ریزش کوه، مدفون شدن یک دهکده، یک کلیسا و اقامتگاه کاهنان در زیر آوار ناشی از ریزش کوه و کاهش ۱۸۰۰ متر از ارتفاع این قله شد و در حال حاضر کوه بزرگ آرارات با ارتفاع ۵۱۳۷ متر از سطح دریا دارای ۴۲۰۰ متر بلندی است.

علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌توانند پس از اخذ مجوز‌های لازم و با همراهی مربی و راهنما به ارتفاعات این کوه صعود کنند.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

ایران با برخورداری از ۳۹۰ کوه با ارتفاعی بیش از۲۰۰۰ متر و ۹۲ کوه با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر از سطح دریا یکی از مرتفع‌ترین کشورهای جهان است. در این میان کوه دماوند از رشته‌کوه‌های البرز، بلندترین قله ایران و یکی از زیباترین کوه‌های جهان است که به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. کوه دماوند برای ایرانیان نماد عظمت و شکوه بوده و از دیرباز در ادبیات و تاریخ کشور نقش پررنگی داشته است و در افسانه‌های پارسی همواره از این کوه یاد شده است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

از جمله سایر کوه‌های زیبای ایران می‌توان به دنا، تخت سلیمان، غالیه کوه، شیرکوه، سهند، الوند، سبلان، بینالود و … اشاره کرد. گفتنی است اغلب این کوه‌ها محل تردد کوهنوردان و دوست‌داران طبیعت است.

کشور ترکیه دارای مناظر و مناطق بکر طبیعی مانند دریاچه‌ها و مناطق جنگلی است که با تبدیل آن‌ها به تفرجگاه‌ها و پارک‌ها فرصت مناسبی را برای تفریح در دل طبیعت فراهم کرده است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

در این رابطه، کشور چهار فصل ایران نیز دست کمی از ترکیه نداشته و دارای مناطق بکر طبیعی زیبایی در نقاط مختلف است. از جمله این مناطق زیبا می‌توان به خصوص به جاذبه‌های بکر و طبیعی لرستان (دریاچه گهر، دریاچه گیو، آبشار، آبشار نوژیان، تالاب‌های پلدختر و ….) و شهرکرد (چشمه زنه، تالاب گندمان، منطقه جنگلی بازفت و … ) اشاره کرد.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

کاپادوکیا منطقه‌ای تاریخی در ناحیه آناتولی مرکزی ترکیه است که بسیار مورد توجه و علاقه‌ی گردشگران و همچنین باستان شناسان قرار دارد. این منطقه از قدمتی طولانی برخوردار است و یکی از چند شهر سنگی در جهان است.

 مشابه این سازه‌های سنگی در داخل ایران نیز وجود دارد؛ برای مثال، روستای سه هزار ساله و دست‌کند میمند – در جوار شهر بابک کرمان – بزرگ‌ترین و تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد. بدون تردید این مجموعه دست‌کند باستانی از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری در ایران است و خلق چنین مجموعه‌ای زیبا با معماری بی‌نظیر با ابتدایی‌ترین لوازم مایه شگفتی است.

جاذبه های مشابه ترکیه در ایران
جاذبه های مشابه ترکیه در ایران

یکی دیگر از نمونه‌های مشابه کاپادوکیا در ایران، روستای کندوان است. این روستای صخره‌ای در شهر اسکو واقع شده و فاصله‌ای حدود ۲ ساعته با شهر تبریز دارد. مردم کندوان خانه‌های خود را درون صخره‌های سنگی ساخته‌اند و قدمت آن نیز به ۶ هزار سال پیش باز می‌گردد. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *